• Callina

Hur sköta om ett utedass?

Jag har en fäbodstuga utan el och vatten (fast m brunn med drickbart vatten) och med utedass. Jag har bara haft den i några år och varit där extremt sällan men denna sommar kommer det bli mycket mer. Det finns dass med tunna med borrade hål. Nu när vi kommer att vara där lite längre tid snart så undrar jag hur jag gör med tunnan.. eller snarare.. visst ska man kalka ibland? Vad gör det? Kan man använda något annat så det förmultnar fortare och man kanske inte behöver hålla på och tömma? *huh* 

Tips tas tacksamt emot

• Svar på tråden Hur sköta om ett utedass?
  • Ramborg

Mitt tips är att bara använda icke återvunnet dasspapper. Återvunnet papper innehåller något slags bindemedel som gör att det inte förmultnar. Lite trist när allt är jord utom alla papperstussarna som ser ut som den dag man kastade i dem...

Om du har möjlighet så separera urinen. Då kommer dasset att lukta mycket mindre.

• Tow2Mater

Om det är en tunna måste den ju tömmas då den blir full, oavsett. Det finns ju annat strö att ha på istället för kalk, fråga i affären. Normalt har man på det efter varje gång man gör mera än kissar, vilket ju fyller upp den snabbare också, men det bibehåller mera värme och bidrar till snabbare förmultning. Om du vill ha en långsiktig lösning, investera i en riktig typ mulltoa. I den vi har skottar man ut förmultnad massa (jord) i botten via en lucka en gång per år.

• Callina
    Tow2Mater skrev 2011-07-19 15:26:17 följande:
    Om det är en tunna måste den ju tömmas då den blir full, oavsett. Det finns ju annat strö att ha på istället för kalk, fråga i affären. Normalt har man på det efter varje gång man gör mera än kissar, vilket ju fyller upp den snabbare också, men det bibehåller mera värme och bidrar till snabbare förmultning. Om du vill ha en långsiktig lösning, investera i en riktig typ mulltoa. I den vi har skottar man ut förmultnad massa (jord) i botten via en lucka en gång per år.
    Jo men i vilken sorts affär frågar man?
  • Tow2Mater
    Callina skrev 2011-07-19 17:20:58 följande:
    Jo men i vilken sorts affär frågar man?
    Tja, typ större trädgårdsaffär eller hårdvaruaffär är det väl som brukar sälja sånt tror jag. (Har min stuga i en liten håla som bara har en affär av den typen.)
  • Callina

Ok - ska ut på jakt senast under helgen

Svar på tråden Hur sköta om ett utedass?