• Maddes Mamma

Tjänar verkligen butikssäljare/butikschefer så dåligt?

Hej,

Jag har idag ett bra jobb på bank men saknar det dagliga kundmötet samt arbetet på golvet. Har blivit kallad till en andra intervju för en liten klädesbutik som snart öppnar på köpcentrum. Arbetet kommer innebära en del arbetspass förlagda på helger samt på vardagar fram till kl 20.

Under första intervjun pratade vi inte om lön. 
    Vet att Handels ligger låg men trodde kanske i min enfald (?) att det var brukligt att betala mer än vad den nedre gränsen tillåter. Så gör vi på banken. 
    Inför andra intervjun vill jag ha lite mer på fötterna och frågar därför:
    -Vad tjänar ni som jobbar i butik i månaden? Om ni räknar med lite helg- och kvällsjobb? Alternativt vad tjänar ni i grundlön? Och vad tjänar man som butikschef?
    Googlar man på det hamnar man på trådar som pratar lön mellan 15 000-17 500 SEK men det är ju till och med mindre än Handels ålderstrappa!!

Jag är strax över 30 år och har bra erfarenhet.     
    Tacksam för svar!    

//Bankassörskan

• Svar på tråden Tjänar verkligen butikssäljare/butikschefer så dåligt?
  • solskina

MedellönMedianlönMedelålderErfarenhet 25.258 kr 24.720 kr 31,9 år 7,1 år

• Nina 566

Jobbar man heltid ( 38,25h) och arbetar kvällar, helger osv så tjänar du inte så dåligt.
    Ob ersättning 50%  får du mellan kl  18,15-20 vardagar och efter det 70%. Lördagar ef kl 12 har du 100% och söndagar hela dagen 100%. Det ger ju bra pengar, dubbel timlön =)

Din timlön baseras på Om du har någon erfarenhet från Handels tidigare. Det finns 1,2,3 år branschvana. Man höjer lönerna varje år i april.

• Cia o krabaten

Jobbar i butik och de flesta hos oss ligger mellan 20-23 tror jag när man jobbar på golvet.

• Maddes Mamma

Ok. Det låter bättre än de uppgifter jag själv fått fram genom googling.

Cia o krabaten: Är det grundlönen eller är det vad du brukar få ut med OB inräknat?

//TACK!

• Cia o krabaten
    Maddes Mamma skrev 2011-07-20 08:24:41 följande:

Ok. Det låter bättre än de uppgifter jag själv fått fram genom googling.

Cia o krabaten: Är det grundlönen eller är det vad du brukar få ut med OB inräknat?

//TACK!

Inkl OB för de på golvet, chefer osv tjänar mer.
  • LadyA01

Min man är butikschef och har en lön på 26', då ingår arbete en helg i månaden, standby typ dygnet runt men annars normal arbetsdag till 17 eller 18, övertid ersätts inte utan får tas ut i ledighet och obtillägg är redan inkluderat. Blir någon sjuk och han inte hittar ersättare får han gå in o jobba, kväll som helg. Innan dess var han butikssäljare och låg på typ 21000kr/månad, jobb varannan helg ungefär o flera kvällar i veckan.

• MickeN1973

Lönerna i handlen är inte särskilt höga.

Kan du inte få ett jobb med kundkontakt i banken? 

• Charmd07

Hej allihopa

Mycket intresserad av detta job

Men är det före eller efter skatt??

• Thotis90

Min fästman har jobbat inom handel i snart 3 år. Han jobbade först 100 % och fick då runt 17 000-18 000 och när han blev assisterande butikschef fick han gå ner till 80 % och fick då runt 15 000-17 000 kr. Han har precis blivit butikschef och kommer jobba 100 %, men får samma lön som när han jobbade som assisterande... 

Lönen är efter skatt.

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Nerfherder
    Charmd07 skrev 2015-08-21 14:52:22 följande:

Hej allihopa

Mycket intresserad av detta job

Men är det före eller efter skatt??

Tråden är 4 år gammal, så dessa uppgifter stämmer säkert inte längre.
  • Thotis90
    Nerfherder skrev 2015-08-21 15:16:16 följande:
    Tråden är 4 år gammal, så dessa uppgifter stämmer säkert inte längre.
    Min fästman fick hem ett brev om lönerna för några månader sedan och de hade då höjts med några kronor (i hans fall från 113 kr före skatt till 118 kr före skatt, om jag minns rätt)
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
Svar på tråden Tjänar verkligen butikssäljare/butikschefer så dåligt?