• fislisa

Färga håret när man är gravid?

Jag har läst lite här och där att det kan var skadligt för barnet att färga håret under graviditeten... Men på andra ställen står det att det inte alls är nån fara..
    Vad tror ni? Är det farligt med t.ex blekmedel? Borde man kanske vänta med sånt tills fostret blivit lite starkare OM det nu skulle vara skadligt?? (är bara i vecka 7) 

• Svar på tråden Färga håret när man är gravid?
  • pessica

Jag har färgat utväxten 3 gånger sen jag blev gravid, jag pratade både med barnmorska och frisör, ingen fara..men färgen fäster antagligen inte som vanligt och färgen kan bli lite annorlunda. Jag är dock brunett och frågade aldrig om blondering, är ju en helt annan sorts färg som kroppen utsätts för och blondering fräter ju en hel del.

Men hade nog ändå tills efter vecka 12 ( bara för ens egna samvete )

• fislisa

Ja, jag såg ju det där programmet på TV om gifter och kemikalier.. Så det är därför jag är lite osäker. Men egentligen så är det nog lika bra att vänta!!! Jag dör inte av att vara risig i håret i några månader,vid närmare eftertanke!! det är ju dumt att chansa!

• woopwoop

Det är vissa märken som använder sig utav de ämnena i sina färger. Min moster är frisör och sa att blekning helst inte ska vara i direkt kontakt med huden, men att frisörer "ska" veta  och att det gäller generellt. Be frisören vara försiktig och inte lägga direkt på huden? Kör bara folieslingor så kommer de antagligen inte i direktkontakt med huden :)

• Momalicious

Jag blekte håret och jag tror inte det är någon fara. Däremot gick liksom blekningen ur på nåt konstigt sett och blev gult. Inte snyggt. Dessutom växte mitt hår som ogräs så man fick ju bleka utväxt stup i kvarten. Kommer inte varesig färga eller bleka håret nästa graviditet.

• fislisa

Oj, och mitt hår som växer som ogräs i vanliga fall! Vad har jag att vänta mig tro? haha. Ja tror att jag iaf ska vänta tills första trimestern är slut, och om allt gått som det ska så kanske jag går till frissan och fixar det... Köper man nån billig hemma-färgning så vet man ju aldrig vad dom kan innehålla!
    Gud, jag låter som värsta tönten. Jag har aldrig brytt mig eller ens varit minsta lilla rädd för hårfärger i hela mitt liv.. Men nu är det ju nån annan man ska tänka på och då blir man plötsligt osäker på både det ena och det andra 

• Höstmåne

Testade att slänga i en toning i v 29, toningen som inte brukar vara några problem och brukar bli fint. Eh ja de hände ingeting, färgen fäste helt enkelt inte. 

• QueenObscene

Mig fäste inte hårfärgen heller ordentligt på, vilket var grymt irriterande då jag hade fula gamla slingor som jag skulle färga över.
    Färga håret är ju inget man gör varje dag, så det ska antagligen inte vara någon risk med det...
    Ska själv färga om 2 veckor till min kompis bröllop och hoppas att det blir bättre denna gång... Återstår att se.

• fislisa

Lycka till! Tänk att man ska vara så fåfäng :)  Tänkte ju först att jag nog kan klara mig utan att färga håret under grav. Men nu håller jag på att bli GALEN på mitt skabbiga hår! haha MÅSTE åtgärdas

• huldaskarin

Varken BM eller min frisör har avrått från färgning. Min frissa har dessutom fött helt friska barn och hon har färgat både sitt eget och andras hår under sina graviditeter så du kan nog känna dej lugn     För min egen del tonar jag inte håret utan färgar med permanent färg och det fungerar som vanligt.

• Signelanta

Jag förstår faktiskt inte hur man kan bortse från reportaget i Kalla Fakta där reportern bevisligen tog upp kemikalierna i kroppen. Hur vet vi hur det påverkar ett foster? Kan man inte låta bli att färga/bleka håret under några månader? Många frisörer vittnar också om klåda, allergier och annat efter år i yrket. Om kemikalierna kan påverka en vuxen människa så pass som dessutom vidtar säkerhetsåtgärderna man ska hur ska då inte ett helt oskyddat barn under utveckling påverkas?

• fislisa

KAN kan man ju alltid.. Men man skulle ju se bra knepig ut, med tanke på att färgen jag har nu är allt annat än naturlig..  Men som sagt så finns det ju Ekologiska produkter, färgningar utan farliga kemikalier, tonings schampo osv.. Men behöver ju inte välja det starkaste

• dallas
    Signelanta skrev 2011-07-25 14:12:08 följande:
    Jag förstår faktiskt inte hur man kan bortse från reportaget i Kalla Fakta där reportern bevisligen tog upp kemikalierna i kroppen. Hur vet vi hur det påverkar ett foster? Kan man inte låta bli att färga/bleka håret under några månader? Många frisörer vittnar också om klåda, allergier och annat efter år i yrket. Om kemikalierna kan påverka en vuxen människa så pass som dessutom vidtar säkerhetsåtgärderna man ska hur ska då inte ett helt oskyddat barn under utveckling påverkas?
    Jag läste/ el hörde på nyheterna (kommer inte ihåg vilket) att man i Danmark faktiskt håller på att forska kring detta och att dom ev kommer att avråda gravida att färga håret osv. Danmark ligger ju alltid före oss i Sverige med sånt där...man kanske kan kika lite på vad dom kommer fram till. Min frisör tycker inte att man egentligen bör färga/bleka håret när man är gravid, men att det som sagt inte finns någon forskning..
  • majja80

Jag  färgade mitt hår bara för ngra veckor sen(innan jag visste att jag var gravid), men då använde jag något märke som heter "tints of nature". Finns på hälsokost. Jag tror att det inte är nåt farligt i den, kolla gärna! :)

Svar på tråden Färga håret när man är gravid?