• lillplutt

Postorder utan legitimation?

Kan man ordna så att man inte behöver visa legitimation när man hämtar ut postorderkläder från Posten? Har nämligen tappat mitt och passet har gått ut. Hinner inte fixa ny legitimation på ett tag.

• Svar på tråden Postorder utan legitimation?
  • Lufsan

Nej det går inte. 
    Men ditt pass kan du använda som leg fast det har gått ut.  

En dag i sänder.
  • Vickan I

Fast det är olika. ibland får jag paketavier där det inte efterfrågas leg. Bara räcker fram lappen och får mitt paket och ibland krävs id. Olika med olika företag och vilken leverantör antar jag?

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Lufsan
    Vickan I skrev 2011-07-19 16:40:47 följande:
    Fast det är olika. ibland får jag paketavier där det inte efterfrågas leg. Bara räcker fram lappen och får mitt paket och ibland krävs id. Olika med olika företag och vilken leverantör antar jag?
    dom har ändrat man behöver visa leg alltid nu, vad jag har förstått. 
    En dag i sänder.
  • Vickan I
    Lufsan skrev 2011-07-19 16:46:56 följande:

Ah ok, i fredags hämtade jag paket från imse vimse och inget leg då..men postkillen kanske slarvade.
  • Lufsan
    Vickan I skrev 2011-07-19 16:49:54 följande:
    Ah ok, i fredags hämtade jag paket från imse vimse och inget leg då..men postkillen kanske slarvade.
    Jaha, ja det kanske går. Men var för några månader sen nere och skulle hämta ut ett paket med avi och då sa dom att de nu förtiden måste slå in ett nr som finns längst ner på leget eller passet för att de ska kunna lämna ut paket alls. Men det kanske bara var just här. 
    En dag i sänder.
  • Tecken
    Vickan I skrev 2011-07-19 16:49:54 följande:
    Det kan inte vara så att du fick en avi för ett brev som var för stort för att leverera i brevlådan? Då behövs det inget ID, iaf inte där jag hämtr ut brev och paket.
  • jaghopparhögt
    Lufsan skrev 2011-07-19 16:46:56 följande:
    Nej det har inte ändrat nånting.
    Om du får hem en avi så måste du ha med dig leg med dig. Men om du får hem ett meddelande om att du har fått ett brev som är förstort för din brevlåda så behöver du aldrig leg för att hämta detta.
  • jaghopparhögt
    Tecken skrev 2011-07-19 17:01:08 följande:
    Det kan inte vara så att du fick en avi för ett brev som var för stort för att leverera i brevlådan? Då behövs det inget ID, iaf inte där jag hämtr ut brev och paket.
    Exakt, det är endast vid försändelser som går att spåra (har ett tracking nr) som man måste visa leg för att hämta ut. Vanliga brev har posten inget ansvar för så därför behövs inget leg, breven läggs ju t ex i brevlådor som vem som helst kan plocka i.
  • Lufsan
    jaghopparhögt skrev 2011-07-19 17:04:47 följande:
    Nej det har inte ändrat nånting.
    Om du får hem en avi så måste du ha med dig leg med dig. Men om du får hem ett meddelande om att du har fått ett brev som är förstort för din brevlåda så behöver du aldrig leg för att hämta detta.
    Där har vi svaret! Tack!Glad
    En dag i sänder.
  • Vickan I

Ahh ok . ja det här paketet borde de aldrig trott skulle gå in i en brevlåda dock haha.

• lillplutt

Men om jag inte anger något mobilnummer, dit aviseringen brukar komma, måste de väl skicka en brevavi? :-P

• jaghopparhögt
    lillplutt skrev 2011-07-20 15:52:12 följande:
    Tidigare har man väl inte behövt visa leg med pappersavi?
    Det beror helt på vad det är för avi, om det är för att du ska hämta ut ett paket eller för att du har ett stort brev som inte kan bäras ut till dig. Får du avin som sms så måste du visa leg eftersom det då är ett paket.
    Tidigare behövde man inte visa leg för att hämta paket men det var rätt längesen.
Svar på tråden Postorder utan legitimation?