• Anonym ("flatparet")

Fråga kompis om "donation"?

Tänkte bara kolla om det är någon som har erfarenhet av att fråga en bekant/kompis/släkting om spermadonation?! Vi är två tjejer som försökt bli gravida genom Landstinget och i Danmark.. Pengarna börjar sina alt tar för lång tid att spara ihop till nästa försök... Så, funderar som sagt på att fråga någon i vår omgivning om hjälp - men HUR gör man det?! :P

• Svar på tråden Fråga kompis om "donation"?
  • Anonym ("flatparet")

Que???

• Anonym

det är väl bara at fråga? spruta i en kopp sen ta en spruta o spruta in de i dig eller hon

• Anonym ("flatparet")

Ja, så långt är jag med... Men tänkte om det finns någon med erfarenhet som kunde berätta hur de gjorde och vilken respons man kan tänkas få... I sig är det ju en svår fråga! Speciellt som de killar vi har i åtanke har partner... Ja ja...

• Anonym (Hej)

Helt allvarligt, hade det varit min kille ni skulle fråga om spermier till ert barn hade jag blivit förbannad. Ni får tänka på att ska ni ta spermier från en bekant så kan ett ev. barn likna sin "pappa" och det hade jag funnit otroligt obekvämt. Tänk om våra barn sen blir väldigt lika. Det hade blivit jättekonstigt tror jag. Att veta att min kille är typ nästan far till ert barn men ändå inte. Om du förstår...

• Insatt

Jag hade funderat över det juridiska (kanske för att jag är jurist, men ändå) med tanke på att pappan har "rätt" till sitt barn och även underhållsskyldighet. Detta trots vad man kommit överens om!

• Anonym (Agda103)

Har ni funderat på att vända er till ett manligt gaypar? De kanske har samma barnlängtan men samma svårigheter med det "praktiska" som er?

Tror att man nog bara får fråga rakt ut... frågan blir inte mindre dramatisk för att man lindar in det.

Lycka till!

• Anonym

Vi frågade en av våra manliga vänner, och han sa ja. Vi satt ju självklart och diskuterade igenom vad vi ville och inte ville. T.ex. vill vi ju inte att han ska vara pappa, för det kommer inte att finnas någon pappa. Allt han är, är en donator utan några som helst skyldigheter, och han kommer heller inte att stå med på födelseattesten. Vilket var helt ok med honom. Han kommer dock att vara "Farbror Bertil" (ja, namnet är påhittat nu) som var snäll och gav oss bäbisfrön om barnet skulle vilja veta.

Mitt tips är att ni pratar igenom vem ni vill att er vän ska vara för barnet, och när ni är överens så pratar ni med den ni skulle vilja ha som donator. Gör allting klart för donatorn, och se till så det inte blir några missförstånd.

Lycka till! :)

• Anonym ("flatparet")

Jag kan förstå om det kan ge viss irritation (som inlägg nr6) vid frågan - och då är det naturligtvis ett nej från deras sida! Är den person vi frågar tillsammans med någon, är det jue deras beslut tillsammans och inte enbart hans!

Och det juridiska är vi väl insatta i efter många år genom Landstinget och i Danmark... :P

Vi har haft fundering på att skaffa barn med ett gaypar, men vi är osäkra på det - eftersom vi vill stå som egna föräldrar och inte ha "stor-familj"!

Tack nr 9 för din story! Var den killen som ställde upp singel?

• cillander

bara fråga. ni har inget att förlora på det!
    se bara till att prata om allt INNAN ev donation och gör klart för honom att det bara är hans spermier ni vill ha, inte hans papparoll.

Svar på tråden Fråga kompis om "donation"?