• Virriga Vera

Var kommer uttrycket "hur som haver" ifrån?

Jag har aldrig hört det förrän jag blev medlem här på FL. "hur som helst" och "Gud som haver" har jag hört men aldrig " Hur som haver". Vad betyder det egentligen? Haver betyder ju har, kan man verkligen säga "hur som har"?

• Svar på tråden Var kommer uttrycket "hur som haver" ifrån?
  • GrannenUnder
    Hillbilly skrev 2011-07-20 21:34:25 följande:
    Det betyder väl- i varje fall..
    Ja, eller typ "hur som helst" 
  • giftgrodan
    Virriga Vera skrev 2011-07-20 21:37:19 följande:
    Men det verkar ju vara ett egetkonstruerat talesätt, det finns ju inte på riktigt eftersom order haver =har och inte helst.
    Vadå finns på riktigt? Skulle "hur som helst" vara mer genomskinligt menar du? Det är väl så med många uttryck att de blir konstiga om man dissekerar dem ord för ord. "Hur som haver" låter inte alls konstigt för mig, det kanske beror på var i Sverige man kommer från?
  • mindless

Uppenbarligen kan man säga det, och det har en tydlig betydelse. Det är svårt att säga hur ett visst uttryck har uppstått, men efter lite letande hittade jag följande passage i Kerstin Ekmans Springkällan från 1976: "Nasaren sa att hur som haver skorna skaver så hade han den enda rätta råttfällan för kvinnligt bruk".

Hur som haver skorna skaver, låter som en ordlek, ett ordrim som kanske har sitt ursprung i Gud som haver...Det kan ha funnits länge i vissa områden, men verkar inte har fått en vidare spridning förrän de senaste decennierna.

Svar på tråden Var kommer uttrycket "hur som haver" ifrån?