• Anonym (Upprörd)

    Inte råd med gravsten- bullshit!

    En nära släkting förlorade sitt barn, som blev 3 år, för ca 10 år sedan. Ännu har denne släkting ännu inte köpt gravsten till hen utan istället står korset kvar samt att finns massor av änglar, ljuslyktor osv.

    Släktingen är sedan 6 år tillbaka i en ny relation och de har en medelinkomst och en lite högre inkomst. De har ett gemensamt barn boende hos sig och ett fosterbarn som de får pengar för att täcka aldrig kostnader för.

    Det kanske är dags att köpa gravsten känner vi i släkten men denne släkting sa senast förra veckan att de inte har råd och att det sårar väldigt mycket att inte ha kunnat köpa gravsten till sitt eget barn!

    Det sårar så mycket att de rest utomlands en gång varje år sedan 5 år tillbaka. Det sårar så mycket att de bor i ett stort fint nytt hus, har fem husdjur och två nyare bilar.

    Vi blir så besvikna för vi känner att denne prioriterar fel och sedan gråter för att vi ska tycka synd om denne.

    Nu har i alla fall denne köpt en sten.... på BAUHAUS!!! Det är alltså inte någon riktigt gravsten men är hjärtformad. Ja ja, det blir en form av sten i alla fall.

                  

  • Svar på tråden Inte råd med gravsten- bullshit!
  • Anonym

    Jag och min familj var för ett par månader senad på ett stenhuggeri för att välja en sten åt min lillebror som gått bort.
    Notan hamnade på 32.000 kr och det är det inte alla som har råd med, men vi valde detta för att vi ville ha det perfekt, oavsett kostad.
    Din släkting verkar ha lite mindre krav (om än några alls?) och då kan man få en sten för ca 6000 kr. Då ingår text och bild.
    Jag gissar att bara EN av deras återkommande resor kostat långt mer än så och jag förstår att du blir upprörd när de gnäller och sörjer över att de inte har råd.
    Hade de däremot valt att inte ha en gravsten hade väl det varit sin sak, det är ju inget måste.

    Ang. stenen från bauhaus får hon kolla upp vad som gäller på kyrkogården då olika kommuner har olika restriktioner. Vissa har regler angående formen och färgen t.ex. Framför allt ska man ha en sten som är förankrad i marken på ett speciellt vis och det tror jag inte deras hjärtsten blir, även om det var en fin tanke och ett steg i rätt riktning.

    Hoppas för din skulle att det löser sig snart så du känner att du kan gå till gravplatsen med någon form av lugn i hjärtat. Jag antar att det är förknippat med mer ångest än bara saknaden som det är nu.

    Är ni en stor släkt kanske ni kan lägga ihop till en sten? 500 kr var så kommer ni en bra bit på vägen.

  • Litet My

    En tanke bara, just det med gravsten kanske inte är så himla viktigt för henne så hon väljer att lägga pengarna på saker som får henne/familjen att må bra istället.

    För de flesta är det jätteviktigt med en gravsten men behöver ju inte vara så för alla.
    Gravstenar är ju dessutom ganska dyrt, så just i det anvseendet kan jag förstå om man hellre lägger pengarna på annat än just det.

  • Anonym (Upprörd)
    Lilla My21 skrev 2011-07-21 05:36:20 följande:
    En tanke bara, just det med gravsten kanske inte är så himla viktigt för henne så hon väljer att lägga pengarna på saker som får henne/familjen att må bra istället.

    För de flesta är det jätteviktigt med en gravsten men behöver ju inte vara så för alla.
    Gravstenar är ju dessutom ganska dyrt, så just i det anvseendet kan jag förstå om man hellre lägger pengarna på annat än just det.

    Det kunde jag och säkert de flesta i släkten gått med på om det inte vore för att denne släkting berättar hur ledsen denne är för att inte haft råd med sten osv. Ingen av oss tjatar om att släktingen måste köpa en sten utan det är denne själv som "beklagar" sig över hur dyrt det är, att de inte har råd och hur sårande det är. Nästan som de väntar på att vi ska lägga ihop och köpa...

    Att välja bort att ha gravsten är en annan sak.  
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym skrev 2011-07-21 04:07:55 följande:
    Jag och min familj var för ett par månader senad på ett stenhuggeri för att välja en sten åt min lillebror som gått bort.
    Notan hamnade på 32.000 kr och det är det inte alla som har råd med, men vi valde detta för att vi ville ha det perfekt, oavsett kostad.
    Din släkting verkar ha lite mindre krav (om än några alls?) och då kan man få en sten för ca 6000 kr. Då ingår text och bild.
    Jag gissar att bara EN av deras återkommande resor kostat långt mer än så och jag förstår att du blir upprörd när de gnäller och sörjer över att de inte har råd.
    Hade de däremot valt att inte ha en gravsten hade väl det varit sin sak, det är ju inget måste.

    Ang. stenen från bauhaus får hon kolla upp vad som gäller på kyrkogården då olika kommuner har olika restriktioner. Vissa har regler angående formen och färgen t.ex. Framför allt ska man ha en sten som är förankrad i marken på ett speciellt vis och det tror jag inte deras hjärtsten blir, även om det var en fin tanke och ett steg i rätt riktning.

    Hoppas för din skulle att det löser sig snart så du känner att du kan gå till gravplatsen med någon form av lugn i hjärtat. Jag antar att det är förknippat med mer ångest än bara saknaden som det är nu.

    Är ni en stor släkt kanske ni kan lägga ihop till en sten? 500 kr var så kommer ni en bra bit på vägen.
    Jag har ingen aning om vad det är för regler och helt ärligt tror jag inte hon frågor utan bara sätter dit den löst själv. Jag bara tänker på om den kommer hålla? Men det får bli hennes sak. Jag bara tänker hur hon själv skulle ha tyckt det vore om hennes barn inte ordnade gravsten åt henne?

    Jag tycker att hon kanske kunde hittat en fin större natursten och graverat in och lagt där. (Om det är ok för kyrkan). Det behöver inte bli jättedyrt!  
  • Ramborg

    Nästa gång hon klagar så säg sanningen åt henne. "Du skulle ha råd med gravsten om du prioriterade att ha råd med gravsten. Det du håller på med nu är löjligt, så sluta med det."

    Bättre det än att prata om henne bakom hennes rygg.

  • MinEmPsi

    Finns säkert många anledningar till varför hon inte köper stenen.

    Ett, det är ingen panik med en sten.. man behöver tillomed ingen sten om man inte så vill..
    Två, kanske jobbigt att tänka ut en sten åt sitt barn och därmed bli stressad (vilket hände mig! hur lätt är det att hitta en sten till sitt eget barn?!)
    Tre, kanske verkligen inte har de råd..av olika anledningar än vad du inte vet.. 

    Man behöver inte ha gravsten, finns inget tvång till o ha det...funkar lika bra med kors, kan även gå och ta en sten om man så vill och lägga dit..och då menar jag inte vilken som helst utan som tex: har man landställe där man tillbringade mycket tid så kanske det är fint för det påminner., Ja osv...
    Finns även "Trästenar" har jag även sett, finns en sida där man kan beställa hur man vill den ska se ut och då hygger de ut och målar.. 

    min dotters sten gick på 20tusen, men där inkom frakten då den är fraktad ifrån finland.
    Det finns även billigare stenar som går runt 2000kr om man vill ha så..

    Är säker på att det finns många anledningar till varför hon inte vill, kanske inte passar just nu.. och som sagt behöver man ingen sten!

  • h8him

    Men ts, vad tjänar din släkting per år? Kanske är det mannen som beskostar bilar och hus samt semesterresor. Hon kanske inte har råd på riktigt, har ni tänkt på det?

  • Anonym (en mamma)
    Anonym (Upprörd) skrev 2011-07-20 20:57:51 följande:
    En nära släkting förlorade sitt barn, som blev 3 år, för ca 10 år sedan. Ännu har denne släkting ännu inte köpt gravsten till hen utan istället står korset kvar samt att finns massor av änglar, ljuslyktor osv.

    Släktingen är sedan 6 år tillbaka i en ny relation och de har en medelinkomst och en lite högre inkomst. De har ett gemensamt barn boende hos sig och ett fosterbarn som de får pengar för att täcka aldrig kostnader för.

    Det kanske är dags att köpa gravsten känner vi i släkten men denne släkting sa senast förra veckan att de inte har råd och att det sårar väldigt mycket att inte ha kunnat köpa gravsten till sitt eget barn!

    Det sårar så mycket att de rest utomlands en gång varje år sedan 5 år tillbaka. Det sårar så mycket att de bor i ett stort fint nytt hus, har fem husdjur och två nyare bilar.

    Vi blir så besvikna för vi känner att denne prioriterar fel och sedan gråter för att vi ska tycka synd om denne.

    Nu har i alla fall denne köpt en sten.... på BAUHAUS!!! Det är alltså inte någon riktigt gravsten men är hjärtformad. Ja ja, det blir en form av sten i alla fall.

                  
     Men herregud människa!!  Föräldrarna har förlorat sitt barn, låt dom ta det i sin egen takt. Vill hon hellre lägga pengar på att göra saker soim hon mår bra av, stötta det istället för att klaga på henne via en forumtråd på FL. Ditt jobb som släkting är att stötta, finnas där och uppmuntra henne till saker hon mår bättre av. Ego!  Jag ger iallafall mitt deltagande till din släkting, barnets mamma.  tror absolut inte att det handlar om pengarna, mer på att man inte villv älja ut gravsten till sitt barn...
  • Anonym (Upprörd)

    Ni verkar ha fått uppfattningen av att vi i släkten tjatar på denne släkting, vilket jag kan förstå utifrån min formulering om att vi tycker att det kanske är dags att köpa en.

    Men så är det icke. Vi säger aldrig ett ord om någon gravsten till släktingen utan det är denne själv som tar upp det med jämna mellanrum och beklagar sig över att inte ha råd och hur ont det gör att inte ha någon gravsten till sitt barn. Så släktigen vill ha en sten. Se förövrigt inlägg 3 där jag skrivit om detta.

    Anonym (en mamma)

    Hur är jag ego menar du? Om du läst inläggen så ser du att släktingen köpt något som påminner om gravsten så det handlar inte om att denne inte vill välja ut gravsten till sitt barn. Förövrigt har jag och de andra funnits vid dennes sida vid de 10 år som gått, aldrig påpekat faktumet för släkten och jag ser hellre att jag eller vi om så behövs skriver ett anonymt inlägg här än att ta upp det med släktingen då jag självklart förstår att det hade varit jättesårande!       

  • Anonym
    Anonym (Upprörd) skrev 2011-07-29 22:27:52 följande:
    Ni verkar ha fått uppfattningen av att vi i släkten tjatar på denne släkting, vilket jag kan förstå utifrån min formulering om att vi tycker att det kanske är dags att köpa en.

    Men så är det icke. Vi säger aldrig ett ord om någon gravsten till släktingen utan det är denne själv som tar upp det med jämna mellanrum och beklagar sig över att inte ha råd och hur ont det gör att inte ha någon gravsten till sitt barn. Så släktigen vill ha en sten. Se förövrigt inlägg 3 där jag skrivit om detta.

    Anonym (en mamma)

    Hur är jag ego menar du? Om du läst inläggen så ser du att släktingen köpt något som påminner om gravsten så det handlar inte om att denne inte vill välja ut gravsten till sitt barn. Förövrigt har jag och de andra funnits vid dennes sida vid de 10 år som gått, aldrig påpekat faktumet för släkten och jag ser hellre att jag eller vi om så behövs skriver ett anonymt inlägg här än att ta upp det med släktingen då jag självklart förstår att det hade varit jättesårande!       
    Har hon accepterat att barnet dött? Ibland kan gå vilse i sorgen o en billig sten är kanske allt hon fixar att få dit. Har du kollat med skatteverket vad hon tjänar varje år för kanske är gubben hennes snål?
Svar på tråden Inte råd med gravsten- bullshit!