• jamis

Hur påverkar låg ämnesomsättning?

Min läkarare ringde idag. Jag var inte hemma så mannen pratade med honom. Han sa iaf att jag har låg ämnesomsättning och att det kan bero på det att vi inte blivit gravida än... Jag vet ju att det påverkar, men HUR, på vilket sätt? Vad gör det egentligen och vad gör man åt det?

Låter som något lätt att fixa iaf

• Svar på tråden Hur påverkar låg ämnesomsättning?
  • Pico

Hur märker/kollar de det? Jag har funderat på det eftersom jag har väldigt låg normaltemp (36.2) och det hör ihop har jag för mig?!

• jamis

Jag har oxå väldigt låg normaltemp, 35.9-36.2. Vet inte om det har nåt samband, men jag lämnade blodprover och ska lämna fler på måndag för att läkarn ska va riktigt säker.

Jag gick dit i september för att be honom kolla just detta för jag var så extremt trött och hängig, han tyckte då inte att det var nödvändigt, men jag hade visst rätt...

Du kan läsa mer här:

www.infomedica.se/artikel.asp&Preview=

• Fommpen

Jag har också låg ämnesomsättening, fick reda på det när vi gjorde vår utredning.
    Om man vill bli gravid ska man ligga mellan 1-2,5 (tror jag att det var) men normalvärdena för nån som inte vill bli gravid ligger mellan 1-4 (tror jag).

Du kommer att få levaxin, och det kommer nog att få dig att må bättre, jag vet inte exakt vad sköldkörteln har för funktion när det gäller graviditet, men om man har för dåliga värden kan det vara en orsak till att det inte blir nån bebis.

• Pico

Fast det var ingenting som någon kollade när vi gjorde utredning! Vad är det som påverkas av låg ämnesomsättning? Jag har regelbunden äl och mens och alla andra värden ok.

• Fommpen

Pico: När de tar blodproverna på dig för att kolla dina värden, så kollar det äver TSH (ämnesomsättningen). De ska kolla det iallafall, kolla på sin jornal om det står nåt med TSH annars kan du ju ringa din gyn och fråga om de har kollat upp det på dig.

Normalvärdena ska vara 0,2-4,0 har jag kollar upp nu, men om man vill bli gravid ska de helst ligga mellan 1-2,5.

• jamis

Sen kollar de oxå T4 och det ska ligga mellan 10-22, fast så läste jag en tråd där någon sa att det skulle va max 12 om man vill bli gravid. Och så e de T3 som ska va mellan 4,29 och 7,63... enligt hemsidan ovan, tror jag...

• jamis

Jag undrar lite över en sak. Låg ämnesomsättning borde ju göra så att man går upp i vikt. Jag har ett BMI på 19.5 och det är inte överviktigt i någon mån Kanske är underfunktionen inte så allvarlig hos mig. men då borde jag ju ha blivit gravid, OM det nu inte är något annat förstås...

• Pico

Fommpen: Skäms nästan att jag inte har koll på detta, men eftersom ingen av mina gyn har kommenterat det så har jag antagit att allt är ok (och det kanske det är?!). I mina journaler hittar jag inget TSH, däremot FSH. Vad är det? Det står FSH 5,8 LH 4,4 Prol: 9,5 och Thyr: u.a. Kan du tolka?

jam: Vad är T4 och T3?? Efter mina 3 år i bebisverkstan känner jag mig ändå som en nybörjare på detta.

• jamis

Pico: man kan inte veta allt . jag vet lite lite om detta för att det drabbat mig, om annat vet jag inte mycket... T4 och T3 är värden som påverkas av TSH. Har man dåliga sådana värden så försöker TSH stabilisera de värdena... tror jag. Har läst om det nånstans. Kommer inte ihåg nu. vet bara att det är viktigt att de tar prover på de värdena oxå och inte bara TSH.

Läste att underfunktion i sköldkörteln kan vara ärftligt, och jag fick veta av min mamma att mormor hade det när hon levde. Hon fick glutenintolerans när hon var äldre och det är visst en sjukdom man kan få av underfunktion i sköldkörteln...

• Fommpen

pico: FSH och LH är östrogen och progestron, alltså könshormoner.

Det är inte lätt att veta vad alla förkortnigar står för och vad de ska vara bra till.
    Även om man läser om det flera gånger kan det va trögt att fatta. Iallafall för mig.

• Gumman1980

Mitt TSH värde låg på 3,74 vad jag har förstått här inne så är de för högt om man vill bli gravid. Man ska inte ligga över 2.5 ;( Då är ju mitt för högt! Därav kanske vi inte får någon bebis.

• jamis

Gumman1980: börjar du äta levaxin så blir värdet bra och du kan bli gravid Kram!

• Nickis

finns en bra sida som beskriver mycker runt problem med ämnesomsättningen(dvs problem med sköldkörteln), symptom mm

www.thyroid.se.

Lite svar på ovan inlägg

Låg temperatur betyder inte att man har låg ämnesomsättning. Däremot känner man sig troligen konstant frusen oavsett hur varmt rum eller hur mycket kläder man har på sig. Hyperthyreos - överproduktion ger heller ingen temp ökning men en känsla av att vara för varm.

Man behöver inte gå upp i vikt då man har en underfunktion, däremot är det antagligen svårt att gå ner i vikt även om man försöker. Viktökning är vanligt om man länge gått med en obehandlad hypotyreos.

Normalreferensvärden enligt Sahlgrenska är
    TSH : 0.2-4.0
    T4: 10-22
    T3:4,29 - 7,63. Gravida under de tre sista gravisitetsmånaderna har värden på 3,44 - 6,94

Thyr: u.a betyder att dina thyroidea (sköldkörtel) värden vid det tillfället var utan anmärkning.

T4 under 12 finns det inga rekommendationer för. TSH under 2 finns däremot som riktlinje.

Har man en underfunktion så går kroppen på sparlåga och det påverkar även fertiliteten och äggmognad, äggproduktion.

Hoppas du får hjälp snart och är det ämnesomsättningen som är problemet för bebistillverkningen så är det faktiskt rätt lättfixat med levaxin!

Kram Nickis- som knaprat levaxin och liothyronin i 17 år

• Nickis

tillägg : även med dåliga värden kan man bli gravid vilket inte är önskvärt då man de första tre månaderna försörjer bebisen på T3. Det är väldigt viktigt att nivåerna är "normala" innan man börjar planera att bli gravid. För lite sköldkörtelhormon ger hos barnet skador på centrala nervsystemet och risk för mental utvecklingsstörning. Skadans omfattning är relaterad till graden av sköldkörtelhormonbrist. Däremot ger för lite sköldkörtelhormon inga andra synliga missbildningar.

• Jojjann

Har också mild nedsatt underfunktion i sköldkörteln pga av ett immunförsvarsproblem (Hashimotos hypotyreos). Det är väl inte den låga ämnesomsättningen i sig som är problemet vid graviditet utan det att sköldkörtelhormonet utöver ämnesomsättningen styr flera andra hormonsystem i kroppen bl a de som reglerar ägglossning, äggmognad mm. Kvinnor med väldigt dåliga värden har t ex ofta ingen ägglossning.

Angående riktvärdena så var de på min klinik ung. samma som på Sahlgrenska, men inför mitt senaste ivf gjorde de om testen plus kollade för sköldkörtelsantikroppar och då visade det sig att jag hade höga halter antikroppar (man skall helst inte ha några) men ändå ett TSH på ca 3,5 alltså inom normalgränsvärdet. Fick iallafall Levaxin och var nere på ca 0,6 innan jag blev gravid och sen höjdes dosen under graviditeten ett par gånger. Som Nickis skriver är det viktigt att ha koll på sköldkörtelhormonet under en graviditet och man bör bli testad ett par gånger om man har problem.

Hade en massa frågor om detta som fertilitetsläkaren inte kunde svara på och fick då träffa en jättetrevlig endokrinolog. Hon sa då att man håller på att omvärdera vad som anses som ett normalt TSH till att se det som något som är mer individuellt. Strax under 4 kan vara normalt för någon, medan 1 kan vara "normalt" för en annan. Tyvärr är det lite svårt att veta vad ens eget normalvärde är men har man symptom på brist kan det alltså vara ide att bli behandlad trots "ok" TSH. Till mig sa endokrinologen att jag skulle ligga mellan 0,5 och 1,5 innan och under graviditeten.

Mitt TSH anpassades snabbt av levaxinet och gick dessutom ner lite i vikt!. Nu har jag andra problem också så att det är svårt att säga om det gjorde att det funkade för oss denna gång.

• Jojjann

jam, känner förresten någon som sköldkörtelhormonsbrist som vär väldigt smal så övervikt behöver inte vara ett symptom.

• Nickis

Jojjan: helt rätt med att det är individuellt- Själv är mitt TSH nere på mindre än 0,01, T4 16,T3 3,6 och har nu ökat min dos och börjar må bra igen. Har tur med en bra endokrinolog som tittar på helheten vad gäller provresultat och hur jag mår.

• plummie

Min läkare misstänker att jag är på väg in i en sköldkörtelsjukdom. Har egentligen inga symtom på det mer än att jag har problem med att bli gravid.
    Jag har tagit två prover, båda är inom det normala fast i underkant. För att se om jag håller på att utveckla underfunktion har han nu tagit ett prov för att se om jag har antikroppar i blodet.
    Min uppfattning är att det är ganska lätt att ta reda på hur det ligger till och dessutom finns det levaxin för att i så fall reglera det. Jag vet många som har lyckats bli gravida när de fått rätt behandling. Lycka till!!

• Solstråle79

jagbhar också haft låg ämmnesomsättning villket leder till för lite hormoner sa läkaren så jag har fått börjat äta medecin och det började jag med för 6år denan och nu är alla värden bra

Svar på tråden Hur påverkar låg ämnesomsättning?