diffust ont i nedre delen av buken - erfarenhet av kronisk äggledarinflammation?
För snart två år sedan fick jag kraftig äggledarinflammation 2 gånger med några veckors mellanrum. Första penicillinkuren tog inte men det gjorde andra tack och lov. Vid andra omgången togs även min spiral ut eftersom den kunde vara orsak till att det inte gav med sig. Klamydia eller andra könssjukdomar fanns inte med i bilden.
Första omgången började med smärtor i stil med kraftig magknip som inte gav med sig, så småningom gick smärtan nedåt och vid ett andra gynbesök (hade haft ont i 10 dagar men hade haft telefonkontakt och ett besök på gyn innan) upptäcktes en stor varabscess. Andra omgången började med smärta nedåt direkt. Feber fick jag först när jag var riktigt dålig och hade en sänka på över 150 (260 som mest).
Sedan den sjukdomsomgången har jag vid 4 tillfällen haft smärta som varat 3-6 dagar som börjat med maknip för att sedan flytta nedåt. Just nu har jag det (och ger det inte med sig går jag naturligtvis till gyn) Vid de tre tidigare tillfällena har ingen sänka påvisats och de har inte kunnat se något på VUL. Och det har gått över av sig själv! Man känner sig ju som en överkänslig hypokondriker som springer där, och de menar att diffusa magsmärtor helt enkelt kan vara något litet som man aldrig upptäcker men som går över av sig själv.
Den enda beskrivning på kronisk äggledarinflammation som jag funnit har handlat om molvärk som ofta känns mot ländryggen. Så är det inte för mig.
Jag är lite less på att ha detta då och då, det känns inte normalt helt enkelt.. Tack och lov har jag lugna studier och ett lugnt extrajobb så vardagen går att anpassa i alla fall någorlunda, men det känns inte kul att behöva räkna med detta när jag väl börjar jobba. Värktabletter (alvedon och ipren) gör det uthärdligt men att vara i stillhet är det bästa... att åka buss gör t.ex. ont när det guppar. Magen fungerar perfekt och feber har jag inte, men det skulle inte funka att gå till ett vanligt jobb de värsta dagarna - det gör för ont att vara igång helt enkelt.
Jag är inte gravid och har ingen könssjukdom (kollat de andra tre gångerna och sedan sista gången har jag inte haft sex). Jag har heller inte problem med endomitrios eller något sådant... det är liksom bara diffust och ytterst irriterande.
Finns det någon som känner igen detta? Och är det någon som fått konstaterad kronisk äggledarinflammation som känner igen detta?
Tack på förhand!