Kan man använda pump enbart?
Jag undrar om det går bra att använda bara pump när amningen väl har kommit igång? Eller måste bebisen stimulera bröstet genom att suga på det lite då och då?
Jag undrar om det går bra att använda bara pump när amningen väl har kommit igång? Eller måste bebisen stimulera bröstet genom att suga på det lite då och då?
Det går bra att bara pumpa.
Min mamma pumpade enbart till fyra barn. Hon höll på i ca 4 månader till varje... Hon har indragna bröstvårtor så hon kunde inte amma. Jag har naturligtvis ärvt den egenskapen av henne (man ärver bara det sämsta från sina föräldrar, allt bra kommer från mor- och farföräldrar) och planerar att testa amning, ev med amningsnapp, men om det inte går så kommer jag också att pumpa.
Jepp jag har pumpat i 4 månder. Har precis slutat då jag fyllt frysen med mjölk som vi nu tar av. Går utmärkt, se till att ha en bra pump bara. Kolla den här tråden
www.familjeliv.se/Forum-3-187/m58446011.html
Pumpade i lite över ett halvår. Vill man inte amma så är det ett toppenalternativ för då får barnet i sig bröstmjölk. :)
Funkar alla pumpar och vad kostar dom. Får man låna från sjukhuset eller BVC om man inte vill köpa innan man vet om det funkar.
Jag ammade 7 veckor och pumpade sen så långt det gick tills mjölken var slut, vilket blev 7 veckor till, mjölken sinade mer och mer, hur mycket jag än pumpade så klarade jag aldrig att öka mängden tyvärr.