• Anonym (irriterad)

Tillsvidareanställning och timlön?

Är det nån som kan något om anställningsavtal och sånt? Jag har blivit erbjuden en tillsvidaretjänst och nu påstår dom att det är timlön på den. Aldrig i livet sa jag, det har ni aldrig berättat tidigare. Jag har förväntat mig en månadslön och ska ha en månadslön. Är det ens tillåtet att ha timlön på en tillsvidareanställning?

• Svar på tråden Tillsvidareanställning och timlön?
  • Anonym (irriterad)

Nån?

• honutannick

jag har alltid haft timlön med fast tillsvidare anställning, men du ska ju ha ett visst antal timmar i avftal, jag hade heltid och fick därför samma lön varje månad förutom då jag jobbade ännu mer och fick mer... men har du tex heltid så ska du aldrig få mindre lön även om du mot förmodan jobbar mindre

• Anonym (konstigt)

Hmm vet faktiskt inte, men aldrig hört talas om att ha timlön som tillsvidareanställd. Är det ett seriöst företag?

• Insatt

Ja det är det. Det beror på vilket avtal man har. Googla på tillsvidareanställning och timlön så kommer det upp massa svar om att man kan ha det.

• Anonym (irriterad)

Tack för svar! Hade jag inte varit så extremt beroende av jobbet hade jag sagt nej nu eftersom dom har förhalat löneförhandlingen i över en månad nu. Hade det varit så svårt att få tag på folk i semestertider hade dom kunnat säga från början att löneförhandlingen inte skulle ske förrän efter semestern. När jag för 1000 gången i ordningen försökte få tag på ansvarige igår berättade han DÅ att det skulle var timlön. Blev skitsur. Nu har han lovat att höra av sig på tisdag. Får se om det händer något. Dessutom har jag inte berättat att jag är gravid heller. Skulle dom reagera på det får dom skylla sig själva. Hade vi haft löneförhandlingen för en månad sen hade dom fått reda på det då. Jag tänker då inte berätta något sånt innan jag har fått alla papper klara.

• Anonym (Fast med timlön!)

Jag har en fast tillsvidare tjänst och har haft det i 5,5 år och ja det är seriöst företag... En stor kedja inom mode är det... Ser inget beskymer med det, jag får ju min lön jag ska ha varje månad så för mig funkar det bra!

• Anonym

Timlön är bättre än måndaslön. har själv tvåp jobb o det lönar sig för mig o jobba mera på det med timlön än det med fast måndadslön, o i fall man är bort fårn jobbet får man ett dagsavdrag per dag inte bereronde på hur många timmar man skulle jobbat!

• Tokstolla

Men vad spelar det för roll om du i ditt avtal jobbar 174 timmar/mån och har 100kr/timma eller om det står heltid 17400kr? (siffrorna är helt tagna ur luften- förutom att 174tim är vanligt för 100% /heltidstjänst). 

Eller har jag missat något?  

• Anonym (irriterad)
    Anonym skrev 2011-07-21 11:06:04 följande:

Timlön är bättre än måndaslön. har själv tvåp jobb o det lönar sig för mig o jobba mera på det med timlön än det med fast måndadslön, o i fall man är bort fårn jobbet får man ett dagsavdrag per dag inte bereronde på hur många timmar man skulle jobbat!

Men för mig handlar det om ekonomisk trygghet vid semester och sånt. Hur ska jag kunna ta ut semester om jag inte har någon lön då?
  • Rockan

Ja det är både tillåtet och inte särskilt ovanligt, speciellt vid anställningar som innefattar obekväm arbetstid och tillägg för det.

Svar på tråden Tillsvidareanställning och timlön?