• Anonym (svartsjuk)

kontrollbehov

jag har stora problem med framförallt kontrollbehov över min pojkvän jag vill veta exakt vad han gör hela tiden, jag frågar honom såklart inte utan jag brukar snoka reda på det på andra sätt( kolla hans mobil, facebook, mejl mm) jag undrar om man kan sluta vara på det här sättet? om man tex går i terapi. det bottnar säkert i min låga självkänsla och rädsla för att bli lämnad..
    några tips på vad man kan göra?

• Svar på tråden kontrollbehov
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Du har säkert rätt i att det bottnar i låg självkänsla och rädsla för att bli lämnad. Eftersom detta är ömma punkter för dig skulle det vara bra om du kunde säga det till din pojkvän så att han kan ta hänsyn till det. Det kanske är svårt för dig att öppna dig så mycket men om du tar den risken kan det leda till att din pojkvän förstår dig bättre och ni kan komma närmre varandra. Du kan försöka tänka att din rädsla och dina känslor har en orsak i ditt förflutna och förmodligen inte har något att göra med din pojkvän. Om du tänker så medvetet så kan du resonera med dig själv om att börja våga lita på honom. Jag tror ändå att det blir svårt för dig i längden att vara ensam med de här tankarna så det är bra om ni kan prata om det. Du kan gå i terapi själv eller ni kan gå tillsammans i parterapi. Din pojkvän kanske inte alls känner till dina problem för ofta döljer man det man skäms över. Faktum är att det brukar lätta att prata om det. Allt går att förstå och många känner igen sig i din beskrivning.
    Hälsningar

Gerd  

Svar på tråden kontrollbehov