cellförändringar i livmodertappen!???
Har man några symptom om man har cellförändringar i livmodertappen?? Hur lång tid tar det innan man utvecklar cancer i livmodern?? jätte tacksam för snabba svar!! orolig....
Har man några symptom om man har cellförändringar i livmodertappen?? Hur lång tid tar det innan man utvecklar cancer i livmodern?? jätte tacksam för snabba svar!! orolig....
man har oftast nga ssymptom vss ceellföränd,men det är inte samma sak som cancer.
Anledningen till att man tar c-prov vart tredje år är för att märka förändringar innan det utekat cancer.
Jag har haft cellförändringar på livmodertappen som upptäcktes vid en obligatorisk kontroll, och jag tog bort dem med laser. Självklart blir man nervös, bara ordet cellförändringar är ju skräckinjagande! Men läkaren och BM sa att det är jättevanligt och att det förmodligen uppstått av ett virus. Om man INTE tar bort dem finns en liten risk att man som äldre utvecklar cancer, så därför gör man dessa regelbundna kontroller. Är du orolig för något så tycker jag att du ska kontakta din barnmorska!
precis som öresund säger så är det vanligt och inget farligt så länge man har "kontroll" över det. Oftast går det tillbaka av sig själv, men om den brände bort den bit av livmodertappen som var sjuk med hjälp av laser, sen går man på återkontroll och så småningom växer en frisk del av livmodertappen till, så fick jag det förklarat för mig om jag inte minns fel.
Inget att vara orolig för, har du dessutom genomgått en sådan här operation kommer du att bli kallad minst var 6 månad ett antal år efteråt för att se att det inte kommer tillbaka, efter det går du ca 1 gång om året för kontroll.
Hade lindriga cellförändringar vid en kontroll. Blev återkallad 1 år efter och då hade de försvunnit av sig självt.
Men säger som övriga, visst blir man nervös. Men i 99 % av fallen är det inget, utan man kan åtgärda det utan att ens behöva tänka tanken "cancer"..!
Som de skrivits tidigare så är cellförändringar INTE detsamma som cancer. Det KAN däremot utvecklas till cancer om man inte tar bort dem (men det måste inte bli så).
Det är dock viktigt att man går på de kontroller som man erbjuds vart tredje år för OM det har utcvecklats till cancer så kan det ganska snabbt bli allvarligt då cancer i livmoderhalsen är en agressiv form av cancer.
Jag fick cancer i livmodertappen som opererades bort under graviditeten eftersom man inte vill vänta så lång tid som en graviditet är.
har operarat för de en gång. Hade inga symptom och det är MÅNGA år innan de utvecklas till cancer!!! så du behöver inte vara orolig...=)
så länge man går på kontroller så har läkaren det under kontroll. I värsta fall får du genomgå en liten operation, men den operationen tar bara några minuter och du är hemma på ett par timmar!
lycka till
Jag hade blödningar mellan menserna (mellanblödnigar). Det är ett symptom man kan ha. Rikliga flytningar är väl ett annat, men ofta visar det ingenting.
Det behöver ju inte utveckas till cancer. Jag hade förändringar men när de kollade efter några månader var det borta. Nästa gång jag hade cellförändringar gjorde de en konisering, tog bort en liten del av livmodertappen där förändringarna var och det gick bra.
Hoppas bara att jag slipper göra den operationen igen!
Men saken är den att jag har inte fått någon kallelse till den första kontrollen, är nu 25 år och har inte gjort någon kontroll...är ju jätte orolig att jag har utvecklat någon cancer nu då....ska göra kontroll på efterkontrollen....
Men hur vet du att du har cellförändringar?
Om de tar ett cellprov och det visar förändringar gör de ett till test efter ett par tre månader för att se om det är borta eller ej. Är det ff kvar så opererar de bort en liten del. Det är vanligt med cellförändringar men oftast beror de på något som inte är cancer relaterat utan går tillbaka utav sig självt!