Anonym (blivande mormor?) skrev 2011-07-20 22:07:41 följande:
Jag fick idag reda på att min 15 åriga dotter är gravid i vecka 16. Hon har vetat ett par veckor, men valt att inte säga någonting förrens nu.
Knappast någon drömsituation, enligt mig. Hon går fortfarande i skolan och har inget förhållande med pappan, ingen inkomst etc. Men hon har bestämt sig. Har ni några tips på hur vi ska få det att gå ihop så bra som möjligt? Självklart vill jag hjälpa henne så gott jag kan, å andra sidan känner jag mig väldigt klar med allt vad barn heter och vill inte ta huvudansvaret. MMen hon kan inte försörja barnet och liknande....
Andra som varit i samma situation??
Jag är också i stort behov av att få höra andra i samma situation.. Min dotter är i exakt samma ålder och situation och jag är i precis samma sits som dig. Nu var det ett tag sedan du skrev det här, hur har det gått med allt?
Jag är också väldigt klar med allt vad barn heter och vill bli mormor på "rätt" sätt - där barnet efter besök kan återvända till sin mamma och deras egna hem.. Jag kan heller inte försörja en till då jag efter 10 år äntligen själv lyckats komma på fötter och har förutom min 15-åring även 2 till barn att hjälpa till att försörja.
Vi har pratat, hon har lyssnat, jag har förklarat alla delar och det enda hon säger att hon blir lycklig avd et här, andra hon känner får hjälp av soc och att vi som för'äldrar är skyldiga att till 110% ställa upp för sina barn. Men om jag inte kan då?? Såklart vill man hjälpa till så det ska gå bra för ens barn, men det går ju inte

Hur gör man??? *suck*