• rosadenrosa

Ont i magen! pasta,mjölk,potatis,ris ALLT! :(

Ja, ständigt ont i magen. Huvudvärk. Uppsvälld. Samlar på mig massa vätska, vilket gör att jag är öm överallt under skinnet..
    Har dessutom fullt med vätska kring nacken. Så nu ser min hållning förj*vlig ut Rynkar på näsan 
    Pluffsig i ansiktet. (vätska).

Har slutat med att äta:

Ris
    Pasta
    Nästan alla mjölkprodukter
    Potatis

Det är dom sakerna jag blir dålig av! 

Laktosfri mjölk funkar inte heller...

Har självklart varit till läkare, men dom är inte särskilt hjälpsamma... Tagit prover & allergitester, men visar inget tydligen. Men fick även höra att man kan ha allergi fast den är för "liten" så den inte syns. 
    ( bland annat gluten & laktos.)

( Kan ju tillägga att jag motionerar.. Går 5 km varje dag. )

Men min stora fråga är, Är det någon mer än jag som reagerar så här på ris,pasta,mjöklprodukter, potatis??

Tips på hur jag kan driva ut vätskan?
    Någon slags träning?

Någon mer som är i samma sits!?

Har aldrig haft problem med det här i hela mitt liv fram tills för något år sedan....

Är alltid omständigt när jag blir bjuden på mat.. Får alltid peta i mig de grejjer jag kan äta...

• Svar på tråden Ont i magen! pasta,mjölk,potatis,ris ALLT! :(
  • Lena

har du provat att ta bort alla mjölkprodukter (även i mat) det skulle kunna vara komjölksprotein.

• rosadenrosa
    Lena skrev 2011-07-20 18:56:55 följande:
    har du provat att ta bort alla mjölkprodukter (även i mat) det skulle kunna vara komjölksprotein.
    Ja, som det är nu äter jag ingenting med mjölkprodukter i.

Och det funkar skapligt... Dock samlar jag på mig mycket vätska ändå.
    Men jag MÅR TUSEN GÅNGER BÄTTRE när jag utesluter det.

Visst problemet kan verka enkelt, "uteslut allt du mår dåligt av" ... Tyvärr är det så himla mycket jag mår sämre av.. Just nu äter jag iprincip bara grönsaker, mkt frukt, mycket mycket kött och fisk m.m. Så jag får i mig av allt jag behöver.

Men problemet är ju det att inte veta exakt vad det kan vara... :/ Mitt liv blir så komplicerat av planering och allt detta som det ställer till. och riktigt tråkigt att behöva avstå från vissa aktiviteter då jag mår för dåligt.
  • Lena
    rosadenrosa skrev 2011-07-20 19:21:16 följande:
    Ja, som det är nu äter jag ingenting med mjölkprodukter i.

Och det funkar skapligt... Dock samlar jag på mig mycket vätska ändå.
    Men jag MÅR TUSEN GÅNGER BÄTTRE när jag utesluter det.

Visst problemet kan verka enkelt, "uteslut allt du mår dåligt av" ... Tyvärr är det så himla mycket jag mår sämre av.. Just nu äter jag iprincip bara grönsaker, mkt frukt, mycket mycket kött och fisk m.m. Så jag får i mig av allt jag behöver.

Men problemet är ju det att inte veta exakt vad det kan vara... :/ Mitt liv blir så komplicerat av planering och allt detta som det ställer till. och riktigt tråkigt att behöva avstå från vissa aktiviteter då jag mår för dåligt.
    Äter du rena rätter eller halvfabrikat?
  • rosadenrosa
    Lena skrev 2011-07-20 19:32:46 följande:
    Äter du rena rätter eller halvfabrikat?
    Väldigt sällan halvfabrikat.

Såser och sådant utesluter jag helt.

Gillar dessutom inte alla dessa "E - nummer" som finns i allt. Så dom försöker jag undvika..
  • rosadenrosa
    rosadenrosa skrev 2011-07-20 19:37:36 följande:
    Väldigt sällan halvfabrikat.

Såser och sådant utesluter jag helt.

Gillar dessutom inte alla dessa "E - nummer" som finns i allt. Så dom försöker jag undvika..
    Alltså, jag köper i princip bara färska varor som jag tillagar.. Aldrig färdigrätter och sådant. Det jag kan komma på som kanske kan räknas som halvfabrikat är väl kanske wok-grönsakerna då... Men dom mår jag inte dåligt av iallafall. Tungan ute
  • Missdoe

Jag har haft lite liknande problem som du och har nu fått diagnosen IBS, jag säger inte att du också har det, men det finns många bra tips om kosthållning om du går in på ibsforum.se

Vad gäller allergierna så är det inte riktigt sant att dom kan vara "för små" för att testas. Däremot krävs det andra typer av tester. Jag vet nu säkert att jag inte är allergisk mot varken laktos eller gluten trots att jag inte kan äta vanliga mjölkprodukter eller vit pasta. (underligt, jag vet)

Sen tycker jag att du ska söka dig till en ny läkare och berätta det du skrivit här, för att "unvika det du mår dåligt av" funkar inte i längden, tro mig! Man behöver få en bild av vad som gör att man mår dåligt (inte bara kosten) för att kunna må bättre. Till slut kommer du att hitta den personen som tar dig på allvar och ger dig den hjälp du behöver.      

Hoppas du mår bättre snart och vet att du inte är ensam

Kram  

• Bästamorsan

Jag har så - jag tål ingenting!
    Värst har mjölk och choklad varit - som laxermedel.
    Men även bröd, pasta, äpplen -  ja det mesta...

Jag äter bebismat när jag är ute och hemma ser jag ut som en uppsvälld panda...

Det är jättejobbigt för det begränsar livet så otroligt... 

• JabbaTheHut
    Missdoe skrev 2011-07-20 19:49:47 följande:
    Jag har haft lite liknande problem som du och har nu fått diagnosen IBS, jag säger inte att du också har det, men det finns många bra tips om kosthållning om du går in på ibsforum.se

Vad gäller allergierna så är det inte riktigt sant att dom kan vara "för små" för att testas. Däremot krävs det andra typer av tester. Jag vet nu säkert att jag inte är allergisk mot varken laktos eller gluten trots att jag inte kan äta vanliga mjölkprodukter eller vit pasta. (underligt, jag vet)

Sen tycker jag att du ska söka dig till en ny läkare och berätta det du skrivit här, för att "unvika det du mår dåligt av" funkar inte i längden, tro mig! Man behöver få en bild av vad som gör att man mår dåligt (inte bara kosten) för att kunna må bättre. Till slut kommer du att hitta den personen som tar dig på allvar och ger dig den hjälp du behöver.      

Kram  
    måste bara fråga hur grundligt testad du är mot gluten? bara blodprov eller vidare utredning med biopsi?
    Glad
  • rosadenrosa
    Missdoe skrev 2011-07-20 19:49:47 följande:

Kram  
    Tack för tipset :) Ska kika lite på det du länkade!

Ja, det blir så himla komplicerat allting när jag hela tiden ständigt lär anpassa mig med maten. Visst är det bra att vara "nyttig" och utesluta vissa saker, men känns ändå som att det blivit ett stort problem när det är så himla mycket, och jag liksom aldrig får bukt med detta.
    Kram
  • Missdoe

Älgin: eftersom jag inte reagerar på alla mjölprodukter utan främst på dom vita och min rektoskopi såg "fin" ut så valde jag bort biopsin. Kan nu även äta vitt bröd så länge det är hembakat och vit pasta i små mängder om jag mår bra i övrigt. Så jag ångrar inte det beslutet. Glad

• Missdoe

rosadenrosa: Ja, det är inte lätt att alltid vara den som "inte tål". En del kan aldrig riktigt förstå att man verkligen inte KAN äta vissa saker. Har sjäv en svärmor som fortfarande (efter 8 år med magproblem, 5 år av laktosfri kost och 3 år med diagnos) inte har förstått att jag inte kan äta allt alla gånger. Hon vill väl, men det är lite tröttsamt i längden att vid middagsbordet få en suck och ett "ja, just ja, men det kanske går bra utan sås? Obestämd

Men, för att sprida lite ljus så är jag inne i ett toppenskede av min IBS, klarar t.o.m av en mjukglass emellanåt i sommar. Så det kan bli bättre också! Glad    

• JabbaTheHut
    Missdoe skrev 2011-07-20 20:13:07 följande:

Älgin: eftersom jag inte reagerar på alla mjölprodukter utan främst på dom vita och min rektoskopi såg "fin" ut så valde jag bort biopsin. Kan nu även äta vitt bröd så länge det är hembakat och vit pasta i små mängder om jag mår bra i övrigt. Så jag ångrar inte det beslutet. Glad

Ok tänkte bara om läkarna bara tatt ett blodprov på dej och de sett bra ut och sen avfärdat dej med att du inte har gluten, utan att göra en biopsi, tydligen inte helt ovanligt att sånt sker.

Men bra att du kommit fram till vad du kann äta och sluppit en biopsi, de är inte de roligaste.. :s
  • Missdoe

Näe, min läkare sa att han inte ville utsätta mig för det om det inte var absolut nödvändigt. Flört
    För att få klart att jag tål laktos gjorde dom nån sorts test för att se om jag har arvsanlag för att bryta ner laktos, och det har jag tydligen. 

Men håller med dig, det är många som går hem efter ett vanligt blodprov och tar för givet att dom är ordentligt undersökta så det var snällt av dig att fråga.     

• rosadenrosa
    Missdoe skrev 2011-07-20 20:21:03 följande:
    rosadenrosa: Ja, det är inte lätt att alltid vara den som "inte tål". En del kan aldrig riktigt förstå att man verkligen inte KAN äta vissa saker. Har sjäv en svärmor som fortfarande (efter 8 år med magproblem, 5 år av laktosfri kost och 3 år med diagnos) inte har förstått att jag inte kan äta allt alla gånger. Hon vill väl, men det är lite tröttsamt i längden att vid middagsbordet få en suck och ett "ja, just ja, men det kanske går bra utan sås? Obestämd

Men, för att sprida lite ljus så är jag inne i ett toppenskede av min IBS, klarar t.o.m av en mjukglass emellanåt i sommar. Så det kan bli bättre också! Glad    
    Haha, det där med svärmor känner jag igen, dock är det min kära mormor som inte riktigt förstår att jag kanske inte kan överösas med kakor, smörgåsar, gratänger, såser eller vad det nu är som bjuds Skrattande

Men måste dock tillägga att jag inte har några toaproblem om man säger så.. Är väl kanske det också som är lite konstigt.. Men allt funkar liksom "bra och som vanligt" och tur är väl det iallafall då..

Är bara sååå trött på ballongmagen att man ser ut och känner sig som att det ligger ett par tvillingar där inne liksomObestämd 

Förresten, smör/margarin har även det samma effekt... herregud.. blir så illamående och magont så jag nästan känner mig matförgiftad!

Hur är det för dig med smör/margarin/olja?

Kan väl dock kanske vara gallproblem, har jag hört från olika håll.. " aha, du har nog lite problem med gallan".
  • Missdoe

Jo, det går rätt bra med smör och olja och så, så länge det inte är i för stora doser, riktigt fet mat går inget vidare.

• rosadenrosa
    Bästamorsan skrev 2011-07-20 19:52:39 följande:
    Jag har så - jag tål ingenting!
    Värst har mjölk och choklad varit - som laxermedel.
    Men även bröd, pasta, äpplen -  ja det mesta...

Jag äter bebismat när jag är ute och hemma ser jag ut som en uppsvälld panda...

Det är jättejobbigt för det begränsar livet så otroligt... 
    Hm apropå bebismat...

Jag köper till och med barnmats burkar flera ggr i veckan som mellanmål... Skäms

"Lax & potatis" & " Spagetti med köttfärssås" - burkarna tål jag hur bra som helst... 
    pinsamt egentligen att bebismat ska kunna vara mitt enda alternativ till att äta pasta och potatis! 

( erkänner jag tycker dom är goda, dock lite smaklösa)
  • Faile
    rosadenrosa skrev 2011-07-20 20:52:49 följande:
    Hm apropå bebismat...

Jag köper till och med barnmats burkar flera ggr i veckan som mellanmål... Skäms

"Lax & potatis" & " Spagetti med köttfärssås" - burkarna tål jag hur bra som helst... 
    pinsamt egentligen att bebismat ska kunna vara mitt enda alternativ till att äta pasta och potatis! 

( erkänner jag tycker dom är goda, dock lite smaklösa)
    Funkar inte grönsaker?
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Bästamorsan
    Faile skrev 2011-07-23 17:51:18 följande:
    Funkar inte grönsaker?
    För mig fungerar vissa grönskaer och frukt men tex äpple reagerar jag jättemycket på, bönor och lök likaså osv osv...
    Det är lättare räkna upp VAD jag tål - väldigt lite....  =( 
    Därav bebismat - men då menar jag typ mat som är ren som man ger till bebisar när de börjar äta, det är vad jag tål, typ kokad kyckling med kokt potatis och majs =) Blir väldigt enformigt osv... 
  • Peppy

Jag skulle nog rekommendera att du gör en tarmbiopsi även om du "mår bra" av sånt som innehåller gluten. Det kan vara så att ditt tarmludd är så skadat att det är väldigt diffust vad du reagerar på. Vet inte om även laktos och komjölksprotein påverkar tarmluddet Obestämd

Du kan ju även testa att utesluta t.ex. gluten helt och hållet, men tänk på att det inte är bra att exprimentera för mycket med uteslutande av olika produkter själv heller... Det kan eventuellt påverka provresultat.

Lycka till!

• Maddisen80

Köp alpro soja mjölk eller havremjölk eller risdryck de kanske hjälper bättre ,de finns ju alpro soja smör med, testa glutenfri pasta

Svar på tråden Ont i magen! pasta,mjölk,potatis,ris ALLT! :(