• heejho

Hjälp med personliga brevet tack!! :)

Sambons personliga brev till ett truckjobb, 
    vad ska ändras? Vad ska förbättras?!

Hej!

Tjänsten som truckförare skulle passa mig som handen i handsken då jag har fleråriga erfarenheter av truckkörning och trivs med detta då jag vet vad som förväntas och eftersträvar alltid hög effektivitet och noggrannhet för att uppnå bästa resultat.

Jag heter Namn Efternamn, är XX år och lever tillsammans med min sambo
    och våra två barn i XXX. Jag kommer ursprungligen från XX men nu har jag och min familj flyttat till XXX sedan snart ett år tillbaka. Mina intressen är att läsa böcker, umgås med familjen och att träna. Jag har tidigare varit mycket aktiv inom brottning.

Min gymnasieutbildning inriktades på process och teknik, inom papper- och massaindustrier (industriprogrammet), men som också innefattade praktiska kurser, och i december 2007 var jag den enda från min gymnasieårskull som fick tillsvidaretjänst på SCA Graphic Sundsvall AB.

Jag är mycket noggrann och ansvarsfull med en hög arbetsmoral.

Den sociala miljön på arbetsplatsen är viktig och jag försöker att bidra till att hålla den positiv genom att vara en bra medarbetare.

Sedan gymnasiet har jag jobbat inom pappersindustrin och efter nästan X år på XXX, där jag jobbade som processoperatör och truckförare, så flyttade vi till XX och jag fick en anställning på XX i YY.

Arbetsuppgifterna på XX och XX var dessutom varierande, vilket innebär att jag har vanan att ständigt lära mig nya saker och gett mig rika erfarenheter.  

Truckkörningen trivs jag med och efter 1,5 år har jag en god erfarenhet och vill fortsätta att arbeta med uppgifter där jag kan organisera och strukturera mitt arbete tillsammans med andra, tycker jag är inspirerande och intressant!
    För övrigt älskar jag att lägga ner mycket energi i mitt arbete för att sedan se resultatet av det hårda arbetet efteråt!

Jag hoppas ni finner mig intressant för tjänsten och att vi kan träffas för en intervju.

(här står vad han har för truckkort)

Med vänliga hälsningar,

XXX

--

Känns som man borde skriva MER varför dom ska antälla honom och så ska vi försöka få in lite att han har datavara osv. Svårt... 

i sidfönstret står nr, vilken anställning som söks. 

• Svar på tråden Hjälp med personliga brevet tack!! :)
  • M C

Det är flerårig erfarenhet, stryk a:et.
    Sen ska du inte skriva sånt som man kan läsa på meritförteckningen, bara sånt som inte går att läsa där. Stryk alltså utbildningarna men behåll sånt som säger något om honom som person.

Inget kursivt, samma stil rakt igenom. Se till att det är lätt att läsa och att man snabbt får en uppfattning om hur rolig han ratt jobba med - som att han tycker det är viktigt med bra arbetsmiljö och bidrar själv.
    Att han var den enda som blev utvald är bra men ta bort alla siffror.
    Igen, kolla så det inte upprepas det som går att läsa i meritförteckningen.

Lycka till!

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

Glömde - ta definitivt bort namnköret, det ska stå i brevhuvudet och INTE upprepas i brevet. Folk är läskunniga.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

Jag hoppas att det finns en meritförteckning att bifoga - där det står utbildningar, ev frivilliga uppdrag, intressen. Det är så mycket bättre!
    Jag gick hos en jobbcoach, hon var helt suverän! Hon sa att upprepningarna var ruskigt jobbiga, skippa dem. (hon är en sån som förmodligen kommer läsa detta brev då hon ofta headhuntar folk i just den branchen i samma område.)

Håll en ren stil, inga krusiduller. Lättläst, klart och tydligt.

• Tow2Mater

Personliga brevet ska ge dem en anledning att gå vidare och läsa din Meritfortecking, därfor skulle jag definitivt ha lite kortfattat om din utbildning där, om den är relevant for den tjänst du soker. Men "flerårig erfarenhet" rimmar inte riktigt med de 1,5 åren senare....

Jag skulle också forsoka forenkla lite mera, det käns som så mcyket text, forslag:

Hej!

Tjänsten som truckförare skulle passa mig som handen i handsken; med flerårig erfarenhet och trivsel i yrket vet jag vad som förväntas och eftersträvar alltid hög effektivitet och noggrannhet för att uppnå bästa resultat.

Jag lever tillsammans med min sambo och våra två barn i XXX sedan snart ett år tillbaka. Mina intressen är att läsa böcker, umgås med familjen och att träna. Jag har tidigare varit mycket aktiv inom brottning i XX, där jag ursprungligen kommer ifrån.

Min gymnasieutbildning inriktades på process- och teknikområdet inom pappers- och massaindustrier (industriprogrammet), omfattande både teoretiska och praktiska kurser. Sedan gymnasiet har jag jobbat inom pappersindustrin (2007 var jag den enda från min gymnasieårskull som fick tillsvidaretjänst på SCA Graphic Sundsvall AB) och efter nästan X år på XXX, där jag jobbade som processoperatör och truckförare, fick jag min nuvarande anställning på XX i YY.

Jag är mycket noggrann och ansvarsfull och har en hög arbetsmoral. Den sociala miljön på arbetsplatsen är viktig och jag försöker att bidra till att hålla den positiv genom att vara en bra medarbetare.

Arbetsuppgifterna på XXX och XX var mycket varierande, bl a ingick datorarbete, vilket innebär att jag är van att ständigt lära mig nya saker vilket har gett mig rika erfarenheter.  Jag trivs med truckkörningen och vill fortsätta att arbeta med uppgifter (eventiuellt lägg till: inom truckkörning) där jag kan organisera och strukturera mitt arbete tillsammans med andra, vilket jag tycker är inspirerande och intressant! För övrigt älskar jag att lägga ner mycket energi i mitt arbete för att efteråt kunna se resultatet av det hårda arbetet!

Jag hoppas ni finner mig intressant för tjänsten och att vi kan träffas för en intervju.

Med vänliga hälsningar,

XXX

• heejho
    Tow2Mater skrev 2011-07-19 19:19:00 följande:
    Personliga brevet ska ge dem en anledning att gå vidare och läsa din Meritfortecking, därfor skulle jag definitivt ha lite kortfattat om din utbildning där, om den är relevant for den tjänst du soker. Men "flerårig erfarenhet" rimmar inte riktigt med de 1,5 åren senare....

Jag skulle också forsoka forenkla lite mera, det käns som så mcyket text, forslag:

Hej!

Tjänsten som truckförare skulle passa mig som handen i handsken; med flerårig erfarenhet och trivsel i yrket vet jag vad som förväntas och eftersträvar alltid hög effektivitet och noggrannhet för att uppnå bästa resultat.

Jag lever tillsammans med min sambo och våra två barn i XXX sedan snart ett år tillbaka. Mina intressen är att läsa böcker, umgås med familjen och att träna. Jag har tidigare varit mycket aktiv inom brottning i XX, där jag ursprungligen kommer ifrån.

Min gymnasieutbildning inriktades på process- och teknikområdet inom pappers- och massaindustrier (industriprogrammet), omfattande både teoretiska och praktiska kurser. Sedan gymnasiet har jag jobbat inom pappersindustrin (2007 var jag den enda från min gymnasieårskull som fick tillsvidaretjänst på SCA Graphic Sundsvall AB) och efter nästan X år på XXX, där jag jobbade som processoperatör och truckförare, fick jag min nuvarande anställning på XX i YY.

Jag är mycket noggrann och ansvarsfull och har en hög arbetsmoral. Den sociala miljön på arbetsplatsen är viktig och jag försöker att bidra till att hålla den positiv genom att vara en bra medarbetare.

Arbetsuppgifterna på XXX och XX var mycket varierande, bl a ingick datorarbete, vilket innebär att jag är van att ständigt lära mig nya saker vilket har gett mig rika erfarenheter.  Jag trivs med truckkörningen och vill fortsätta att arbeta med uppgifter (eventiuellt lägg till: inom truckkörning) där jag kan organisera och strukturera mitt arbete tillsammans med andra, vilket jag tycker är inspirerande och intressant! För övrigt älskar jag att lägga ner mycket energi i mitt arbete för att efteråt kunna se resultatet av det hårda arbetet!

Med vänliga hälsningar,

XXX

Tack tack! Funderar dock på att vara med tydligt på VARFÖR dom ska anställa honom, och varför han vill jobba hos dom? Eller det ska man inte fokusera på?!

Vill gärna att han ska "glänsa" lite till så att säga, få in mer personliga egenskaper, men samtidigt inte låta klyshig. Specifika saker dom vill ha i annonsen är god fysik(får man väl fram när det står att han brottats och gillar att träna) nogrann, samarbetsvillig.
  • Tow2Mater

Jo, om ni kan fokusera mera på varför skulle det vara bra. Det gäller ju att se till att man kommer till intevjun.

Svar på tråden Hjälp med personliga brevet tack!! :)