• JazzKermit

Köksrenovering, dina bästa tips!

Hej!

Vi planerar att göra om köket och som alla andra så vill jag att det ska bli snyggt men framför allt så vill jag att det ska vara välfungerande! 

Därför skulle jag vara väldigt glad i fall du tog dig tid att skriva ner det bästa och kanske också det sämsta med ditt kök. Man skulle ju vilja undvika att göra misstag som andra redan gjort! ;) Vår familj består av två vuxna och en ettåring så det är viktigt för oss att det blir barnvänligt och lätt att laga mat osv...

Tack! :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-15 22:23
    Tusen tack för alla svar! Köksplanerna har legat nere ett tag men nu verkar det som om vi kan komma igång med det i vår. Tjoho! För att klargöra lite så bor vi alltså redan i huset sen några år men eftersom det är ett så stort projekt så har vi dragit på det lite och jag vill ha full koll på allt innan vi sätter igång... Har ni fler tips så tas de tacksamt emot! :)

• Svar på tråden Köksrenovering, dina bästa tips!
  • 8Viola2

Kan informera om en miss jag gjorde när vi renoverade köket.
    Ha inte diskmaskinen under en laminatbänkskiva, ångan tränger upp i trät och lämnar en ful fläck dessutom.
    Sedan är droppkant på bänkskivan värt att välja till.

♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ ♥ Nathalie 29/5-10 ♥
  • JazzKermit

Hej!
    Oj då, inte kul att det blev en fläck! :O 
    Och jag antecknar droppkant på listan! :) Är det på diskbänken du menar? Har inte full koll än... ;)

Tack för tipsen!

• Butterscotch

Närhet mellan kyl/frys, spis och vask för att undvika onödigt spring. Lådor istället för skåp ger bättre överblick. Vi har extra djup bänkskiva, bra med mer arbetsyta och lite tryggare när ungarna vill sitta där under matlagningen. Vi har även en utdragbar blandare, bra vid rengöring av vasken. Upphöjd diskmaskin har jag hört gott om (hellre det än upphöjd ugn, eftersom man använder diskmaskinen mer), har det dock inte själv. Välj bra fläkt och diskmaskin (tystgående), särskilt om ni har öppen planlösning.

• Ramborg

Det finns skåp som har sneda fronter, 45 grader istället för 90. Blev jättebra i den trånga passagen vid vårt kök, man fick in ett skåp extra utan att det tog för mk plats.

Sockellådor är jättebra.

Ikeas ritprogram för kök är också fantastiskt att sitta och leka med. Man kan se i 3D hur det kommer att bli. Sen behöver man ju inte köpa på Ikea om man inte vill men ritprogrammet är ett bra hjälpmedel när man planerar.

• Houdini

Nu utgår jag iofs inte från mitt eget kök ;) Men det har ju varit/är poppis att skippa överskåpen och bara ha underskåp. Från en som har värk ingen höjdare att alltid behöva bocka sig när man ska ha något. Och Öppna hyllor i kök tycker jag inte heller är någon hit ur städsynpunkt, det blir fett och skitigt på hyllorna. Hellre rejäla skåp.

En diskbänk med två hoar, det är väldigt jobbigt att diska när man bara har en ho. Diskmaskinen kan ju gå sönder.

När man planerar köket om man kan stoppa hellre in ett skåp för mycket än ett för lite, man kan aldrig ha för mycket skåputrymme i köket. Kommer från en som har haft tre smala överskåp och ett och ett halv underskåp i köket :)

• MorsningKorsning

Håller med den senaste skribenten - funktion före snygghet! (om man måste välja) För mig är köket en arbetsplats, då är det bättre att det ser okej ut och är funktionellt än snyggt medan man svär över noll förvaring/lite bänkyta/snygga tapeter nära spisen där det sprätter.

Sedan tycker jag om att ha sockel (tror jag det heter) längst upp vid taket som stänger av mellan skåp och tak - annars blir det världens fettbeläggning där! Alternativt att man får städa jämt... Sedan gillar jag extra höga överskåp, en hylla till utan bekostnad av utrymme man faktiskt använder

Samt att ha micron inbyggd i ett skåp om det är ett litet kök; allt för bänkytan!

• Ramborg

Rostfria kyl/frys är snyggt men man får torka fingeravtryck till förbannelse.

Vårt kök är så konstigt uppbyggt att det gick inte att få in ugn etc i bekväm höjd men det går bra ändå med "vanlig" som inte är inbyggd häll etc. Viktigare med rejäl bänkyta och mycket skåp.

Vi har en bänkyta som är till för allt det där som står ivägen i vanliga fall. Kaffebryggare, sodastreamer, telefon, komihåglista och så. Där har vi eluttag till allt det där också. Då blir övriga bänkytor rena och lättarbetade.

Många eluttag är viktigt imo. Vi lät sätta upp eluttag över varje bänksnutt och på några ställen vid golvet för dammsugning. Aldrig mer måste jag röja en viss bänk för att kunna vispa grädde till efterrätten, det kan jag göra överallt.

• colanappen

1. två stora hoar önska jag mig blir tokig när jag ska handdiska och måste ställa upp allt på diskbänken för att sedan kunna skölja efter jag tömt ut diskvattnet
    2. Ordentlig arbetsyta mellan spis och diskbänk det är ju där man står och skär lö etc max 120 minst 80
    3. Den heliga triangeln; spis, diskbänk samt kyl/frys får inte stå för långt ifrån varandra

• jelica83

Köp inte ugn på Ikea! Vi köpte en svart, gammeldags ugn där som blir jättevarm på utsidan! :-/ Med ett litet barn på 10 månader så suger det rätt rejält...

• ramsylina

Bästa var att vi valde ikeas lådmoduler istället för skåp nertill. jag var skeptisk men det blev jättebra...

Nackdel var att trots att vi la till en extra liten snutt så tycker jag fortfarande att vi har för lite bänkyta, man kan verkligen aldrig få för mycket plats att vara på...

Nackdel också att vi la äkta klinkers, väldigt snyggt men när det spills en massa barnmat i fogarna blir det snabbt slitet, i efterhand hade jag nog hellre valt laminatgolv som ser ut som klinkers...

• sassus

Precis som 82viola skriver vill jag varna för bänkskiva utan nån droppkant runt diskhon. Blir gaalen på allt vatten som rinner ner på golvet när man diskar eller sköljer saker. För att inte tala om när dottern diskar

• Xandie

Om ni båda vuxna är lång kan ett bra tips vara att höja bänkskivorna så man får högre arbershöjd. Enligt regler om handikappanpassning så får man inte höja hur mycket som hellst, men ca ett par ca går att ordna. Gör man det själv dessutom så finns ju ingen som kan klaga...

• Kastrullresan

Upphöjd diskmaskin viktigare än upphöjd ugn om man måste välja
    Induktionshäll, gärna extrabred så man får plats även med större stekpanna eller gryta
    Två diskhoar gärna med avrinningsyta om du inte har kant på bänken, funkar perfekt
    Om du har råd satsa på granitskivor istället för trä runt diskhoar/bänk.  
    Många eluttag
    Fullhöjd på eventuella överskåp
    Ordentligt med bänkbelysning, dagens spottar lyser inte alls lika bra som ganla tiders lysrör. Mörka skåp och mörk bänkskiva gör det extra viktigt med belysningen.   
    Bra fläkt/motor som är tyst 

Jag har ett kök som är 5 år gammalt som vi själva ritade, valde och inredde. Vi valde genomgående ganska dyra produkter både själva köket och övrig utrustning men om jag fick göra om det idag skulle jag mycket väl kunna köpa skåp på Ikea, golv på Bauhaus osv men jag skulle aldrig någonsin välja bort min induktionshäll eller mina granitskivor. Värt varenda krona!  

Såg att någon tipsade om utdragbar blandare. En liten varning där, har man, som jag, kreativa barn så funkar denna utmärkt att ha vattenkrig mot syskon med. Jag kan tala om att det då blir väldigt blött i köket och en mycket arg mamma som resultat av det.         

• Konvaljen

Vi gjorde vårt kök i vintras och valde rätt mycket form före funktion...
    Några tips:

Lägg pengar på vitvarorna. Vi köpte en ugn från Miele med pyrolys, det bästa vi gjort. Behöver aldrig ens torka ur den. Köpte istället spishällen från IKEA (liksom det mesta)

Tänk hygieniskt. Att välja luckor med speglar kan vara snyggt men det samlar damm och matos till förbannelse. Vi har släta luckor utan handtag, man får torka en del men det är å andra sidan alltid rent.

Köksfläktenr också viktig, köp så stark motor som möjligt. Gör inte vårat misstag att förutsätta att ni har en "vanlig" fläkt, vårt hus visade sig ha behöva en alliancefläkt och vi fick ta dit en elektriker för 2000 spänn för att fläkten vi köpt skulle passa.

Slutligen, tänk på att ett kök ska hålla i många år så välj inte för modernt. Högblanka luckor ex har varit modernt ett tag, hur kul är det om 10 år? Väljer man rätt traditionella luckor, golv och bänkskivor kan man enkelt byta handtag eller tom kakel för en billig peng om man tröttnar.

• Cicciliona

Vi har gjort om 2 kök (ett i gamla huset och ett i nuvarande huset) och båda gångerna har vi skippat "kakel" under överskåpen och istället satt tapet. Hus 1: tapet med plexiglasskiva ovanpå, hus 2: tapet som vi lackat med klarlack..

Snyggt och lätt att förändra när man tröttnat och vill göra om intrycket på köket.

C   

• Adamama

Mitt bästa tips är två hoar. Nu vet jag inte hur stort kök ni har men vi har halvstort. Spis, diskho och all mat och redskap i lådor i bänkskåpen. Där lagar vi maten. Använder diskhon till pastavatten, skölja grönsaker etc.

På andra sidan rummet har vi vitrinskåp, diskmaskin och diskbänk. Där plockar vi undan eftr maten, diskar etc.

Det känns väldigt praktiskt att ha två diskhoar/diskbänkar. Det är annars altid där det blir trängsel.

Sedan har vi byggt en väggfast sittbänk under en hylla med kokböcker. Perfekt att planera middagar på. Och under har vi plats för källsortering. Har lite bilder i mitt galleri på köksrenoveringen. 

♥ mamma till Adam okt -04 och Levi sept -07 ♥
  • skånegås

Om det är ett hus ni ska flytta till som köket ska renoveras i så bo in er ett tag först så ser ni vad som funkar och vad som inte gör det samt hur ni skulle kunna göra det så det passar er bättre. Tänk på utrymme för sopsortering.

Vi har renovarat två 50-tals kök och det har inneburit att vi kompletterat med fler skåp, ny bänkskiva, diskmaskin och målat. Ofta är funktionen på gamla kök väldigt bra

Tänk också på att kylskåp eller andra saker man vill komma till ofta inte hamnar så att man ställer stolar i vägen då man flyttar dem ut från bordet.

• BuoBä

Vi har en överlimmad diskho (alltså bara en ho) och det är extremt opraktiskt. Det är vatten på hela bänken hela tiden, och det rinner ner på golvet också . Som tur är är det en laminatbänk. Hade det varit trä hade den varit helt förstörd. Det enda jag kan tänka mig som är mer opraktiskt är en underlimmad ho.

När vi gör om köket blir det en stoooooor, rejäl diskbänk av klassiskt snitt, med höga kanter.

Svar på tråden Köksrenovering, dina bästa tips!