ullehj skrev 2011-07-19 20:39:58 följande:
hej.
min dotter är är nu 9 år och förra hösten var vi hos läkaren eftersom jag började misstänka pubertet. Kändes som ett bra besök coh kunnug barnkläkare.
konstaterades att dottern var inne i hårpubertet och blodprov togs där man kunde konstatera att "köns puberteten" inte var på gång.
Otroligt skönt...
men nu tycker jag att det tilltar coh att även hennes bröst kanske börjar utvecklas mer.
någon som vet, hur det där blodprovet funkar, hur långt fram "ser" det om ni förstår vad jag menar.
Jag tycker inte du ska göra någon stor sak av det och fundera över VARFÖR det är så viktigt för dig att hon inte kommer in i puberteten.
Det är vanligt att brösten börjar växa i den åldern. Hon är på väg in i puberteten precis som hon ska vara. t.o.m pojkar som är senare har i den åldern många gånger påbörjat hormonstegringen.
Att gå till doktorn och ta otrevliga blodprover gör ju att du signalerar till din dotter att puberteten är något "dåligt", något man ska oroa sig för. Till doktorn går man ju när man är sjuk och något är fel och det vet hon ju.
Bättre är att du förbereder henne! Pratar om puberteten, hur det är att få bröst, behårig och varför hon kommer få mens och vad det är för något. Att göra henne trygg i den utveckling hon står inför, som är helt normal.
Ang. blodprover kollar de hur det ser ut här och nu.
Det går säkert att ta prover som visar mer men det hör isåfall till de prov som kostar mycket pengar för landstinget att analysera och därför inte får ordineras av läkaren om det inte finns en uppenbar nödvändighet och det finns det ju inte för din dotter. För ett år sen fick ni veta att hormonstegringen ökat och självklart kommer den fortsätta öka och inte avta.
Så mitt råd är att lugna ner dig
Barnkliniken har kuratorer/psykologer du kan boka en tid med för att få prata ut om din oro. de är ju experter på just barn och hur du ska hantera din dotter och ev. problem på bästa vis.