BLW metoden... Pos/neg?
Hejsan! Lite nyfiken på BLW metoden... Någon som provat? Hur började ni? Rekommenderas eller inte? :)
Hejsan! Lite nyfiken på BLW metoden... Någon som provat? Hur började ni? Rekommenderas eller inte? :)
Hej,
sök på blw på familjeliv och gå in på tråden blw någon. Där är det flera som kör det. JAg kan även rekom att köpa Gil Rapleys bok, ger bra stöd även om allt info finns på den engelska/amerikanska sidan om BLW. Kostar typ 120kr. JAg började med kokt morot, kokt broccoli.
Det kan vara bra att läsa ca 1000 gånger innan att det inte är farligt om de hulkar och kräks för det ser lite obehagligt ut, det gäller att ha is i magen då och inte slita upp dem ur barnstolen.
Min instinkt säger att det helt rätt att köra blw med tanke på möjligheten barnet får att upptäcka mat med fler sinnen, att klämma, leka, känna smaka och lukta på maten istället för att få en oigenkännlig pure i munnen. Fast ibland känns det som om det skulle vara bekvämare att ge pureer. Det negativa med blw är att det blir ganska kladdigt och tar tid men samtidigt såååå coolt när han (7 mån) sitter och äter lax och klyftpotatis med oss.
Kolla på tråden jag skrev om.
Hör av dig om du har frågor.
`vad är det för metod?
Jag tycker det är kanon, men är inte tänkt att börjas med från 4 mån så vill man vara tidigt ute med smakisar skulle jag nog ändå säga att det är bättre att börja med puré och sedan när bebisen blivit lite äldre, sitter mer stadigt och har bättre koll på motorik och mun att gå över till plockmat istället. Kokt potatis i bitar, kokt morot och kokt blomkål är några av sakerna vi började med och även kött fick hon mer eller mindre direkt, kycklingfilé i lagom stora bitar att hålla i är lättsamt att äta för de små.
Här är tråden som ovan nämnde:
www.familjeliv.se/Forum-3-20/m57536040.html
Tack för svaren... Vi har en tid på oss att fundera. Men det lutar nog åt att helhjärtat köra på BLW. :)