• koalabjörn

    Adoptions-förkortningar

    Hej alla insatta,

    Kan ni hjälpa mig med lite förkortningar och uttryck man slänger sig med i adoptionsvärlden?

    Vad betyder:

    LID?
    LOI?
    PA?
    LOA?
    TA ?
    FAMILJEDAG ?

    NP, UD, LKG, AC, FFIA, BV mm har jag redan koll på.....

    tack Skrattande

  • Svar på tråden Adoptions-förkortningar
  • Tellus1977

    Tror många av dina förkortningar handlar om Kina. LID tror jag betyder Log In Datum, alltså datum när handlingarna loggades in i Kina. LOA tror jag betyder Letter Of Acceptance eller nåt liknande. Tror du kan få vettigare svar från någon som är insatt i Kina lite mer! Flört
    Familjedag tror jag folk kan mena lite olika med, antar att det är någon årsdag/jubileum som menas. Kanske första gången barnet och föräldrarna träffades, den dagen man fick varandra i landet, eller kanske den dagen man landade i Sverige. Vissa firar exempelvis fådelsedag i sina familjer.
    Själva firar vi första gången vi träffade dottern i landet vilket var på Lucia, vi har inte döpt den dagen till något särskilt, brukar fira med att äta indisk mat på någon restaurang.

  • gottelina

    Vi sätter vårt hopp till Fabbemam. Hon brukar ha koll på det mesta i allmänhet och Kina i synnerhet! Flört

    LID är log in day och jag tror TA är något med resan.

  • fabbemam
    gottelina skrev 2011-07-20 18:30:14 följande:
    Vi sätter vårt hopp till Fabbemam. Hon brukar ha koll på det mesta i allmänhet och Kina i synnerhet! Flört

    LID är log in day och jag tror TA är något med resan.
    Japp jag har koll på detta, jag återkommer senare när pysen gått o lagt sig, just nu är det, MAMMA BÄJA!
  • minaunderbarabarn

    Vad betyder:

    LID? Log In Date, datum man blir inloggad i det kinesiska systemet
    LOI? Letter Of Intent, ett brev man får om man är på väg att adoptera ett SN barn
    PA? Pre Approval, man blir förgodkänd
    LOA? Letter Of Acceptence, detta är det slutgiltiga godk'ännandet som man får från Kina och ska skriva under
    TA ? Travel Approval, detta brev gör att man får åka till Kina och få sitt barn
    FAMILJEDAG ?
    Och dessa förkortningar gäller Kinas system

  • Namaste72

    Familjedag= är det samma sak som Gotcha Day?


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • fabbemam
    minaunderbarabarn skrev 2011-07-20 19:14:17 följande:
    Vad betyder:

    LID? Log In Date, datum man blir inloggad i det kinesiska systemet
    LOI? Letter Of Intent, ett brev man får om man är på väg att adoptera ett SN barn
    PA? Pre Approval, man blir förgodkänd
    LOA? Letter Of Acceptence, detta är det slutgiltiga godk'ännandet som man får från Kina och ska skriva under
    TA ? Travel Approval, detta brev gör att man får åka till Kina och få sitt barn
    FAMILJEDAG ?
    Och dessa förkortningar gäller Kinas system
    Namaste72 skrev 2011-07-20 20:05:31 följande:
    Familjedag= är det samma sak som Gotcha Day?
    Precis så är det vi brukar i vår familj kalla Familjedagen, Gotcha day för Lyckodagen dvs. den dag man får sitt barn, i Kina skriver man ju på adoptionen tidigast 24 timmar efter det och först då blir barnet juridiskt adopterat därför kallar den dagen för Adoptionsdag.

    De andra förkortningarna gäller bara KINA, så om ni ska adoptera någon annan stans ifrån behöver ni inte lägga dem på minnet.

    Jag tänkte bara förtydliga att LOA är det "riktiga " Barnbeskedet" det barnbesked som de som inte adopterar SN får och för SN adoptioner är det ett andra och slutgiltiga godkännandet på att man är utsedd som förälder till ett visst barn. Loa ska både de blivande föräldrarna och socialtjänsten skriva under och skicka till Kina tilsammans med socialtjänstens Samtyckes blankett (den som sen ska till F-kassan). Det är också i samband med LOA man får veta ungefär när man får resa och kan boka preliminära biljetter.

    Sen är det bara att förbereda sig för resan och vänta på TA, Travel Approval  (eller inbjudningsbrev som det också kallas) som innebär att alla papper är färdiga i Kina tex. att LOA kommit tillbaka dit och registrerats. När detta kommit får man som Raggsockan skriver hämta sitt barn.

    Jag lovade att återkomma igår kväll men efter lite syskonbus så hamnade vi på akuten med ond arm i stället. Den blev tillslut vid halv ett i natt röntgad o lindat men ingen röntgenläkare som kunde tyda bilderna fanns i tjänst då så vi får veta idag om den ska gipsas eller ej... suck. Vi fick i svaret att den troligen inte är av men att det kan finnas en spricka.
  • koalabjörn

    Tusen tack för upplysningarna!

    En sån djungel detta är med adoption.... Glad  det är som ett eget språk.....

    Fabbemam: hoppas barnet kryar på sin arm snart!

  • fabbemam
    minaunderbarabarn skrev 2011-07-20 19:14:17 följande:
    Vad betyder:

    LID? Log In Date, datum man blir inloggad i det kinesiska systemet
    LOI? Letter Of Intent, ett brev man får om man är på väg att adoptera ett SN barn
    PA? Pre Approval, man blir förgodkänd
    LOA? Letter Of Acceptence, detta är det slutgiltiga godk'ännandet som man får från Kina och ska skriva under
    TA ? Travel Approval, detta brev gör att man får åka till Kina och få sitt barn
    FAMILJEDAG ?
    Och dessa förkortningar gäller Kinas system
    Hmm, raggsockan, jag har för mig vid närmare eftertanke att LOI är när man skickar in preliminära rehabiliteringsplan och liksom tackar JA till barnet man fått förfrågan om, det som måste göras innom 72-timmar. Kan det va så eller är jag ute o cyklar? Herre jösses tiden tickar iväg det är ju 9 månader sedan jag var där, så jag kanske kommer ihåg fel!

    PA kallas också Notice om jag inte minns fel....

    Sonen är bättre, det syntes ingen skada på röntgen men de hade svårt att se så de kunde inte säga 100% men huvudsaken är ju att han har mindre ont! Skönt!
  • minaunderbarabarn

    Du har mycket riktigt rätt  Fabbeman, jag var ute och snurra. Det är ju själva ansökan man skickar får kylla på att det över 2 år sen vi skickade vårt loi sist, nu är det bara ett par veckor kvar så firar vi 2årig familjedag, gotchaday eller vad man nu vill kalla det för

Svar på tråden Adoptions-förkortningar