• caos

Köpa vigselring på "auktion", pantbank eller liknande??

Hörde talas om någon som fyndade en ograverad ring på auktionssajt. Är det någon som har erfarenhet av det? Har googlat lite o sett att det finns pantbanker som har nätauktioner men vet inte om man vågar slå till på nåt. Om man har en lokal pantbank säljer de över disk?? vet inte så mycket om hur det funkar. Funderar på bröllop men det får bli budget, vill ha en rätt enkel ring då förlovningsringen är så bred så nåt passande borde man kunna hitta.

• Svar på tråden Köpa vigselring på "auktion", pantbank eller liknande??
  • Teskedsmamman

Det tycker jag absolut man kan göra! och då får man ju verkligen nåt unikt som man kanske inte springer på...

Man kan köpa graverade ringar också och gå till guldsmed och så fixar de bort graveringen innan de graverar om dem...

Gå in på pantbanken, i "vår" pantbank har de en monter med ringar och andra smycken som ska säljas.

Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • hannis

Nej fy! Skulle inte vilja ha någon annans vigselring. Tänk om den är stulen? (rätt stor risk på en pantbank)

• jaghopparhögt
    hannis skrev 2011-07-21 01:35:01 följande:
    Nej fy! Skulle inte vilja ha någon annans vigselring. Tänk om den är stulen? (rätt stor risk på en pantbank)
    Extremt liten risk faktiskt, pantbankerna kollar sånt väldigt noga.
  • Raskask

Jag vet att de stora pantbankerna här i stan lägger ut sina förfallna panter på en auktionssida.  Jag tror att de har en egen. Frut hade de några datum om året då de autionerade ut förfallna panter i en lokal men det har de slutat med helt vad jag förstår. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara riskfyllt på något vis att köpa därifrån. De har ju lånat ut pengar med allt de har att sälja som säkerhet och har ju därför kollat noga att allt är äkta osv.

• Susanne905

Skulle jag aldrig kunna tänka mig, vill inte ha någon annans begagnade ring. Men visst säljs det säkert en hel del på pantbanker..

• hannis
    jaghopparhögt skrev 2011-07-21 02:41:38 följande:
    Extremt liten risk faktiskt, pantbankerna kollar sånt väldigt noga.
    Jasså? Hur kollar dem det tror du?
  • jaghopparhögt
    hannis skrev 2011-07-21 08:37:27 följande:
    Jasså? Hur kollar dem det tror du?
    Först och främst så har de rätt höga krav för att du ska få pantsätta saker, du måste helst kunna visa upp kvitto för sakerna. De tar inte emot saker som ser väldigt misstänkt ut t ex om det kommer in en sliten gubbe som luktar sprit och vill pantsätta 5 olika vigselringar så kan han glömma det.
    Sen kollar polisen dom regelbundet och jämför vad de har med sitt register över objekt som är anmälda som stulna.
    Självklart finns det ändå en risk att ringen du köper är stulen men jag skulle nog säga att risken är mycket större om du handlar på blocket eller tradera, och extremt mycket större om du köper andra varor som t ex cyklar, mopeder och dyrare lektronik.
  • knisse

varför skulle det vara nagot fel att ha en begagnad ring?

• Insatt

Jag letar på kaplans efter en originell diamantring att ha som vigselring. Det är inte bara bättre ekonomiskt att köpa en antik eller begagnad ring utan även miljömässigt!

• caos

tack för alla tips...har inga problem med en begagnad ring, behöver ju inte heller ha varit en vigselring innan. Hade gärna använt en ärvd om jag hade haft nån.

Svar på tråden Köpa vigselring på "auktion", pantbank eller liknande??