• Anonym

Går man upp när man börjar äta sitt kaloribehov igen?

Jag räknar kalorier för att gå ner i vikt och det funkar superbra för mig. Jag äter runt 1400-1600 kcal om dagen. Men min fråga är, när jag sedan börjar äta normala dagsbehovet av kalorier, kommer jag gå upp då? För det vill man ju helst undvika? Går det att göra på något sätt för att undvika? 

• Svar på tråden Går man upp när man börjar äta sitt kaloribehov igen?
  • Pirum

Nope. Men du kommer ha ett nytt, lägre behov av kalorier när du gått ner i vikt. Det är ju inte lika mycket kropp att förse med energi som innan.

Däremot så är ju såna beräkningar aldrig hundraprocentiga och har just du lägre ämnesomsättning än vad som är normalt så kan du gå upp på att äta ditt normala dagsbehov.

Jag skulle testa men väga mig en gång i veckan och kanske justera lite om det pekar uppåt efter säg två veckor.

• Teskedsmamman

Givetvis!

Du har ställt kroppen på svältdiet, när du sedan går upp till vanliga antal kalorier så kommer du antagligen råka ut för "åh-nu-kommer-mat-bäst-att-spara-extra-ifall-det-blir-svält-igen"

Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Fru Kwasthilda

Definitionen på kaloribehov är den mängd du kan äta UTAN att gå upp eller ner i vikt. Så svaret är nej, däremot så kan det ta lite tid innan du vet vad ditt nya behov är.

• Pyssola

Öka långsamt kaloriintaget när du är nöjd med din vikt, ökar du i vikt så dra av lite av det du har plussat på tills du finner en balans - svårare än så är det inte. Ett par kg hit och dit per vecka bör du inte hänga upp dig på, mät istället med måttband.

• Anonym
    Teskedsmamman skrev 2011-07-20 22:03:23 följande:
    Givetvis!

Du har ställt kroppen på svältdiet, när du sedan går upp till vanliga antal kalorier så kommer du antagligen råka ut för "åh-nu-kommer-mat-bäst-att-spara-extra-ifall-det-b lir-svält-igen"
    Det är ingen svältdiet jag kör. Läs på lite tack. 
  • Anonym

Tack övriga för svar. 

• Tokern

Du kan binda lite mer vatten när du ökar ditt matintag.

• Teskedsmamman
    Anonym skrev 2011-07-20 22:11:04 följande:
    Det är ingen svältdiet jag kör. Läs på lite tack. 
    Lilla stumpan, så lågt med kalorier är svält av kroppen... läs på lite tack.

Kroppen behöver ca 1200 för att täcka alla basala saker som att andas, få hjärtat att slå osv. En rask promenad på ca 40 min skulle förbränna det du tillför kroppen sedan, och du svälter inte kroppen?  Jag ska normalt äta ca 1840 kalorier om dagen. För att få en viktminskning så ska jag alltså lägga mig på det kaloriintag som jag vill gå ner till. alltså 1777, vilket i mitt fall är 65 kg.

Nu äter jag lchf och kommer INTE att gå ifrån lågkolhydrat eftersom jag mår så otroligt mycket bättre utan större mängder kolhydrater. Däremot kan jag lätt få i mig både 2500-3000 kcal om dagen och ändå gå ner i vikt.

Så jag kan inget?
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Some
    Teskedsmamman skrev 2011-07-21 00:03:36 följande:
    Lilla stumpan, så lågt med kalorier är svält av kroppen... läs på lite tack.

Kroppen behöver ca 1200 för att täcka alla basala saker som att andas, få hjärtat att slå osv. En rask promenad på ca 40 min skulle förbränna det du tillför kroppen sedan, och du svälter inte kroppen?  Jag ska normalt äta ca 1840 kalorier om dagen. För att få en viktminskning så ska jag alltså lägga mig på det kaloriintag som jag vill gå ner till. alltså 1777, vilket i mitt fall är 65 kg.

Nu äter jag lchf och kommer INTE att gå ifrån lågkolhydrat eftersom jag mår så otroligt mycket bättre utan större mängder kolhydrater. Däremot kan jag lätt få i mig både 2500-3000 kcal om dagen och ändå gå ner i vikt.

Så jag kan inget?
    Eftersom du känner ett behov av att köra med härskartekniker innan ditt föredrag så är jag benägen att säga att du inte kan något. Om du hade fakta i ryggen och inte personliga åsikter skulle du inte behöva sänka dig så lågt som att dra till med ett "lilla stumpan".
    happy until proven otherwise
  • Anonym (Olika)

Det är olika från person till person. Själv åt jag ca 300 kcal per dag innan folk kom på mitt osunda beteende. Nu skulle jag gissa på att jag får i mig mellan 1500-2000 ca, vet inte riktigt hur mycket det är då jag slutat räkna kalorier. Åter till din fråga, jag har i princip inte gått upp någonting!! Några hekto är allt men inte mer.

Svar på tråden Går man upp när man börjar äta sitt kaloribehov igen?