• Anonym (guld)

Någon som har testat att sälja guld?

Jag har det lite halvtaskigt ställt just nu, pengarna flödar inte in direkt...

Men sen tänkte jag på en gammal reklam jag har sett på tvn, om att man kan sälja sitt guld.

Jag vet att jag har några halsband o ringar liggandes som jag knappt använder... 
    Jag skulle vilja skicka in och se vad det kan vara värt...
    Är det inte tillräckligt mycket värt så behåller jag hellre smyckena då dom har en betydelse för mig. Och får försöka fixa pengar på annat vis. 

Så nu vill jag höra från er som testat!

Vad skickade ni in, hur mkt var det värt? Ångrar ni er?
    Hur ska man veta vilken karat det är? Rädd för o bli lurad...

Vilket bolag har ni sålt till?

Ja, berätta det ni vet!

Tack! 

• Svar på tråden Någon som har testat att sälja guld?
  • Anonym

Tycker det är lite läskigt att skicka så jag sålde till ett stånd de satt upp i centrum innan jul. Tog några saker som var trasiga och som aldrig användes.

Har senare sett att pantbanken ger mycket bättre betalt så det är det enda jag ångar. Har ni ingen pantbank eller liknande i närheten?

• Anonym (guld)

Har sökt på nätet och det finns väl ngn i närheten... men jag vill liksom inte låna pengar och bli skyldig... behöva betala tillbaka..

jag vill bara ha pengar Glad 

• bastardized

Gå till en guldhandlare istället och gör affärer öga för öga, de flesta handlare är intresserade av skotguld ,dock skall man vara medveten om att det inte alltid är så lönsamt som man tror att sälja..

• Lindreas

Jag sålde direkt hos en guldsmed, det kändes bättre än att skicka iväg guldet i ett kuvert...

• Rhoda Horswunce

Det finns stamplar pa smyckena som talar om hur manga karat det ar. Du kan googla pa typ guld+stampel och kolla vad de betyder. Och sa haller jag med ovanstaende, ga till en guldhandlare istallet.

• Luullis

Gå till en guldhandlare. Såna där stånd i centrum brukar luras. Det som fanns här gav 105 kronor/gram när en vanlig guldsmed gav runt 200 kr/gram. Dom skyllde på att dom inte köpte guldet utan "ett värderat smycke"

Man kan sälja till pantbanken, behöver inte hämta ut det.
    Guldhandlare ger bäst. "Min" handlare som gjort mina smycken köper för dessa priser idag, oavsett om det är trasigt eller inte:

..8k: 96:-
    ..9k: 108:-
    14k: 170:-
    18k: 225:-
    20k: 246:-
    21k: 258:-
    22k: 270:-
    23k: 284:-
    24k: 320:-

Så kolla upp va du får per gram innan du säljer någonting, guldpriset är oerhört högt just nu.

• Anonym (Sålt)

Jag har sålt till guldbrevet och det gick hur enkelt och smidigt som helst! Sålde ett guldhjärta med en mindre kedja till och fick ut över tusenlappen. Jag hade fått smycket av ett gammalt x så det hade inget värde för mig längre i huvudtaget och mer än tusen spänn för något som bara låg och skrotade var jag helnöjd med.

Jag upplever dem som seriösa! Jag skickade in smycket i en säkerhetspåse och lämnade in på ica (som har postutlämning), sen fick jag ett sms om vad smyckena var värda. Ville jag inte sälja så skulle jag höra av mig, ville jag sälja så väntade jag bara så var pengarna inne på kontot inom ett dygn!

• evil eye

Jag har oxå använt mig av Guldbrev och det känns seriöst! Snabbt och enkelt utan krångel. Jag hade lite guld hemma som inte användes och som inte betyder något för mig, så jag valde att sälja det i stället. Blev drygt 8000 kr i plånboken istället!

• lelodi

Jag har sålt både till SMSGuld och till guldsmed, inga problem, brevet var försäkrat.

Jag sålde ett tunt halsband, tre tunna ringar och 4 läkringar (små) och fick 2300 kr. Mycket nöjd med det, använder aldrig gult guld, det bara låg här hemma i en ask. 

• Anonym

jag gick till pantbanken men en tunn guldkedja (halskedja) som var trasig och fick 400kr för den. de pengarna lagade jag en trasig ring för som jag haft legande lägga pga den var trasig. så jag blev av med en trasig sak jag inte behövde (hade köpt en ny guldkedja) och kunde laga en saknad ring!

• Karl 812

Har skickat till SMS Guld och har aldrig blivit "lurad" på innehållet/värdet. Man skickar efter en så kallad säkerhetspåse, instruktioner för hur den förseglas medföljer.

Jag bifogade en lista på mitt guld, där jag angav typ (t ex armband, halsband) karat (om det gick att utläsa) och vikt (med två decimaler, hade tillgång till exakt våg).
    Har gjort mig av med trasiga halsband, klippta gamla ärvda ringar och annat "skrot" som bara legat. Vid två tillfällen har jag fått mer än jag förväntat mig då halsbandssnuttar tydligen varit av högre karat än jag gissat - de testar alltså vid mottagandet.

I min stad finns ingen guldsmed som köper skrotguld, de tar endast emot som inbyte. Det är möjligt att jag skulle fått mer för en del av smyckena på pantbanken, men det är ju inte förrän det är dags för auktion som man får de pengarna i handen. Vid inlämning erbjöds jag motsvarande 75 kr/g för 24 karat. Jag valde SMSGuld eftersom jag behövde slantar fort.

• Anonym

jag skickade en gammal förlovningsring till Guldbrev tror jag det var. Gick supersmidigt. Fick väl ca 350 kr bara, vet inte om det var "lagom" pris eller hur det ligger de till. De skryter med att man får så bra betalt. Vet inte vad jag hade förväntat mig men en förlovningsring kanske inte är värd mer?

• Anonym (jess)
    Jag sålde lite guld och några smycken via SJMK. Det var mycket lätt och snabbt. Du kan välja att acceptera erbjudandet eller inte, 
    sändningen är portofri och försäkrad (30 000 kronor). Betalningen sker genast. SJMK återvinns och återanvänds det guld till 100 procent så det är också en miljövänlig handling. Glad
Svar på tråden Någon som har testat att sälja guld?