Har också mild nedsatt underfunktion i sköldkörteln pga av ett immunförsvarsproblem (Hashimotos hypotyreos). Det är väl inte den låga ämnesomsättningen i sig som är problemet vid graviditet utan det att sköldkörtelhormonet utöver ämnesomsättningen styr flera andra hormonsystem i kroppen bl a de som reglerar ägglossning, äggmognad mm. Kvinnor med väldigt dåliga värden har t ex ofta ingen ägglossning.
Angående riktvärdena så var de på min klinik ung. samma som på Sahlgrenska, men inför mitt senaste ivf gjorde de om testen plus kollade för sköldkörtelsantikroppar och då visade det sig att jag hade höga halter antikroppar (man skall helst inte ha några) men ändå ett TSH på ca 3,5 alltså inom normalgränsvärdet. Fick iallafall Levaxin och var nere på ca 0,6 innan jag blev gravid och sen höjdes dosen under graviditeten ett par gånger. Som Nickis skriver är det viktigt att ha koll på sköldkörtelhormonet under en graviditet och man bör bli testad ett par gånger om man har problem.
Hade en massa frågor om detta som fertilitetsläkaren inte kunde svara på och fick då träffa en jättetrevlig endokrinolog. Hon sa då att man håller på att omvärdera vad som anses som ett normalt TSH till att se det som något som är mer individuellt. Strax under 4 kan vara normalt för någon, medan 1 kan vara "normalt" för en annan. Tyvärr är det lite svårt att veta vad ens eget normalvärde är men har man symptom på brist kan det alltså vara ide att bli behandlad trots "ok" TSH. Till mig sa endokrinologen att jag skulle ligga mellan 0,5 och 1,5 innan och under graviditeten.
Mitt TSH anpassades snabbt av levaxinet och gick dessutom ner lite i vikt!. Nu har jag andra problem också så att det är svårt att säga om det gjorde att det funkade för oss denna gång.