• bili

Orolig för chefens reaktion.

Jag har nyss plussat. (Yeeeiy :D) 
    Men grejen är att jag börjar ett nytt jobb, en fast tjänst, den 29/8. Då kommer jag vara i ca v 10.
    Ska jag ringa chefen innan och berätta att jag är gravid, eller ska jag vänta tills efter jag börjat?

Till saken hör är att jag har förhöjd risk att få HG (hyperemesis gravidarum) då jag hade det med dottern. Och det kan ju ställa till det för mig.

Chefen, fö övrigt, "föll" för mig direkt på intervjun och var fast besluten om att ha mig.
    Hon vet att jag har ett barn sen innan som snart blir två och jag har hört att hon som chef är "barnvänlig". Men jag är ändå nervös för att berätta.
    Känns lite dumt att jag inte ens har hunnit börja jobbet innan jag blev gravid...

Men hon kan ju inte sparkar mig. Papprena är skrivna och det är ingen provanställning.

Så ge mig lite råd, och lite pepp! :) 

• Svar på tråden Orolig för chefens reaktion.
  • Margarit

Jag förstår att du är nervös, men det går säkert bra. Samma sak hände mig när jag väntade min son för fyra år sen. Det kändes skitjobbigt att berätta för chefen, men hon tog det bra och gratulerade.

Lycka till!

• bili
    Margarit skrev 2011-07-19 22:54:31 följande:
    Jag förstår att du är nervös, men det går säkert bra. Samma sak hände mig när jag väntade min son för fyra år sen. Det kändes skitjobbigt att berätta för chefen, men hon tog det bra och gratulerade.

Lycka till!
    Skönt att höra. 
    Ja, det "värsta" som kan hända är ju att hon blir sur och besviken på mig.
    Men det känns lite olustigt att komma gravid det första jag gör.

Men vad tycker du? Berätta innan eller efter jag börjat? 
  • pluppfamiljen

Man ska anmäla att man är gravid 2 månader innan man ska föda ej före. 

Blivande 6 barns mamma
  • Margarit
    bili skrev 2011-07-19 22:56:26 följande:
    Skönt att höra. 
    Ja, det "värsta" som kan hända är ju att hon blir sur och besviken på mig.
    Men det känns lite olustigt att komma gravid det första jag gör.

Men vad tycker du? Berätta innan eller efter jag börjat? 
    Jag väntade tills jag varit på UL i vecka 13 och sett fostret med egna ögon. Kände mig lite säkrare på gravididteten då och kände att jag kunde prata om den. Jag gick till chefen och sa att jag gärna ville hålla det hemligt ett tag till, men att jag kände att hon borde få veta. Det uppskattade hon.

Jag skulle vänta med att berätta ett tag, det är väldigt tidigt än. Så skulle jag ta det öga mot öga, inte ringa upp.
  • bili
    pluppfamiljen skrev 2011-07-19 23:01:48 följande:
    Man ska anmäla att man är gravid 2 månader innan man ska föda ej före. 
    Ska och ska... Snarare att man inte har någon skyldighet att anmäla tidigare än 2 mån innan.
    Margarit skrev 2011-07-19 23:06:25 följande:
    Jag väntade tills jag varit på UL i vecka 13 och sett fostret med egna ögon. Kände mig lite säkrare på gravididteten då och kände att jag kunde prata om den. Jag gick till chefen och sa att jag gärna ville hålla det hemligt ett tag till, men att jag kände att hon borde få veta. Det uppskattade hon.

Jag skulle vänta med att berätta ett tag, det är väldigt tidigt än. Så skulle jag ta det öga mot öga, inte ringa upp.
     Jo, så känner jag lite också. Men jag vill även vara schysst mot min chef. Vill att hon ska veta tidigt, om jag blir sjuk denna gaviditet också. Känner att jag inte kan berätta för andra innan hon vet, för inom mitt yrke så snackas det. Vill att hon ska höra det från mig personligen först. 
    För har jag otur, så kommer jag inte kunna dölja det hur länge som helst.  
  • Jizzie

Vänta till UL ! Gör inte som jag som berättade i vecka 13 och fick missfall vecka 15. Det blev bara jättejobbigt för mig, min chef och mina kollegor.

• bili
    Jizzie skrev 2011-07-19 23:28:26 följande:
    Vänta till UL ! Gör inte som jag som berättade i vecka 13 och fick missfall vecka 15. Det blev bara jättejobbigt för mig, min chef och mina kollegor.
    Usch vad hemskt! Beklagar. 
    Men helt ärligt tror jag inte att det kommer vara fysiskt möjligt för mig att hålla det hemligt så länge.
    Dels för att med första barnet fick jag mage tidigt, samt HG (som är extremt kraftigt grav.illamående/kräkningar) och lär får mage tidigt nu med och har förhöjd risk att få HG igen.

Min fråga är egentligen om jag ska berätta det nu, innan jag börjar (ring och boka träff, alt. åka dit en dag, eller ta det på telefon) eller efter jag börjat, och om jag då ska berätta första dagen eller låta det gå några dagar?

• Jizzie
    bili skrev 2011-07-19 23:34:28 följande:
    Usch vad hemskt! Beklagar. 
    Men helt ärligt tror jag inte att det kommer vara fysiskt möjligt för mig att hålla det hemligt så länge.
    Dels för att med första barnet fick jag mage tidigt, samt HG (som är extremt kraftigt grav.illamående/kräkningar) och lär får mage tidigt nu med och har förhöjd risk att få HG igen.

Min fråga är egentligen om jag ska berätta det nu, innan jag börjar (ring och boka träff, alt. åka dit en dag, eller ta det på telefon) eller efter jag börjat, och om jag då ska berätta första dagen eller låta det gå några dagar?

Sant, jag fick dock ingen mage för att fostret dog i vecka 8 redan :(

Du gör ju egentligen som du vill. Det kan vara en schysst gest att berätta det nu, det skulle säkert uppskattas om du är ärlig. Samtidigt så tycker jag att du ska vänta för att vara på den säkra sidan efter UL.

Svårt val. Jag vet till nästa gång att jag väntar :)
Svar på tråden Orolig för chefens reaktion.