• Anonym (pruttaren)

Hjälp, jag fiser och pruttar hela tiden!

Hej!

Jag fiser och pruttar väldigt mkt!! Hela tiden!! Jag gillar inte hålla dom inne om jag absolut inte måste. De luktar dessutom fruktansvärt. Vad kan det vara för fel på mig?

• Svar på tråden Hjälp, jag fiser och pruttar hela tiden!
  • Emmi27

Kanske nåt i din kost? Vissa saker tål man sämre än andra. Om man äter mycket skräpmat kan man bli rätt risig i magen tex. Eller så kanske det är nåt som du äter mycket av som du inte är allergisk mot men som ger dig gaser.

• skypigeon

Laktosintolerant?? Brukar ge hemska illaluktande gaser. Testa att utesluta all laktos ett par veckor! Finns massor av laktosfria alternativ!

• Anonym (urk)

Ändra kosten. Dra ner på kolhydrater. Sedan jag började med LCHF har fisandet varit nästan obefintligt.

• Vit Lilja

Vet inte vad jag ska säga förutom att jag trodde fisar och pruttar var samma sak... :)

• Anonym
    Vit Lilja skrev 2011-07-20 23:43:07 följande:
    Vet inte vad jag ska säga förutom att jag trodde fisar och pruttar var samma sak... :)
    fisar låter lite lägre och kan lukta lite äckligare, pruttar låter lite roligare
  • Anonym (Pruttaslisa)

Du kan ha IBS= känslig tarm -det har jag- och ibland har jag massor av gaser å magknip..eller ganska ofta.

Prova det receptfria läkemedlet Imogaze kostar typ 55 kr för 30 tabletter om jag inte minns fel.
    Man kan ta en på morgonen å en på kvällen om man har besvär. Det hjälper ganska omgående till skillnad mot vissa andra tabletter som man måste ta i flera dagar innan de ger effekt.

Sen kan det ju vara så att du tex är laktosintolerant som vissa andra nämnt. Fråga doktorn. :)

• Anonym (lchf)

Säger som ovanstående fundera över din kost (vi är vad vi förtär...)
    Äter man mycket raffinerade kolhydrater så blir man uppsvälld och gasig. Ngn allergi eller intolerans. För mycket fibrer i kosten är också en bov. Börja med att utesluta livsmedel testa med det mest uppenbara bröd, mjöl, pasta ris etc. I många livsmedel tillsätter man kostfiber som inte alls är bra för våra magar.

LCHF fungerar utomordentligt på oroliga magar, ibs etc och många fler hälsofördelar om man äter lågkolhydratskost får man också..   

• Anonym (pruttaren)

för det första gud va skönt att man kan skriva om sånt här anonymt för det är inte direkt sånt man vill gå runt och skryta med högt :)) och för det andra gud va skönt att ni finns och tar er tid att svara.

När vi ändå är inne på den delen av kroppen så måste jag erkänna att jag i många många år har haft problem med klåda i analöppningen. Jag har inte riktigt vågat gå til läkaren. Kan det kanske ha ett samband? Mag och tarmproblem? Jag har börjat med att använda oblekt papper och torkar mig med babyservetter efter att jag tömt magen. Det har blivit bättre men det är inte helt bra.

Om jag ringer vårdcentralen, vad ska jag säga att jag vill ha hjälp med? Alergitest för laktos? Gaser i magen? Om det handlar om kosten känner jag att jag måste utesluta alergier eller liksom att jag måste ha ringat in problemet. Just nu vet jag ju inte.

• skypigeon

Det finns inget test på vårdcentralen för laktos..dom ber en bara utesluta det ett par veckor eller så för att sen ev komma in och dricka laktosmjölk...man märker oftast själv efter etttag om man är bättre utan laktos eller inte...

• Magda40

Också viktigt att tugga ordentligt när man äter! Det påverkar.

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (pruttaren) skrev 2011-07-21 11:36:19 följande:

för det första gud va skönt att man kan skriva om sånt här anonymt för det är inte direkt sånt man vill gå runt och skryta med högt :)) och för det andra gud va skönt att ni finns och tar er tid att svara.

När vi ändå är inne på den delen av kroppen så måste jag erkänna att jag i många många år har haft problem med klåda i analöppningen. Jag har inte riktigt vågat gå til läkaren. Kan det kanske ha ett samband? Mag och tarmproblem? Jag har börjat med att använda oblekt papper och torkar mig med babyservetter efter att jag tömt magen. Det har blivit bättre men det är inte helt bra.

Om jag ringer vårdcentralen, vad ska jag säga att jag vill ha hjälp med? Alergitest för laktos? Gaser i magen? Om det handlar om kosten känner jag att jag måste utesluta alergier eller liksom att jag måste ha ringat in problemet. Just nu vet jag ju inte.

Allergier kan de testa med blodprov, tex komjölk, frukt osv. Men intoleranser kan inte testas så. Antingen testar man det genom uteslutning eller genom provokation. Detta gäller laktos och gluten. Med glutenintolerans vill de ofta gärna kolla på tarmen också för att se om man har skador, då gör de antingen gastroskopi eller rektoskopi...

Klåda runt ändtarmsöppningen kommer av små sprickor som blir när du bajsar. Du är antingen känslig där eller så är det så stora korvar som ska ut att du får sprickor. Dessa sprickor kan behandlas med tex Alconsanal som finns receptfritt på apotek. Finns som salva eller stolpiller.

Gaser i magen kommer troligtvis av spannmål och fibrer. De gör även dina andra problem värre. Testa med att ta bort allt vetemjöl, råg, korn och havre och ta bort alla fibrer. Ät minimalt med grönsaker och var försiktig med frukt. Kött funkar alltid att äta, det ger sällan magproblem.
Svar på tråden Hjälp, jag fiser och pruttar hela tiden!