• Äldre 20 Jul 14:40
    21193 visningar
    1 svar
    1
    21193

    Eksem på brösten? Läs!

    Jag måste bara skriva den här tråden ifall andra har samma problem som mig med vätskande eksem vid amning. Jag fick eksem på brösten nästan direkt, som sedan utvecklades till vätskande sår på hela vårtgården. Jag luftade brösten 22 timmar om dygnet, men det kunde som bäst torka upp lite grann och sen var det lika illa igen strax därpå. Jag grät och hade ångest för amningstillfällena. Jag tyckte att jag fick alldeles för dålig hjälp till en början. Har du lite tid, läs endast tipset. Annars kan du läsa hela berättelsen.

    Tips:
    1. Kontakta hudmottagningen
    2. Köp dermasilk-bh som komplement till cortisonsalvor.

    Så här gick det till:

    - Tog upp med BVC att jag fått eksem på brösten: Fick rådet att börja med bröstvårtssalva från apoteket, men det hjälpte inte utan blev om möjligt värre.
    - Provade amningsnapp, vårtluftare etc, men det gjorde ingen skillnad.
    - Ringde sjukvårdsupplysningen: De sa att det inte lät som en bra idé med bröstvårtssalva på eksem, och sa att jag skulle kontakta läkare.
    - Började på eget bevåg smörja med mildison (svag kortison) för att jag var desperat, tyvärr var inte det tillräckligt.
    - Besökte husläkarmottagningen (då var han knappt 2 månader): De hade ingen mer hjälp att ge, sa att jag fick fortsätta med mildison, kanske kunde jag prova vitkålsblad eller citron?
    - Ringde själv till amningsmottagningen, och fick komma på besök: De tog prov om det fanns svamp, och skickade remiss till hudmottagningen.
    - Var på hudmottagningen: Fick antibiotika mot infektion i eksemen samt starka kortisonsalvor utskrivet, med nedtrappnings-schema. Efter mindre än 2 dygn var eksemen borta!
    - När jag trappade ned starka kortisonsalvan kom dock eksemen tillbaka, så då fick jag trappa upp igen. Men så köpte jag en dermasilk-bh vilket fungerat bättre.

    För det mesta räcker det nu med mildison och dermasilk-bh, ibland får jag använda starkare kortison någon dag. Nu är sonen 10,5 månader, hade jag inte fått hjälp från hudmottagningen hade jag aldrig orkat amma så länge.

    Så om du har stora problem: Vänd dig till hudmottagningen, eller kräv att husläkaren skriver remiss dit om de inte kan hjälpa dig. Komplettera eventuellt med dermasilk -det kan fungera.

  • Svar på tråden Eksem på brösten? Läs!
  • Äldre 25 Jan 12:17
    #1

    Tack för bra info!

Svar på tråden Eksem på brösten? Läs!