• Mrs Mousa

Måla om tripp-trapp Stokke-stol!!

Hej!

Jag har en tripp-trapp stokke-stol i klarlack som jag har försökt måla om till vit (då det passar bättre med våra övriga köksmöbler). Mitt problem är att det var över en vecka sedan som jag slipade ner alla delarna och målade på IKEAs ljusvita färg för obehandlat trä på, och färgen har ÄNNU INTE TORKAT!! Vet inte vad jag skall göra?? Är det fel på färgen? Borde jag ha köpt färg för behandlat trä istället, eller går det helt enkelt inte att måla om Stokkes stolar?

Jag behöver verkligen vägledning i hur jag skall göra för jag är inget målar-proffs och barnen har fått sitta på vanliga stolar allt för länge nu. SNÄLLA HJÄLP!!

• Svar på tråden Måla om tripp-trapp Stokke-stol!!
  • Kim J

Oj, vad synd!! :( vet inte vad som hänt! Men jag spraymålade min med sprayfärg, det blev jätte bra :) och torkar på en gång... Om du skulle behöva måla något mer...

• Mrs Mousa
    Kim J skrev 2011-07-19 00:30:06 följande:
    Oj, vad synd!! :( vet inte vad som hänt! Men jag spraymålade min med sprayfärg, det blev jätte bra :) och torkar på en gång... Om du skulle behöva måla något mer...
    Vad var det för sprayfärg du använde?? Färgade du stolen vit? Jag vill inte ha den sådär supervit, utan mer ljusvit, så man kan se träfargen igenom lite... Några råd? Tycker du jag skall slipa ner dom igen å köpa sprayfärg för behandlat trä??? Blir inte klok på detta....
  • Kim J

Nä tyvärr, den var ärvd och sliten stolen, så där gulnad trä. Jag sprayade den svart. Färgen är för typ bilar, haha. Köpte den på Harald nyborg. det funkar att spraymåla ALLT. Glas, stål, trä, lackat mm. Men det blir ju heltäckande.
    Jag har sprayat andra möbler vita. Det har också gått bra! Men som sagt, det syns inget igenom, då blir det fläckigt.

• Ramborg

Gå till en bra färgaffär och fråga hur du ska göra. Det låter som om det är fel sorts färg du har använt.

• Mrs Mousa
    Kim J skrev 2011-07-19 01:25:03 följande:
    Nä tyvärr, den var ärvd och sliten stolen, så där gulnad trä. Jag sprayade den svart. Färgen är för typ bilar, haha. Köpte den på Harald nyborg. det funkar att spraymåla ALLT. Glas, stål, trä, lackat mm. Men det blir ju heltäckande.
    Jag har sprayat andra möbler vita. Det har också gått bra! Men som sagt, det syns inget igenom, då blir det fläckigt.
    Jag förstår. Att praya låter ju lättar förstås, men jag vill ha den där lite genomskinliga färgen i vitt. Tack åndå =)
  • Mrs Mousa
    Ramborg skrev 2011-07-19 07:08:50 följande:
    Gå till en bra färgaffär och fråga hur du ska göra. Det låter som om det är fel sorts färg du har använt.
    Tack för svaret. Det stämmer nog... har vart för lat för att ta mig till en färg-affär, men det e nog det enda alternativet i detta läget. Har redan lagt ner tid å pengar på stolarna och nu lär det bli ännu dyrare om jag går tille nfärghandel....men, men Rynkar på näsan
  • Blå damcykel

Köp ALDRIG billig färg. Köp alltså varken på ikea eller öb. Köp ALLTID dyr färg. Man får vad man betalar för.
    Antar att du målat med en vattenburen färg. Försök tvätta bort det med vatten. Prova att blåsa den torr med hårfönen.

Svar på tråden Måla om tripp-trapp Stokke-stol!!