• Anonym (Moa)

Hur många gemensamma intressen har ni som är tillsammans?

Jag har börjat fundera på mitt och min pojkväns liv. Visst har vi lite gemensa intressen typ som historia å film och sånt. Men annars är vi väldigt olika. Han är till exempel en väldig "festival" kille medans jag inte alls har de intresset. (tycker verkligen inte om heller att han åker på festival) Därför börjar jag fundera på om vi verkligen passar ihop. Han kanske hellre skulle ha en brud som älskar festivaler och musik och sånt. Detta gör mig ledsen...

Hur mycket gemensamt har ni tillsammans med era killar?
    Kan man få ett förhållande att funka fast man inte har så supermycket gemensamt?'
    Bör jag göra slut och låta han hitta någon som är mer lika?

• Svar på tråden Hur många gemensamma intressen har ni som är tillsammans?
  • Lena

vi gillar rollspel, brädspel (inte alltid samma dock), böcker och film.

• Anonym

Samma intressen behöver man inte ha, men om den andres intressen strider mot dina värderingar kanske du borde tänka om och göra slut. Om han hellre går på festival och du hellre lägger pengar på en resa utomlands säger det ganska mycket om att ni antagligen kommer prioritera olika i framtiden också och att det KAN bli ett problem om du stör dig på hans val.

Jag och min sambo tycker absolut inte samma alltid, men vi har grundvärderingarna lika och prioriterar snarlikt. Han och jag ska ha barn i vinter och är båda engagerad men på olika sätt och så får man nog räkna med att det är, man kan inte vara helt olika.

Förstår du hur jag tänker?

• Anonym

helt lika menade jag förstås och jag tog att du kanske prioriterar något annat som exempel ;)

• Anonym (grundsyn)

Vi har inte så många gemensamma intressen, men precis som anonym i inlägg nummer två härovan skriver, så har vi en gemensam grundsyn på livet, vi prioriterar ungefär likadant och har roligt och skrattar tillsammans ofta.

Han älskar sport, jag älskar musik, men vi har ändå hittat likheter med våra intressen och dessutom har vi några gemensamma beröringspunkter i vår bakgrund... 

Man måste inte vara något radarpar som hela tiden gör samma saker eller så. Tvärtom. 

• Pia och Elna

Vi har inga av våra hobbies eller intressen gemensamt förutom att vi gillar att vara med varandra familjen och våra vänner.

Han gillar jakt och vapen och det har jag inget intresse i alls. Han gillar också musik och kan sjunga och spela medans jag är tondöv. Visst delar vi visst filmintresse och ser en del samma serier m.m. men inte ens där är vi ju helt lika. Det vi delar är värderingar och syn på vad vi vill göra med våra liv, tex barnuppfostran, ekonomi. Sen gillar vi som sagt varandra och sex, det räcker rätt långt tycker jag.

Vi är gifta och har ett barn med ett till på väg.

• NSM

Jag och mitt livskärlek (sambo) har många gemensamma intressen. Men sen har han sina egna och jag mina. Men vi delar mycket gemensamt och ser på livet med samma ögon och vill tillsammans uppleva det.

Några utav våra gemensamma intressen är:

Resor

Musik

dans

familjen

matlagning

naturen och fjällen

filosofi

äventyr

djur

m.m.

Vi har väldigt, väldigt mycket gemensamt vilket gör att vi har otroligt roligt tillsammans. Utöver gemensamma intressen så matchar våra personligheter väldigt bra och vad vi gillar i livet och hur vi vill leva det. Vi har samma humor, musiksmak, vilka resemål vi vill göra, vi kan tillsammans njuta av naturen och fjällen. Vi tycker om samma typ utav mat och att äta på resturanger. Vi båda ser familjen som det viktigaste i livet och våra drömmar är identiska. Vi pratar om allt och nyfikenheten tar aldrig slut. Vi har det så bra och jag är väldigt lycklig att jag hittad denna underbara man. Vi är som gjorda för varandra! Mitt livskärlek.:)Hjärta

• Anonym (Helena)

Oj, vi har nästan inga gemensamma intressen alls. Vi har väldigt klassiska "kvinno- och mansintressen" (om jag får uttrycka mig så heteronormativt...). Han gillar bilar, jag gillar handarbete t ex. Det som binder oss samman är vår kärlek till varandra, att vi har liknande värderingar och att vi respekterar varandra.

• Anonym

Samma datorspel och alkoholberusning...

• ramsylina

man måste inte alls ha samma intressen, men däremot kanske nån slags grundsyn på vad som är viktigt i livet. om din kille tycker att det viktgiaste som finns är att supa och festa och om du tycker att det viktigaste är att leva nyktert och planera för framtiden, ja då kanske det är lite svårt. men det du beskriver tycker jag inte låter som nån ovanlig olikhet.

man kan ha olika intressen, det är till och med nyttigt och däremot gäller det väl att man stöttar varandra i sina intressen och kanske anpassar sig lite. Han gillar festivaler, men kanske kan han begränsa sig till 1-2 om året och inte åka på varenda festival som finns. Kanske kan du följa med nån gång - du kanske skulle gilla det. Eller passa på att åka på en spa-semester med en kompis medan han är borta...

Låter som att du hänger upp mycket på det där med intresset, men är det verkligen där skon klämmer? Litar du på honom när han är borta tex, eller är du rädd att han ska flörta/ligga med andra på festivalen? Fundera över vad det är som egentligen gör att du börjat tänka, för jag har svårt att tänka mig att det skulle handla om att han är mer intresserad av musik än vad du är....

• BlommyNess12

vi har helt olika. som natt och dag, både i personlighet och i intressen, det lustiga är att vi funkar bättre ihop än jag nånsin gjort med någon annan, även om jag haft mer lika intressen och gemensamma nämnare med andra.

Vi har dock samma värderingar, livssyn och mål med livet.

Svar på tråden Hur många gemensamma intressen har ni som är tillsammans?