• Anonym (Turkiet?)

Erfarenheter att vara tillsammans med män från Turkiet?

Hej!

Detta kanske är en väldigt konstig fråga, men jag har ingen kunskap om mellanöstern och dess kultur (inte ingående i alla fall).

Har nu kommit i kontakt med en kille från Turkiet på en dejtingsajt, vi har inte pratat så länge, men känner att jag ändå vill skaffa mig lite mer kunskap om hur dess kultur och religion ser på relationer (vad kvinnor skall göra, vara mm).

Kan inte fråga honom så mycket ännu då vi bara pratat ett tag, men vill få höra lite om era erfarenheter.

Har tyvärr läs en del om en skräckexempel om sk "blandäktenskap" här, (även om inte detta inte handlar om äktenskap).

Så alla erfarenheter, positiva som negativa är välkomna. Jag vill få koll på detta.

• Svar på tråden Erfarenheter att vara tillsammans med män från Turkiet?
  • rune

Min syster var tillsammans med en turk men de skildes då han var otrogen. Han hade en rolig hatt.

• Anonym (Turkiet?)
    rune skrev 2011-07-20 20:05:16 följande:
    Min syster var tillsammans med en turk men de skildes då han var otrogen. Han hade en rolig hatt.
    Denna killen har ett äktenskap bakom sig.

Kul att du kunde ha kul åt hatten:) 
  • annaboo

Jag vet inte, jag har bara dejtat en kille från Turkiet. Men hans syn på förhållande, hur tjejer och killar får bete sig, det skiljde sig ganska mycket. Mer gammaldags synsätt.

• Anonym (Turkiet?)
    annaboo skrev 2011-07-20 20:18:15 följande:
    Jag vet inte, jag har bara dejtat en kille från Turkiet. Men hans syn på förhållande, hur tjejer och killar får bete sig, det skiljde sig ganska mycket. Mer gammaldags synsätt.

Det är det jag funderar på också.

Tar gärna emot fler erfarenheter. 
  • Anonym

Jag har aldrig varit tillsammans med en turk så. Däremot pratat med många, de gillar svenska flickor sexuellt och som tidsfördriv. Men sen när de ska stadga sig så vill de ha en från samma religion/kultur.....iaf de jag pratat med.

Stark sexualdrift.

• Anonym

turkarna jag känner är otrogna i sina arrangerade äktenskap

• Anonym (fd)

Min före detta är turk och min upplevelse av turkar är att det är väldigt stor skillnad på dem beroende på i vilken ände av Turkiet de bor och om man bor på landet eller i en större stad.
    I mitt ex familj var det t ex väldigt traditionellt i hushållet. De bor på landsbygden och i deras hus åt männen i ett rum och kvinnor och barn i köket. Som pojkvän-flickvän fick man inte sova i samma rum, helst inte ens i samma hus. Detta även om man som vi två var runt 30 år.
    Hans familj var i mina ögon helt underbar, jag älskade att vara hos dem och hans mamma är en helt fantastisk kvinna, otroligt varm och generös. Att han sen visade sig vara en skitstövel som bara ville använda mig för att komma bort från Turkiet, det är en annan historia. För det ska man veta, att det finns mycket av vad vi rakt upp och ner skulle kalla fattigdom i Turkiet t ex barn som tigger, familjer som bor i hus utan fönsterrutor (det är kallt i inlandet och snöar på vintern) och en del män ser Sverige som landet där guldet växer på väggarna.
    Några saker som är ganska så säkra kännetecken på att han lurar dig är;
    1. Han ber om pengar. En "riktig turkisk man" ber ALDRIG kvinnan om pengar. Inte för att kunna ringa, inte för att hans familj har det sämre ställt, inte till något alls.
    2. Han ber om saker. Ny mobil brukar vara vanligt, tillsammans med nya skor, kläder mm. Samma här, en "riktig turkisk man" ber inte kvinnan om något. Inte heller hintar han om att han "skulle behöva en ny telefon för hans gamla är så gammal" eller liknande saker.

Kort sagt kan man säga att som man i Turkiet tar man hand om sin kvinna, inte tvärt om (om det inte gäller rena hushållssysslor naturligtvis, får då är det kvinnans roll som träder i kraft med full fart, "för det är tråkigt att tvätta för en man").

• Anonym (Turkiet?)
    Anonym (fd) skrev 2011-07-20 20:26:10 följande:
    Min före detta är turk och min upplevelse av turkar är att det är väldigt stor skillnad på dem beroende på i vilken ände av Turkiet de bor och om man bor på landet eller i en större stad.
    I mitt ex familj var det t ex väldigt traditionellt i hushållet. De bor på landsbygden och i deras hus åt männen i ett rum och kvinnor och barn i köket. Som pojkvän-flickvän fick man inte sova i samma rum, helst inte ens i samma hus. Detta även om man som vi två var runt 30 år.
    Hans familj var i mina ögon helt underbar, jag älskade att vara hos dem och hans mamma är en helt fantastisk kvinna, otroligt varm och generös. Att han sen visade sig vara en skitstövel som bara ville använda mig för att komma bort från Turkiet, det är en annan historia. För det ska man veta, att det finns mycket av vad vi rakt upp och ner skulle kalla fattigdom i Turkiet t ex barn som tigger, familjer som bor i hus utan fönsterrutor (det är kallt i inlandet och snöar på vintern) och en del män ser Sverige som landet där guldet växer på väggarna.
    Några saker som är ganska så säkra kännetecken på att han lurar dig är;
    1. Han ber om pengar. En "riktig turkisk man" ber ALDRIG kvinnan om pengar. Inte för att kunna ringa, inte för att hans familj har det sämre ställt, inte till något alls.
    2. Han ber om saker. Ny mobil brukar vara vanligt, tillsammans med nya skor, kläder mm. Samma här, en "riktig turkisk man" ber inte kvinnan om något. Inte heller hintar han om att han "skulle behöva en ny telefon för hans gamla är så gammal" eller liknande saker.

Kort sagt kan man säga att som man i Turkiet tar man hand om sin kvinna, inte tvärt om (om det inte gäller rena hushållssysslor naturligtvis, får då är det kvinnans roll som träder i kraft med full fart, "för det är tråkigt att tvätta för en man").
    Denna killen bor i Sverige så han är redan i landet.

Var i Turkiet han kommer från har jag ingen aning då vi inte riktigt kommit till den nivån ännu.

Tack att du delade med dig och berättade.    
  • Smultronmamman

Fråga honom vettja!

• ventilera mera

Men är han turk? Det finns en del andra nationaliteter i Turkiet också, min man t ex är syrian men kommer från just Turkiet. Det gör ju en viss skillnad eftersom syrianer är ortodoxa kristna och inte muslimer som de "riktiga" turkarna.
    Vi har också turkiska kompisar, men de är som vilka som helst. Han lagar mat och städar t ex, han tar hand om barnen lika mycket som hon gör och de är lika jämställda som vanliga Svensson-familjen. Han har bott i Sverige ganska länge (sen han var liten) och hon i 15-16 år. Tror att de båda härstammar från typ Istanbul, eller där runt omkring.

• Anonym

Innan min sambo så hade jag ett förhållande med en turk. Funkade inget visare i slutändan, det tog slut för att hans familj pressade honom att gifta sig med en importerad turktjej. Inget jag skulle rekomendera. 

Svar på tråden Erfarenheter att vara tillsammans med män från Turkiet?