• DeanNna

Kan barnet vända sig i v 39-40? Så tacksam för svar!!

Är gravid med nr 2 och har två dagar kvar till bf =) och allt har varit bra. Vid senaste kollen för ca 1,5 v sen låg den med huvudet nedåt och det var ruckbart. Men sen en vecka tillbaka har barnets rörelser förändrats och han sparkar och bufflar på helt andra ställen. 

Förr har han legat på min högra sida och rörelserna har varit främst på den sidan och högt upp på magen. Nu ligger han på min vänstra sida och rörelsena känns långt ner i magen och långt ut åt vä sida mest. För ungefär en vecka sedan bufflade han runt så mycket där inne så jag började må illa och hade ont efteråt.

Kan inte minnas detta från min graviditet. Kan han ha vänt sig helt och ligga i sätesbjudning? Har även för mig att det är bättre att de ligger på hö sida för annars måste de snurra ett helt varv vid förlossningen - eller har jag missuppfattat nått?

Mycket tacksam för svar! 

• Svar på tråden Kan barnet vända sig i v 39-40? Så tacksam för svar!!
  • Kiwibaby

Ja, så länge huvudet inte är fixerat så kan bebisen vända sig i magen!
    Min yngste låg i sätesbjudning i v. 37 (eller 38 minns inte riktigt), när vi kom in på vändningsförsök hade han snurrat tillbaka igen och låg så fint med huvudet ner. Jag tror han snurrade några gånger till innan han föddes v.42+1 (och han var inte liten, så det kan inte ha varit lätt att komma runt....)!!  ;)

Vet inte hur det är med vilket håll de ligger vända (hö/vä), men det borde väl gå att googla.
    Ring din BM imorgon och be henne kolla om du misstänker att liten ligger i säte.

Lycka till!!

• aaaaa

Om det är andra,
    så ja jag tror att min gjorde det.

• 120126 B

Hej. Nu var jag på kontroll i v 38 och barnet ligger åt rätt håll fast ej fixerat.
    Jag tycker oxå att barnet rör sig mkt, överrallt och enligt min BM ska det vara ovanligt att de vänder sig, så sent.
    När det blir dags, så sjunker de ännu mer och kan fixera sig, så sent.

• ingensignatur

min lillebror vände sig precis innan förlossning så bm fick två fötter i handen - det blev akut kejsarsnitt. Be din BM kolla, om h*n vänt sig kan man troligtvis vända rätt :)

• The Foxy

Min andra vände sig i vecka 38+, det var ytterst obehagligt och sedan kunde jag knappt böja mig fram för att det tog emot under revbenen på ena sidan. Hade just varit hos barnmorskan för slutkontroll och då låg hon som hon skulle. :) 

Svar på tråden Kan barnet vända sig i v 39-40? Så tacksam för svar!!