• JewelGirl

Vad är makeinsemination?

Nyfiken på vad det innebär? Var skiljer det sig från IVF?
    Har inte kommit så långt än, sysslar "bara" med Pergo än så länge men sprutor är nästa alternativ efter BIM om det inte tar sig och jag är sådan att jag vill veta vad som väntas om det måste bli andra metoder ändå.

• Svar på tråden Vad är makeinsemination?
  • diskusbest

Insemination innebär att spermierna förs in i kvinnan via slidan, sen får de själva sköta resten ;) Och makeinsemination innebär att det är mannens egna spermier som använs, ingen donators.
    IVF betyder att ägg och spermier sammanförs utanför kroppen och och befruktningen sker där... och efter några dagar förs embryot in i livmodern. Mer avancerat alltså.

• JewelGirl

Tycker att makeinsemination är det man gör hemma själva i sänghalmen . Blir det bättre av att en läkare gör det hela eller? Annars fattar jag inte syftet med det...
    (ursäkta min dumma fråga)

• diskusbest

När man gör det på sjukhus så behandlas dels spermierna så de separaras från själva sädesvätskan som de finns i och de bästa kan också sorteras fram och de sämsta sorteras bort. Och dels får de hjälp in genom livmodermunnen också, inte bara in i slidan.

• JewelGirl

Aha... nu är jag med på det hela Tack för info:t!

Svar på tråden Vad är makeinsemination?