• Butterfly

Leksakspistol på dagis

I går när jag hämtade vår dotter på dagis gick en liten kille på 2,5 år runt o sköt med en leksakspistol. Jag tyckte det var obehagligt men sa inget. Funderar på att påpeka de för personalen. Min man tycker jag överreagerar. Vad hade ni gjort? Är det vanligt att de leker med leksaksvapen på dagis?

• Svar på tråden Leksakspistol på dagis
  • thisismylife0

Jag hade sagt nåt lite diskret. Jag tycker det ska vara självklart att man inte använder leksaksvapen och dylikt. Inte minst med tanke på barn som kommer från krigshärjade länder.

• Juno

Hade han pistolen med sig hemifrån? Tror att det är ovanligt att förskolor ha vapen bland sina leksaker men det händer att barnen tar med sig pistoler och sådant. Förstår att du reagerar på ett litet barn med pistol. För många vuxna är det stötande att se (oskyldiga) barn leka våldsamma lekar. Vi vill helt enkelt inte att våld ska ingå i barndomen.

Jag tycker dock att du överreagerar. Som jag ser det är den lille pojken är helt omedveten om vad vapen innebär, för honom är det en rolig lek. Det är vi vuxna, med kunskaper om vapens betydelse, som lägger värderingar på sådana lekar.

/Juno

• Molly 1974

Jag är förskollärare och jag får hoppas att den där leksakspistolen inte hörde till förskolan. För på vårt jobb har vi inga sådana leksaker.
    Om det var pojkens egen så tycker jag att du skall prata med personalen om medhavde leksaker för jag tycker att man inte ska ha medhavda leksaker med sig på förskolan.
    Där jag jobbar får dom inte ha med sig några leksaker hemifrån förutom gossedjur, snuttefiltar och nappar som de ska ha vid vilan eller sovstunden.
    Dom får inte ha egna leksaker p.g.a att de b.l.a kan gå i sönder och de ansvarar vi inte över och att det som sagt finns leksaker som inte alla barn och föräldrar tycker är lämpliga för deras barn.
    Så prata med personalen om detta så ska det säkert ordna sig.

• Veladis

Jag är också förskollärare, och ingen av de förskolor jag jobbat på, praktiserat på eller på annat sätt haft kontakt med, har haft leksaksskjutvapen. Däremot händer det att barn tar med sig egna leksaker, men oavsett vad det är, undantaget kramdjur, får de lämna dem till föräldern innan de går eller lägga dem på sin hylla. Det händer också att barnen bygger pistoler av tex lego, tar pinnar som vapen elelr heöt enkelt använder fingret som pistol, men sådana lekar försöker vi avstyra. Det "vårldsammaste#" leksaker vi har är små plastriddargubbar till träriddarborgen med svärd, men riddare känns som att de står för lite andra saker än pistoler... Mer saga, mod, ridderlighet och så vidare... Vi har även tjejriddaregubbar...

• Stora

Det kan ju vara så att han hae med den hemmifrån och ibland är det svårt att "plocka bort" sånt. Hur mkt man än påpekar att medhavda leksaker inte är bra så finns det alltid några som ändå tar med - föräldrarna vill inte ta konflikten, utan säger till oss att "Ni kan väl lägga upp pistolen på hyllan sen han ville ju sååååå gärna ha med den..."
    Vi har heller inga vapen i bland våra leksaker - därimot leker de väl med pinnar o lego ibland o skjuter och jag anser att de behöver det också. De leker ut vad de sett o hört och berabetar sina upplevelser. Så länge det inte går ut över andra så måste de få hållas anser jag.

• Nana 24

Förmodligen hade han med sig den hemifrån, MEN jag tycker inte att personalen borde ha låtit en 2,5 åring springa runt med den och skjuta på dagis (oavsett om han gör, vilket han förmodligen gör hemma!)
    Vår son är 4,5 år och han får inte (och har inte heller fått) några pistoler, gevär eller dylikt, vi tycker helt enkelt inte att han ska ha det. Oavsett vad de andra barnen må ha eller inte, däremot ser ju jag att när han kommer bort till andra "som har det" så är det såklart jätte kul att leka med...även om vi då försöker att säga att vi inte tycker om det även om vi är borta. Tids nog, det vet vi med, kommer det att komma en tid då han kommer att fråga efter (eller tjata om) att få det, då får vi se hur vi gör, men så länge han inte varken har frågat efter eller önskat att få det (han vet vår inställning) så får han inga

• Juno

Varför är det så farligt med leksakspistoler? Är det samma sak om barnen bygger pistoler av lego eller i snicken?
    *nyfiken på hur ni tänker*

• Molly 1974

Jag tycker inte att det är något fel med leksakspistoler för det kan t.o.m vara bra för de barn som har varit med och krig o.s.v det kan vara en sorts terapi för dem, att bearbete sina upplevelser, men jag kan förstå dem som inte tycker om den sortens leksaker p.g.a allt våld och en pistol idag ser man som något som krimenellt och det förknippas ofta med våld för en pistol dödar eller hur, förr förknippade man en pistol med något som hade med cowboyar att göra. (det är min teori i alla fall)

• Angelica

Jag har aldrig regarat när mina barn leker cowboy o indian. Det är ju en urgamal lek där man jagar varandra med pistoler osv.
    Man ser i leken om det blir överdrivet, men att ett barn bara pangar lite är inte så farligt tycker jag.

• Nana 24

Alla gör så klart som man vill men vi har ivarje fall satt som regel hemma att det inte kommer några pistoler som vi eller typ mormor och morfar har köpt, vår kille är 4 1/2 och i den åldern tycker jag inte man varken behöver uppmuntra eller köpa pistoler eller gevär till dem. Det är ändå så mycket våld i samhället idag så det ska inte uppmuntras, det spelar ingen roll att det bara är en leksak för oss.

• Molly 1974

Angelica
    Jag menade inte att leken inte finns mer ett att den inte leks mer, jag sa bara vad man kan förknippa pistoler med i dag p.g.a att våldet faktiskt har ökat och blivet våldsammare.

• Butterfly

För mig är det samma sak att leka med ett leksaksvaren som att låtsasröka med en plastcigarett. Eller som om en flicka skulle klä ut sig till prostituerad. Destruktivt helt enkelt. Varför härma det i samhället som inte leder till något bra?

• Juno

Butterfly - kanske för att testa det förbjudan och skrämmande utan att behöva ta konsekvenserna av det? Själv lekte jag att jag var förlamad i benen - det var det sista jag önskade mig och därför var det lockande att prova hur det skulle kännas att sitta i rullstol.

Jag tror att barn leker våld av samma skäl som vi ser på CSI och läser deckare. Vi lockas av det som är skrämmande och av vetskapen att det inte är på riktigt, i alla fall inte för oss.

• Butterfly

Juno: Jag har aldrig läst deckare och vill inte matas av program som efterlyst, CSI etc. Förstår inte heller varför nyhetssändningar ska vara så fullspäckade av närbilder av krig etc. Så det är väldigt olika. Och det hänger väl ihop med min inställning till leksaksvapen etc. Men jag förstår hur du menar.

Jag menar inte att vi ska blunda för det som händer. Men att matas av krig etc gör att man måste stänga av sina känslor för att kunna klara av att äta upp sin kvällsmat man äter framför tv:n. Och att inte reagera till slut, vilket jag hört många berätta att det gjort, skapar inget bra samhälle.

• mmonika77

Tycker inte heller det är något farligt med leksakspistoler, min son älskar dem.

• MrM

Jag ser hellre att min son är ute och leker cowboys och indianer i skogen när han blir tillräckligt gammal än att han sitter inne och tittar på video eller spelar datorspel. Knallpulverpistoler och vattenpistoler var en del av min leksaksflora och får gärna vara en del av min sons också.

Misstänker iofs att det inte år pk av mig att låta honom leka cowboys och indianer heller, men det är å andra sidan inte min ambition att vara det.

Mvh

Svar på tråden Leksakspistol på dagis