• ITM

Till kreta med en 8 1/2 månaders i sep. Får ej vaccinera innan mot mässling. Hur hade ni gjort?

Hej

Har bokat resa i sep till kreta och då är vår lilla tjej 8 1/2 månad gammal. Med anledning av nyheternas raportering om att mässlingen har blossat upp i europa kontaktade jag bvc idag. Fick svaret att de inte vaccinerar innnan 9 månader... De skiljer alltså 11 dagar för att var exakt. Hade ni åkt? Hur resonerar ni andra som ska iväg med barn under ett år? 

• Svar på tråden Till kreta med en 8 1/2 månaders i sep. Får ej vaccinera innan mot mässling. Hur hade ni gjort?
  • Vit Lilja

Jag åkte nyss med sonen till kreta (9 månader) och vi valde att inte vaccinera då biverkningarna kunde vara hemska för en sån liten (sas det till oss) och vi var och träffade 2 läkare, vår bvcsköterska samt en vännina som också är bvsköterska och alla sa att om man är i "turistområderna" är det ingen större fara eftersom mässlingen är längre in åt landet. Nu vet jag inte vad ni har bokat men vi hade ett all inclusivehotell och åt allt på hotellet :)

• ITM

Okej. Vi ska till Agia Marina men har inte all inclusive... Vet inte om det skiljer sig från olika landsting men kunde ni få vaccin innan 9 månader om nii velat?
    Gick det bra i övrigt att resa med en sådan liten?

• bellsii

Fick lite smått panik , vi valde skjute upp vaccin när sonen var 18 mån pga ägg allergi nu åka till Turkiet om 1 vecka , ska vi vaccinera honom nu??? Shit bra planerat av mej!!!!

• bellsii

Nån som vet om man vaccinera med sp kort varsel sim 1 vecka innan resa

• evaoregon
    ITM skrev 2011-07-20 21:47:40 följande:
    Hej

Har bokat resa i sep till kreta och då är vår lilla tjej 8 1/2 månad gammal. Med anledning av nyheternas raportering om att mässlingen har blossat upp i europa kontaktade jag bvc idag. Fick svaret att de inte vaccinerar innnan 9 månader... De skiljer alltså 11 dagar för att var exakt. Hade ni åkt? Hur resonerar ni andra som ska iväg med barn under ett år? 
    Jag ser inte Grekland bland de länder som har ett utbrott nu så jag skulle nog hoppa över vaccineringen.

www.dn.se/nyheter/varlden/massling-harjar-i-europa
  • evaoregon
    bellsii skrev 2011-07-20 22:20:45 följande:
    Fick lite smått panik , vi valde skjute upp vaccin när sonen var 18 mån pga ägg allergi nu åka till Turkiet om 1 vecka , ska vi vaccinera honom nu??? Shit bra planerat av mej!!!!
    Jag skulle vaccinera eftersom Turkiet just nu har ett utbrott av mässlingen.

www.dn.se/nyheter/varlden/massling-harjar-i-europa
  • evaoregon
    bellsii skrev 2011-07-20 22:29:25 följande:
    Nån som vet om man vaccinera med sp kort varsel sim 1 vecka innan resa
    Bäst att ringa och kolla!
  • evaoregon

Som DN skriver "Smittskyddsinstitutet och Socialstyrelsen rekommenderar därför nu alla som inte har ett skydd mot sjukdomen att vaccinera sig om man planerar att resa till ett land med ett pågående utbrott."

• bellsii

Japp ska ringa imorgon bitti direkt

Svar på tråden Till kreta med en 8 1/2 månaders i sep. Får ej vaccinera innan mot mässling. Hur hade ni gjort?