• Altruism

Behöver SNABB hjälp! Får chefen neka att man är sjukskriven om man har läkarintyg?

Hej!

Behöver snabb hjälp med ett par frågor:

1. Får chefen neka att man är sjukskriven de första sju dagarna?

2. Får chefen neka att man är sjukskriven om man har ett sjukintyg från läkaren?

En kompis är i tvist med sin arbetsgivare och klarar inte att gå dit. Hon tänker sjukskriva sig i 7 dagar och sedan få ett sjukintyg på att hon är för psykiskt nedbruten för att arbeta.

Chefen säger att han kommer att se det som arbetsvägran oavsett sjukintyg eller inte.

(Offentlig sektor)

Behöver källor!

Tack!

• Svar på tråden Behöver SNABB hjälp! Får chefen neka att man är sjukskriven om man har läkarintyg?
  • en rund boll

Har varit med om liknade situation.
    Hade hjälp av facket, vilket jag hoppas att din kompis med har.
    En arbetsgivare kan aldrig sparka någon pga sjukdom då det finns ett sjukintyg. Dock räknas inte arbetsrelaterade psykiska problem som grund till sjukskriving.
    Alltså, hon kan inte bli sjukskriven för att hon ligger i tvist med chefen eller är utsatt för mobbig.
    Det fick jag lära mig the hard way... Dock hade jag en bra läkare (en kompis) som kunde hjälpa mig eftersom hon förstod hur illa jag mådde.

OM hon ska göra på det här sättet, så måste hon gå till läkaren första dagen, hon kan inte vänta. Inte många läkare skriver ut ett intyg i efterhand (är läkare själv).

Tycker hon ska prata med kommunal, även om hon inte är medlem så får hon se till att bli det så de hjälper henne.

• aijo

Jag har varit med om att en arbetskompis fick bryta sin sjukskrivning då chefen var av uppfattningen att hon inte var tillräckligt "sjuk" efter sin operation, utan kunde arbeta.
    Trots läkarintyg!

• en rund boll
    aijo skrev 2011-07-19 17:30:32 följande:
    Jag har varit med om att en arbetskompis fick bryta sin sjukskrivning då chefen var av uppfattningen att hon inte var tillräckligt "sjuk" efter sin operation, utan kunde arbeta.
    Trots läkarintyg!
    Det låter ju helt sjukt, en chef har inte rätt att göra så.

• Altruism

Hm... Finns det inget ställe där man kan läsa om det här???

• rune
    Altruism skrev 2011-07-19 21:29:41 följande:
    Hm... Finns det inget ställe där man kan läsa om det här???
    Ja, Google.
  • Altruism

Nej, jag hittar inte på Google. Bara när det är läkare/fk som nekar eller arbetsgivare som nekar då det inte finns sjukintyg.

• en rund boll

Det står inget eftersom en arbetsgivare inte får neka så länge det finns ett sjukintyg fr o m första sjukskrivingsdagen.
    Det han kan göra är att begära in sjukintyg för första sjukskrivingsdagen, vilket man normalt sätt inte behöver. 

Kommunal har kunniga jurister, ring dit imorrn bums!

• emmwr

Men om chefen vet om att hon tänker sjukskriva sig vet han/hon ju om att det är för att denna person inte "vill" arbeta =arbetsvägran. Personen är inte "sjuk".

Jag tycker att det vore självklart att man kan bergära intyg från första dagen om man misstänker att personen "inte har lust" att komma till jobbet.

Sen är det ju så klart synd att din kompis och arbetsgivaren har en konflikt, men det vore mycket bättre om dom kunde lösa den på något annat sätt, t.ex. facket som någon skrev. Om enda sättet att må bra är att sjukskriva sig från personen fixa intyg från dag 1!

Svar på tråden Behöver SNABB hjälp! Får chefen neka att man är sjukskriven om man har läkarintyg?