• Anonym (Ny fru)

Hur hantera hans omtanke om sitt ex?

Jag har en fantastisk man, troligen den mest omtänksamme som finns. Han är en fixare, hjälper de han tycker om och bryr sig om hur mycket som helst. För att han mår bra av att kunna göra det. Jag känner mig tråkig att jag ibland brottas med och känner mig obekväm med tanken att han väldigt ofta då oxå hjälper och fixar en massa åt sitt ex. Hjälp mig hantera och slå bort de tankarna...

• Svar på tråden Hur hantera hans omtanke om sitt ex?
  • Nyfiken gul

är det vanlig medmänsklighet han känner för sitt ex eller är det dåligt samvete?

För att slå bort tankarna på exet behöver du nog fundera på historien kring att hon blev ett ex...

Jag är inte svartsjuk eller misstänksam av mig över huvud taget - men när det gäller ex har jag vissa betänkligheter. Har hon verkligen ingen annan hon kan begära hjälp av? Och vad är det hon behöver hjälp med i tid och otid? Kan hon ingenting själv?

man får visst vara vän med sitt ex och vara goda vänner och umgås - men när man hjälper i tid och otid fast det kanske inte finns nån direkt anledning då finns det helt klart skäl till att fundera på vad som pågår.  Har HON något behov av att hävda sig fortfarande gentemot dig?    

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Ny fru)

Han hjälper som sagt alla han vill hjälpa. Klipper han vårt gräs, så klipper han alla grannars oxå när han ändå är i farten. Ingen som tvingar honom, han väljer och mår bra av det. Tror egentligen inte att hon direkt frågar, eller han heller för den delen. Bara blir så i farten. Och jag vill att det skall vara okej, att det inte har någon betydelse om han lagar diskmaskinen hos henne eller nån annan...

• Nyfiken gul
    Anonym (Ny fru) skrev 2011-07-21 10:15:15 följande:
    Han hjälper som sagt alla han vill hjälpa. Klipper han vårt gräs, så klipper han alla grannars oxå när han ändå är i farten. Ingen som tvingar honom, han väljer och mår bra av det. Tror egentligen inte att hon direkt frågar, eller han heller för den delen. Bara blir så i farten. Och jag vill att det skall vara okej, att det inte har någon betydelse om han lagar diskmaskinen hos henne eller nån annan...

varför tycker du inte att det är okej då? Och har du pratat med honom om det?
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Ny fru)

Funderar lite till, kanske brottas han lite med sitt samvete. Han lämnade henne för mig. Och kanske brottas jag oxå med lite skuld och samvete mot henne. Även om vi skötte allt så bra som möjligt, när kände för mycket känslor för varandra såg vi till att få ett ordentligt och värdigt avslut först.

• Nessie99

Jag har också liknande känslor, men deras förhållande var sen länge över när jag kom in i bilden.
    Tror inte dåligt samvete har med saken att göra, utan mer att din man gör det av samma anledning som för grannarna.
    Frågan är väl snarare varför vi tycker att det är jobbigt. Jag själv skulle aldrig be om hjälp, varför fixar hon det inte på egen hand? Hon är dessutom inte särskilt respektfull mot min sambo, vilket grämer mig otroligt!
    Finns det barn inblandade? Använder han dem som anledning till att utföra dessa tjänster? Gör hon något i gengäld?

• Anonym (Ny fru)

Finns inga barn och som sagt, tror och anser inte att hon ber om det. Om han ser att hon behöver hjälp, så hjälper han henne som alla andra.
    Egentligen så tror jag att jag bara är en stor jäkla barnslig egoist som bara vill ha honom och alla hans goda gärningar för mig själv... och det får jag jobba med.
    ibland behöver man bara någon som skakar om en lite och säger till en skärpa sig lite och växa upp Skrattande

• Anonym
    Anonym (Ny fru) skrev 2011-07-21 12:27:28 följande:
    Finns inga barn och som sagt, tror och anser inte att hon ber om det. Om han ser att hon behöver hjälp, så hjälper han henne som alla andra.
    Egentligen så tror jag att jag bara är en stor jäkla barnslig egoist som bara vill ha honom och alla hans goda gärningar för mig själv... och det får jag jobba med.
    ibland behöver man bara någon som skakar om en lite och säger till en skärpa sig lite och växa upp Skrattande
    Skärp dig och väx upp! Flört Var glad att du har en sån fantastisk man som även kan fortsätta bry sig om att exet har det bra! Han är en klippa.
  • Anonym
    Anonym (Ny fru) skrev 2011-07-21 12:27:28 följande:
    Samma här. Har en underbar och hjälpsam man men ibland blir det för mycket Glad. Jag klarar mycket själv och bara ibland behöver jag hjäp. Hans ex behöver tydligen mer hjäp än jag.....hon har väl tummen mitt i handenFlört.

Han får hjälpa alla om han vill bara han inte hjälper såpass att det tidsmässigt går ut över oss.

Nu har jag då velat ha "extra" hjälp dvs hittat på saker så vi får lite tid. Inbillar mig att jag kanske är för självgående.

Han blir väldigt glad över att jag frågar om hjälpSolig   
  • Anonym (ja)

Hjälper han dig också så tycker jag det är ok. Min nuvarande är också sådär (ibland skitirriterande) hjälpsam och typ tar med sig borrmaskinen för att hjälpa kvinnliga kollegor att skruva upp saker på väggen (vilket jag ibland kan känna att de fan klarar av själv när jag gör det). problemet blir om han inte är lika glad för att hjälpa till hemma eller göra saker för mig. Så länge han visar att han prioriterar mig så är det ok. Nu har han inte kontakt med ex vilket jag är glad för, för jag hade nog också tyckt att det var ganska jobbigt.

• Anonym (ja)

Anonym som skriver innan mitt förra inlägg: Jag känner igen mig i ditt inlägg... Jag har lärt mig genom år som ensamstående mamma att göra det mesta själv, jag kan fixa trasiga saker, stopp i rören etc själv. Men jag tror min sambo uppskattar när jag frågar honom om hjälp. (annars gör han faktiskt nästan ingenting, men jag tror att många män trivs med att känna att kvinnor behöver dem)

• Nessie99

Hmm, jo, det ligger något i det du säger. Man kanske ska be om hjälp lite oftare :)

• Anonym (utan nick)

Jag va anonym här uppe innan..

Ska bara tilläga att hjälpen till hans ex har inte varit smärtfritt från mitt håll. Självklart har tankarna fladdrat åt alla håll och han har fått ta del av dom. 

Samvete heter hans hjälp till henne. Dom tog varandra som par även om dom va skilda. Jag kom in i deras liv innan pappret va påskrivet. Jag hade inte med skilsmässan att göra.

Så hjälpen till henne var av gammal vana, gick av bara farten. Kan säga att den hjälpen har minskat drastiskt och det är skönt Glad. Så är det med det

Be om hjälp och starta lite onödiga projekt där han är delaktig i är min melodiOskyldig.. händer inte så mycket men bara fråga. Hans kvinna behöver hjälpHjärta.  Kan ärligt säga att jag blir genomskådad ibland men men....vad gör det.            

• Anonym (Ny fru)

Det är en svår balansgång ibland .-) Vi pratade mycket om när vi träffades hur man skall vara som kvinna, inte för mesig för det är oatraktivt och inte för självgående för han behöver känna att jag behöver honom. Herregud vilken balansgång...
    När jag bodde ensam så klarade jag mig ganska bra själv. Och när hon bor ensam så vill han att hon skall kunna fråga om hjälp. "jag kan hjälpa till med hennes staket om hon behöver"... absolut, och om han erbjuder sig så känner hon sig kanske dum om hon frågar någon annan... svårt.
    han gör allt hemma också så det saknas inget där...

• Anonym (utan nick)

Men du...Har hans ex inte någon annan som kan hjälpa henne med vad som ?

Klart att han kan hjälpa henne men behöver HAN ?

Jag hade inte velat ha mitt ex fixandes hos mig...personligen så hade jag ordnat hjälp från vänner och bekanta först och allra allra sist mitt ex. Men det är jag det.

Måste fråga om hans ex är singel ?

• Anonym (Ny fru)

Ja, hon är singel. Och att min man driver en "fixarfirma" med henne, gör ju inte allt lättare...

• Anonym (utan nick)

Jahaaaa. Då förstår jag att det blir lite mer. Då håller vi tummarna att hon träffar någon som fixar hos henne.

Men om min man hade lämnat mig för en annan så hade jag inte velat ha kvar firman med honom. Dessutom så hade jag inte velat ha han fixandes hos mig.

Men du har säkert snubblat över dessa tankar själv. Fast han lämnade henne för digGlad.

Vill han ha kvar firman med henne ?

Ska inte fråga mer för det angår inte mig så du behöver inte svara på sista hellerGlad   

Har du ingen i din krets som kan tänkas dejta henne ?       

• Anonym (Ny fru)

Svårt är det... Vill inte avslöja för mycket här på fl... De vill driva firman, som de gjort i många år. Är väl bra att hon klarar det antar jag. Svårt att hitta date till henne, tjurig kärring ju haha. Hon kommer på ett konstigt vis med i paketet. Lite som den andra föräldern när man har barn.

Svar på tråden Hur hantera hans omtanke om sitt ex?