• Virriga Vera

Riktpriser på begagnade bilar?

Sitter och tittar på begagnade bilar på Blocket. Hittar jag något intressant så kollar jag upp den i Bilpriser.se. Jag blir förvånad att både riktpriserna och milantalet skiljer så markant mellan de båda siterna. Är antalet mil endast en uppskattning eller det hämtas från bilprovningen? Vad det gäller riktpriset så kan det skilja upp till 50 000 – 60 000 mellan det pris som säljaren vill ha och riktpriset på bilpriser.se. Vilket är det man skall rätta sig efter? Jag förstår ju att de som säljer vill ha så mycket som möjligt, men jag undviker ju att öht ringa på en annons som ligger så pass mycket över ett riktpris.

Vad jag har förstått så ägs bilpriser.se av KVD som är en av Sveriges största inom just värdering av fordon. Någon som kan hjälpa till i djungeln av begagnade bilar.

• Svar på tråden Riktpriser på begagnade bilar?
  • grönt ljus

Du får ju ange rätt modell, år, miltal, utrustning osv för att få rätt pris....

• Virriga Vera
    grönt ljus skrev 2011-07-20 13:06:30 följande:
    Du får ju ange rätt modell, år, miltal, utrustning osv för att få rätt pris....
    Ja, det gör jag och där det finns ett regnummer anger jag det, det går ju inte att få ett riktpris utan att ange det. Så frågan kvarstår är det riktpriserna som är fel eller har säljarna överlag en övertro på begnatpriserna.
  • grönt ljus

Fattar du inte, eller...

1. Du måste inte skriva in reg nr, du kan söka på modell och motor.

2. Vad har bilens reg nr med miltalet att göra..? - Ingenting!

3. Du får naturligtvis själv skriva in, kryssa i, osv..... all info om den bilen..

tex, ev reg nr, miltal, modell, utr, osv...

Därefter får du ett pris som du kan gå efter!             

• Virriga Vera
    grönt ljus skrev 2011-07-20 19:07:21 följande:
    Fattar du inte, eller...

1. Du måste inte skriva in reg nr, du kan söka på modell och motor.

2. Vad har bilens reg nr med miltalet att göra..? - Ingenting!

3. Du får naturligtvis själv skriva in, kryssa i, osv..... all info om den bilen..

tex, ev reg nr, miltal, modell, utr, osv...

Därefter får du ett pris som du kan gå efter!             
    Men vad trevlig du är då, och vad är det inte förstår??

Oavsett om jag fyller i regnr eller modell, motor och övrigt så stämmer ju inte riktpriset med det pris som säljaren vill ha. Min fråga är ju helt enkelt vilket pris som är rätt. Är riktpriserna fel eller är det köparna som ligger fel i pris.

Vad det gäller antalet mil, så anger jag ett regnr så får jag ett visst milantal på bilpris.se som ofta överensstämmer med annonsen men ibland så skiljer det ganska mycket, det var ju en av frågorna var får bilpris.se det milantalet ifrån. Så, jo reg.nr kan ju ha en hel del med milantalet att göra.
  • grönt ljus

Riktpriserna på bilpriser.se är rätt, dock är det "riktpriser" - alltså beroende på bilens skick och tex avvikande utrustning mm.

Miltalet ska du själv skriva in i fältet där som står miltal, stämmer inte det miltal som står där, så suddar du ut det och skriver in det rätta miltatet på den bil som du är intresserad av.

• grönt ljus

Alltså, glöm inte detaljsök!

Annars får du inte rätt pris. 

• Korsriddaren

Att det flukturerar kan delvis bero på att det skiljer en del mellan om man säljer en bil privat och om en bilhandlare säljer bilen. Detta har säkert vägts in i kalkylen. Annars kan jag rekommendera DI:s bilvärderingstjänst, den tycker jag själv är ganska rättvisande.

branded.bilpriser.se/di 

Svar på tråden Riktpriser på begagnade bilar?