• Maroschka

Minska maskor i virkning

Alltså vart missförstår jag?
    Har gett mig på att för första gången virka en amigurumi och jag fattar mest ingenting som jag redan anade innan.

Iallafall så har jag kommit till där det är dags att minska och det står följande:

*minska 2fm, 1fm i följande fyra* (30)
    Vid minskning ska jag ju väl gå in i maskan, hämta garn, gå in i nästa maska och hämta garn, lägga tråd om och dra igenom allt? Men iom att jag få går igenom 2 maskor ska jag väl räkna det som två och inte som en enda va eller? Jag räknar liksom EN,TVÅ      tre     fyra    fem    sex  SJU,ÅTTA   nio   tio   elva   tolv.
    Haha..förstår någon hur jag menar? Då blir det i slutändan 30 precis som det står.

Men sen nästa minskning så står det:

*minska 2fm, 1fm i följande tre* (24)
    Om jag då räknar på samma vis så blir det ju fel? EN,TVÅ (minskningen)   tre   fyra   fem. SEX,SJU   åtta   nio   tio   ELVA,TOLV   tretton   fjorton   femton   SEXTON,SJUTTON   arton   nitton   tjugo   TJUGOEN,TVJUGOTVÅ   tjugotre   tjugofyra   tjugofem? Mern det står att det ska bli 24 maskor?

Det här var svårt att förklara men kanske någon förstår? Jag hoppas det.....   

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Svar på tråden Minska maskor i virkning
  • Maroschka

Tack jag ska titta i den tråden sen men alltså när jag har ökat/minskat och gjort 2 maskor i en och sen 3 "ensamma" efter det så ska jag räkna det som 4 maskor av de där tex (30) som står att det ska bli tillsammans?
    Jösses...  

• Tygtiiger

Strunta i hur många maskor du tar upp tråd ifrån - det är det du har kvar på varvet när du har dragit igenom en sista gång som räknas!

När jag ska minska (tex virka fyra maskor, virka i hop två) så räknar jag en - två - tre - fyra (och en - två ) FEM. (och en-två) är minskningen. Funkar bra för mig eftersom jag oftast använder samma mönster i olika storlekar och vet då att jag ska göra sex maskor, två gånger sex maskor, tre gånger sex maskor etc etc för att få en jämn boll.   

Krupke, we've got problems of our own!
  • Maroschka
    Tygtiiger skrev 2011-07-20 22:08:44 följande:
    Strunta i hur många maskor du tar upp tråd ifrån - det är det du har kvar på varvet när du har dragit igenom en sista gång som räknas!

När jag ska minska (tex virka fyra maskor, virka i hop två) så räknar jag en - två - tre - fyra (och en - två ) FEM. (och en-två) är minskningen. Funkar bra för mig eftersom jag oftast använder samma mönster i olika storlekar och vet då att jag ska göra sex maskor, två gånger sex maskor, tre gånger sex maskor etc etc för att få en jämn boll.   

Ja precis och räknar man så då stämmer det ju och blir 24 men är det bara vid minskning man räknar ihop dom två då?

För i ökning tex redan på andra varvet tex då man ska göra 2fm i varje maska på den magiska ringen (som har 6 maskor) ska ska slutreslutatet bli 12 maskor och det blir det ju bara om man räknar en två, tre fyr, fem sex.
    Skulle man räkna ihop de två i samma maska där till en så blir det ju bara 6 st även på andra varvet?
    Förlåt om jag är korkad och trög men jag är sån    
  • Maroschka

När jag tänker efter ja så måste det ju vara just vid minskning man räknar så eftersom man drar ihop två st som blir till EN maska ja.....

• Tygtiiger
    Maroschka skrev 2011-07-20 22:19:58 följande:
    När jag tänker efter ja så måste det ju vara just vid minskning man räknar så eftersom man drar ihop två st som blir till EN maska ja.....

Precis. Och när jag ökar så räknar jag en - två - tre - fyra - femsex där femsex är två maskor som tas i samma maska dvs en ökning.

Nästa varv är ett nytt fint varv och då räknas alla maskorna "från scratch" - då spelar det ingen roll om den maskan är resultatet av en ökning eller minskning.   
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Maroschka
    Tygtiiger skrev 2011-07-20 22:24:26 följande:

Precis. Och när jag ökar så räknar jag en - två - tre - fyra - femsex där femsex är två maskor som tas i samma maska dvs en ökning.

Nästa varv är ett nytt fint varv och då räknas alla maskorna "från scratch" - då spelar det ingen roll om den maskan är resultatet av en ökning eller minskning.   

Yes så gör jag med då jag ökar så då är jag med igen.
    Tusen tack hörrni då provar jag igen imorgon  
Svar på tråden Minska maskor i virkning