• Emelie 133

Kattmjölk till kattungar.

Jag har lite frågor angående mina katter.
    Kattungarna är nu 5 1/2 vecka och jag undrar om man kan ge dom kattmjölk då menar jag whiskas, inte modersmjölk ersättning.
    på förpackningen står det att katterna ska vara 6 veckor och uppåt, vad kan hända om jag skulle ge dom lite nu? dåliga magar? ngn som vet?

Jag vet att 2 av kattungarna äter blötfoder, dock inget torrfoder alls (trots att det är anpassat  till kattungar) normalt?

Mamman äter mycket mat!  då menar ja mer än en vanlig innekatt, beror detta på att hon diar ungarna? hon tycks inte heller gå upp i vikt vilket fick mig att tro att det kanske skulle kunna vara mask, hur vet man det? ser man mask i avföringen?

Någon som har en susing?? =/

• Svar på tråden Kattmjölk till kattungar.
  • IngvarIsbjorn

Du ger väl mamman kattungefoder av bra kvalitet? Det är superviktigt, eftersom hon diar.

Varför vill du ge dem kattmjölk?

• MiaMorot

Det tar otroligt mycket kraft och energi från mamman att dia ungarna.. ofta blir de nästa utmärglade under di-tiden, även fast de äter massor. Så jag tror inte du behöver oroa dig för mask..  speciellt inte om hon är innekatt. (jag säger inte att innekatter inte kan få mask,men jag tror inte det är det som är "felet" just nu)

Har svårt att tro att det kan "hända" nåt speciellt av att du provar ge ungarna whiskas kattmjölk...  men jag bara undrar i vilket syfte du vill ge dem det?  det är ju inget de faktiskt "behöver"..

En del katter är lite svårflörtade med torrfoder.. men ofta är det bara att vänta ut dem..  jag antar att du provat att blöta upp kulorna?  Kan även vara så enklet att de inte gillar den sorten. Kanske ska prova att byta?  

• Majsan70

Jag hade inte gett kattmjölk alls. Vill du ge nåt i den vägen ge Anderssons välling. Annars bör de äta babycat torrfoder samt blötmat eller som jag ger mina ungar rått kött gärna nötfärs som varit frusen innan.
    En diande hona går inte upp i vikt..de går oftast ner i vikt men bör stanna på sin normala vikt med bra foder.
    De kan tom. bli ganska slitna o ev. gå ner lite i vikt men då får man vara där o peta till extra näring.

• Alexandra77

Ja som ovan undrara varför vill du ge dom kattmjölk? Mamman kan ha mask och då måste du avmaska, om hon är utekatt mot både band och spolmask. Och som sagt bra kattungefodet att äta åt mamman.

• Alexandra77

Om mamman är utekatt har hon mask, utan tvekan.

• Emelie 133
    IngvarIsbjorn skrev 2011-07-20 20:59:30 följande:

Du ger väl mamman kattungefoder av bra kvalitet? Det är superviktigt, eftersom hon diar.

Varför vill du ge dem kattmjölk?

Jag har foder från vetrinären som skulle vara bra, mamman är lite kräsen så det blev en övergångs fas som funkade fint =)

Jag har en känsla av att ungarna kanske ska vara lite större nu än dom i själva verket är (har ingen våg ) och vet inte riktigt varför jag tror det, det är mer en känsla och dom är vid god hälsa. Så tänkte kanske om mjölken får dom att "tjocka" till sig lite eller kan låta dom andra 2 ungarna som inte äter vanlig mat  få dia vidare...
  • Emelie 133

Det är så att 2 vänliga själar hittade mannan som har bott i ett garage en längre tid och matat henne allt eftersom... en dag försvann hon och dom hittade henne med 4 små söta ungar, dom hade ingen chans att klara sig där på egen hand under sommaren och mamman var inte alls med sina ungar hon tvättade varken sig själv eller ungarna, och dom försökte ringa runt och se om ett katthem eller jour kunde ta allihopa, men katter hade alla fullt av, och dom tänkte att det värsta kanske var det bästa för dom.

Så jag valde att ta hem alla och sköta om dom. så katten var ingen innekatt från början, därför undrar ja om hon kanske har mask...

jag vill ju att dom helst ska sluta dia på henne, dels för att 2 att kissarna inte äter alls än och vill att dom 2 i så fall ska ha mjölk från henne, men frågan är sinar kattmammans mjölk? kan man påverka det? så det kommer igång?

mamman är tokig i köttfärs men kissarna tycker inte om det än. (provade för ett par dagar sen) men dom kanske är lite små än för det?

• IngvarIsbjorn
    Emelie 133 skrev 2011-07-20 21:12:24 följande:
    Jag har foder från vetrinären som skulle vara bra, mamman är lite kräsen så det blev en övergångs fas som funkade fint =)

Jag har en känsla av att ungarna kanske ska vara lite större nu än dom i själva verket är (har ingen våg ) och vet inte riktigt varför jag tror det, det är mer en känsla och dom är vid god hälsa. Så tänkte kanske om mjölken får dom att "tjocka" till sig lite eller kan låta dom andra 2 ungarna som inte äter vanlig mat  få dia vidare...
    Bäst vore om du skaffade en våg, det är jätteviktigt att hålla koll på kattungarnas utveckling! Man kan lätt få tag på en billig hushållsvåg, på såväl ica, coop, clas ohlson eller rusta - för att bara nämna några!
  • Emelie 133

Okej jag ska införskaffa mig en i morgon! men hur mkt bör en kattunge gå upp per dag eller per vecka?

• IngvarIsbjorn
    Emelie 133 skrev 2011-07-20 21:35:00 följande:
    Okej jag ska införskaffa mig en i morgon! men hur mkt bör en kattunge gå upp per dag eller per vecka?
    Bra Glad 100 gram i veckan brukar vara en bra tumregel. Är en kattunge fem veckor bör den väga 500g, sex veckor 600g osv.

Här har du en bra infosida där du kan läsa om kattungars utveckling: http://www.topcat.nu/tips5.html
Svar på tråden Kattmjölk till kattungar.