• telefon

snott namn av kompis????

hej! Har en fråga!
    Har fått en underbar liten bebis!  Innan födseln hade jag ett favoritnamn A* som jag ville ha och som jag nämnde för min närmsta arbetskollega. Hon sa då att om hon fick ett barn så skulle det få namnet S*för det har hon alltid velat. Inget mer med det fören det blev dags för min man o mig att bestämma namn då han säger att han vill ha namnet S*. Jag nämner detta för min kollega och hon blir upprörd o säger att om jag tar det så är det för nära och hon inte kan ta det då! En annan kollega sa sedan till mig att det kanske bara var drpen som fick bägaren att rinna över, där e jag höggravid o snor "hennes namn o hon försöker bli gravid.... vad vet jag...
    Till saken hör att min kollega är äldre än jag, är inte gravid men försöker.... Min bebis är idag 2 månader och hon har inte hört av sig förutom ett grattis sms när jag smsade att bebisen var född!!!! (fick dock en fin present långt innan hon var född, men hon har inte hört av sig för att hon vill se bebisen),,,
    Till saken hör också att hennes namn ligger på 10 i topp namnen så det är absolut inte unikt!!!!
    Vad säger ni? Kan jag ta namnet?

• Svar på tråden snott namn av kompis????
  • straw2008

En kollega är väl inte speciellt nära så jo helt klart! Jag vill vara först med mina barns namn i vår krets därför pratar vi inte om namn med andra. Men är det något på årets top 10 kan ju knappast någon klandra er för de fallit er båda i smaken. Har du helt släppt namnet *à* eller?

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • vampyria2

Ni ska välja ett namn som ni tycker om och jag tycker att du ska strunta i vad din kolega tycker, vad säger att ni ens känner varandra om några år och då har ni inte valt det namn som ni tycker bäst om till ingen nytta...nää strunta i henne och ta namnet

• telefon

A* namnet ligger mig fortfarande varmast om hjärtat för det var det h*n " i hemlighet" hette när "h*n var i magen.... Men jag vet inte riktigt när det hände men många i min omgivning har börjat kalla bebisen för S* . För min man är numer båda namnen helt ok även om jag vet att han helst vill ha namnet S'.

• Fjädersten

En kollega till mig är gravid. Vi umgås inte så mycket, men hon är nära vän med min mamma. Får hon en son så ska han ha samma namn som min son. Hon pratade med mig om det, men jag har inga som helst problem med det. Alltså.. så länge inte syskon och kusiner har samma namn spelar det väl ingen roll?

• Blondie 80

Min yngste har samma namn som en av mina käraste kollegors yngste. Jag frågade om det var ok innan och han blev mest glad. Kollegor är ju inte nära på det viset.

• Lincon

Ta vilket namn ni vill, sedan kanske du ska höra av dig till kollegan (eller vän låter som en bättre benämning) och prata ut för att rensa luften en aning mellan er? Du kanske kan stötta henne i hennes barnaskaffande och hon kanske kan stötta dig med det nya mammalivet?

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Welma

Men det är ju bara en arbetskollega?

• Polly

När jag var gravid med nr 2 funderade vi på ett namn som en kollegas dotter heter. Jag sa det till henne och det enda hon sa var " vad roligt att ni tycker det namnet är så fint" Nu blev det visserligen ett annat. En annan kollega till mig funderade på att ta samma namn som vi valt, jag blev inte alls sur, tvärtom.  Tramsigt av henne tycker jag. Skillnad om det är någon släkting tycker jag.

• Frontline
    telefon skrev 2011-07-20 11:03:31 följande:
    A* namnet ligger mig fortfarande varmast om hjärtat för det var det h*n " i hemlighet" hette när "h*n var i magen.... Men jag vet inte riktigt när det hände men många i min omgivning har börjat kalla bebisen för S* . För min man är numer båda namnen helt ok även om jag vet att han helst vill ha namnet S'.
    Varför skriver du h*n för när vi vet från trådstarten att det var en dotter ni fick?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Dixie

tycker inte man kan "paxa" namn - klart jag skulle inte välja ett namn till mina barn som någon i den närmsta släkten heter - mest för det blir förvirrande, men en arbetskamrats eventuella framtida barn kan man inte ta hänsyn till - särskilt inte om det är ett vanligt namn

• telefon
    Frontline skrev 2011-07-20 11:22:40 följande:
    Varför skriver du h*n för när vi vet från trådstarten att det var en dotter ni fick?
    ????
    kollegan är kvinnlig....
  • Enhelia

Äh va löjligt av din kollega. OK om det är ens syskon som alltid haft en favvonamn och även planerar bebis, men en kollega? Näh, barnrumpa värre.

• Frontline
    telefon skrev 2011-07-20 11:29:34 följande:
    ????
    kollegan är kvinnlig....
    Jaha läs vad jag markerade i TS
    Bryr mig inte egentligen men bara undrade...
    telefon skrev 2011-07-20 10:54:11 följande:
    hej! Har en fråga!
    Har fått en underbar liten bebis!  Innan födseln hade jag ett favoritnamn A* som jag ville ha och som jag nämnde för min närmsta arbetskollega. Hon sa då att om hon fick ett barn så skulle det få namnet S*för det har hon alltid velat. Inget mer med det fören det blev dags för min man o mig att bestämma namn då han säger att han vill ha namnet S*. Jag nämner detta för min kollega och hon blir upprörd o säger att om jag tar det så är det för nära och hon inte kan ta det då! En annan kollega sa sedan till mig att det kanske bara var drpen som fick bägaren att rinna över, där e jag höggravid o snor "hennes namn o hon försöker bli gravid.... vad vet jag...
    Till saken hör att min kollega är äldre än jag, är inte gravid men försöker.... Min bebis är idag 2 månader och hon har inte hört av sig förutom ett grattis sms när jag smsade att bebisen var född!!!! (fick dock en fin present långt innan hon var född, men hon har inte hört av sig för att hon vill se bebisen),,,
    Till saken hör också att hennes namn ligger på 10 i topp namnen så det är absolut inte unikt!!!!
    Vad säger ni? Kan jag ta namnet?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mikis91
    telefon skrev 2011-07-20 10:54:11 följande:
    (fick dock en fin present långt innan hon var född, men hon har inte hört av sig för att hon vill se bebisen),,,
  • AngelWithoutWings

Jag tycker du kan ta det ! Tänk sen i framtiden om barnt frågar vad ni funderade på för namn!

Barn: Mamma, var det något annat namn som ni funderade på att ge mig? :D
    M: Aa, S, vilket ju är jätte fint, men en kollega på mitt förra jobb ville ha det till sitt barn..

För det kan ju hända att du byter jobb eller hon gör det och då låter det ju faktiskt fjantigt när någon frågar dig varför ni inte tog ett namn som ni tyckte va finare/bättre eller som bara passade bäst och ni får säga att en annan på jobbet gillade det...

• Nojnen

Dumheter med att "ta" nån annans namn. Vem äger ett namn? Välj det namn som ni känner att er dotter förtjänar att heta. Vi valde namn på vår son efter att han blivit född, då hade vi oxå två namn att välja mellan. Det ena namnet har en av mina kompisar till sin son, det andra namnet känner vi ingen som heter. När han kom ut så gick det ett par dagar, sen kunde vi bestämma vad vår son skulle heta, då hade han fått en personlighet (lite iaf) och hade förtjänat sitt namn.

Mirakel kan ske, ge inte upp hoppet! Mamma till Leo, födelsedag 13/5 2011.
  • LaYa01

Neej Tycker du att S* är ett bättre namn så ta det. Som så många anrda har skrivt ''det går inte att paxa namn'' och det är ju så sant som sagt.
    Är det ett namn som är tio i topp så finns det ingen anleding för er att inte ta det namnet.
    Lycka till!

P.s. Tycker din kollega är lite barnslig!

Svar på tråden snott namn av kompis????