• Anonym (orolig)

mellanblödning??

Hej!
    Jag hade min mens för 6 dagar sen och den brukar aldrig vara något problem.. förutom nu..
    Nu 6 dagar senare,   kom det en blödning igen..såpass mycket så jag behöver binda..
    Vad är detta? Mellanblödning? och hur länge brukar de hålla i sig? och varför får man dessa, då jag aldrig fått det innan?? 

• Svar på tråden mellanblödning??
  • Aleksandra Barnmorska

Hej!

Det låter som attt du har en mellanblödning. 

Enstaka mellanblödningar är oftast ofarliga, liksom mellanblödningar som återkommer på samma sätt varje månad (t ex "spotting" dagarna före mens). Menscykelns känsliga hormonspel är lättstört av stress, infektioner m m vilket kan räcka för att ge en mellanblödning.

Det kan vara uppemot 5-7 dagar.

Sök läkare om du får blödning efter samlag eller ansträngning, eller om mellanblödningarna återkommer upprepade gånger. Utredningen kan startas på din vårdcentral. Glöm inte att göra ett graviditetstest för att utesluta att du är gravid, även om du använder preventivmedel!

lycka till

• Anonym (orolig)

Hej..
    Tack för snabbt svar.. det har redan nu slutat blöda.. konstigt..
    Men gravid? Jag o min sambo försöker bli gravida men jag har ju inte haft min ÄL än.. kan man ändå vara gravid?
    Denna blödningen kom ju 6 dagar efter mensens sista dag (har mens i 5 dagar)
    Så då kan det väl inte vara grav? eller?

infektion? hur vet man om det är det? några andra symtom?

Hade sex igår.. varför kan det vara viktigt?

• Aleksandra Barnmorska

Hej!

Att jag skrev att man ska kolla upp det om man blöder i anslutning till samlag och det återkommer bör man i så fall bör man ta ett cellprov. Det kan även bara vara din slemhinna som blivit skör vid samlaget och att det är därför du börjat blöda. Troligvis är det inte en graviditet men det kan inte skada att testa ändå. Vid infektion har man oftast andra symtom såsom buksmärta och feber.

lycka till

Svar på tråden mellanblödning??