Någon som fått infektion efter förlossningen?
Hej
Finns det någon här som fått en infektion i livmodern efter förlossningen, vilka var symptomen? och vad berodde det på? vilken medicin åt du? mvh/mamahanna
Hej
Finns det någon här som fått en infektion i livmodern efter förlossningen, vilka var symptomen? och vad berodde det på? vilken medicin åt du? mvh/mamahanna
Jag snittades och fick en infektion några dagar senare, när vi var hemma. Det gjorde ont i nedre delen av magen, men jag trodde att det berodde på snittet. Det var bara när jag fick feber och frossa som jag förstod att det inte stod rätt till. Fick dessutom eftervärkar som hette duga, det kändes som att föda barn igen, fick köra profylaxandning för att klara dem.
Jag var verkligen dålig så vi åkte in till sjukhuset. De tog prover och jag fick hästdoser med antibiotika, både intravenöst och i tablettform (Flagyl). Fick även tabletter som gjorde att livmodern drog ihop sig, samt smärtstillande. Fick bo kvar tre nätter och sedan åkte vi hem. Fortsatte att äta penicillin i en vecka efter det.
När antibiotikan väl började verka försvann nästan all smärta och jag mådde mycket, mycket bättre än innan. Det var då jag förstod att den smärta jag gått med hemma främst berodde på infektionen och inte på snittet.
Är du orolig - ta tempen. Har du feber ska du nog kolla dig.
Jag fick en infektion. Fick aldrig feber men jag kände mig svimfärdig hela tiden och hade hjärtklappning. Fick två penicillinsorter som jag inte minns namnet på nu ...Och så fick jag äta tabletter som gjorde att det som var kvar i livmodern stöttes ut. Jag blev bättre på nångra dagar men det tog ett par veckor innan jag kände mig helt ok. Det var iofs inte bara infektionen som jag var påverkad av utan även andra faktorer till följd av en tuff förlossning.
Jag vet inte exakt vad som gjorde att jag fick en infektion men det kan bero på att jag hade GBS, att jag hade en lång förlossning, att man anväde sugklocka eller att jag hade en extra liten moderkaka.
Känner du dig dålig så åk till gynakuten och be dem göra ett vul. Man behöver inte ha feber för att ha en infektion men det är vanligt.
Jag hade ung som rubygirl, blev dålig efter mitt snitt sa till när jag var kvar på bb att jag hade ont men tror ni någon lyssnade på mig?? ja ja (lilla vännen typ) det gör ont när man snittats hör bara av dig om du har feber, att jag hade haft ett snitt plus många vaginal undersökningar under förlossningen vilket ökar risken för infektion, brydde sig ingen om.... Försökte även föklara att smärtan inte kom från snitet.
kom hem o hade så ont så jag höll på att dö högt upp på ena sidan men bara i fem minuter åt gången ung, så jag hade jättesvårt att koppla det till livmodern, ringde sjukvårdsupplysningen, ja ja det gör ont när man snittats! åka bara in om du har feber...
Fick så fick feber efter tre dagar och blev jättedålig hade över 40 grader, fick sitta på gynaktuen och mådde skit hade ont och en liten bebis och det var ingen höjdare, blev äntligen inlagd fick antibiotika i dropp och även tabletter som drog ihop livmodern. Är fortfarande så arg för att ingen brydde sig från början.
Jag fick en infektion i livmodern, sk barnsängsfeber en vecka efter förlossningen. Jag födde vaginalt. Symptomen var att jag fick över fyrtio graders feber, yrade och blev totalt orkeslös. Hamnade inlagd på bb ign, och fick antibiotikardopp, minns ej vilken sort...
Det tog två dagar innan febern gick ner, och jag fick stanna i ytterligare tre dagar...
5 dar efter min förlossning fick jag väldigt ont i "nedre" delen av magen, kändes som jag fått 1000 sparkar, hade hör feber och frossa i 2 dygn. Jag pratade med gynakuten som sa att-det är normalt att ha ont efter en förlossning, går inte febern över inom 8 timmar så får du ringa tillbaka. Och det gjorde jag, kvinnan jag pratade med då sa-åk in nu! hade då en kraftig livmodersinfektion, dom ville behålla mig över natten för att ge antibiotika intravenöst, men jag ville hem! jag fick dubbla doser antibiotika. Efter ca 2 dar var det onda helt borta, men usch så dåligt jag mådde. Åt flagyl och den andra hette cefa...någonting. Min förlossning var helt normal, sprack ingenting, inga instrument behövdes även fast det tog sån tid, bm sa att det är ytterst ovanligt att det händer vid en normal förlossning...men men nu hände det.
Jag undrar om det kan komma tillbaka??? nån som vet?
Lycka till nu, tycker du ska ringa gynakuten om du tror du har en infektion.
vb21: Låter ju ungefär som det var för mig, fast jag stannade ju kvar på sjukhuset... Hade också en normal förlossnig, förutom att jag blev klippt på slutet, men infektionen berode inte på det sa de. Undrdar också om det lätt kan hända igen...
Jag gick igenom ett katastrofsnitt och fick en lättare infektion direkt efter (ett par timmar efter). Inte ovanligt när det måste gå snabbt vid ett snitt. Fick antibiotika på BB intranevöst och sedan i tablettform en vecka efter så jag märkte knappt av det förutom febern direkt efter.
fick en infektion i livmodern..blödde i 8 v eft förlossning..märkte inte att jag hade en infektion förrens jag va hos gyn, på vanlig eft kontroll.
Fast jag tror ju inte det kan komma tillbaka bara sådär eller? Verkar ju lite skumt i såfall, jag var dock lite orolig inför min nästa förlossning men sen resonerade jag så att nu vet jag hur det känns och får jag ont så kommer jag åka in och vägra åka hem innan dom kollat....Blir så iriterad på att dom säger så där att det gör ont att föda barn, inte kan det vara normalt att ha frossa och känna som man skall dö?! tycker bb är så fixerade på bebisen och inte det minsta på mamman.