• LivL

Hjälp med Alfakassans grundersättning!!

Hej!

Jag har precis gått med i Alfakassan, alltså får jag bara grundersättningen. Just nu sommarjobbar jag, men i augusti blir jag arbetslös.

Enkel fråga: Hur mycket får man i grundersättning? Det spelar väl ingen roll hur mycket/lite man har jobbat eftersom det bara är grundersättning och ej inkomstbaserat?

• Svar på tråden Hjälp med Alfakassans grundersättning!!
  • arianne03

Du har alltså redan uppfyllt arbetsvillkoret (ungefär :jobbat x antal timmar i sex månader)?

• Shira

Grundbeloppet är baserat på hur mycket du arbetat det senaste året. För det första måste du ha uppfyllt ett arbetsvillkor, sedan räknar de ut hur många timmar/ vecka du arbetat i genomsnitt de senaste 12 månaderna. Totala antalet timmar delas med 51,96 för att få fram en veckoarbetstid (normalarbetstid) Om normalarbetstiden blir 40 får du 320 kr/dag som är maxbeloppet. Om normalarbetstiden blir 20 får du hälften av 320

• LivL

Jag jobbar just nu 80% under 8 veckor... That's it, eftersom jag nyss flyttat till Sverige.

• Stormorsan
    LivL skrev 2011-07-26 10:51:31 följande:
    Jag jobbar just nu 80% under 8 veckor... That's it, eftersom jag nyss flyttat till Sverige.

Då får du tyvärr ingen ersättning alls.

• LivL

Hmm, har jag fått från den a-kassan jag var med i förut. 4.200 kr i månaden.

VAD ska man då leva på?? :(

• LivL

Alla snackade om att Alfa var så bra, och att alla har samma regler. Trodde att jag iaf skulle få nånting.

• LivL

Då har de väl ändrat sen sist eller nåt, för den gången hade jag t.o.m. samma jobb. För jo, jag vet sen innan att de har samma regler.

Så hur mycket ska man ha jobbat för att få några pengar alls?

• arianne03

Alltså, har du redan blivit beviljad medlemsskap? Du har bara bytt från en annan akassa?

• LivL

Jag är medlem sen 28 juni.

Har bott utomlands i flera år så har inte bytt, var inte med i någon a-kassa alls medan jag var borta (såklart).

• Shira

Vilket land? Kan ha betydelse men jag har dålig koll på utkandsreglerna. Kolla med alfa om arbetet utomlands går att räkna med!

• jagvetalltsomvanligt01
    LivL skrev 2011-07-27 00:52:09 följande:
    Jag är medlem sen 28 juni.

Har bott utomlands i flera år så har inte bytt, var inte med i någon a-kassa alls medan jag var borta (såklart).
    är det ett nordiskt land du flyttat ifrån ska du kunna flytta över arbetade dagar där..
  • LivL

Har bott i Storbritannien.

Fick ett värsting-mail....:

Du blev medlem hos oss 1 juli 2011.
    För att ha rätt till arbetslöshetsersättning så ska man ha fyllt 20 år för att ha möjlighet att få grundersättning, eller varit ansluten till Alfa-kassan i minst 12 månader och fortfarande vara ansluten. Dessutom krävs att ytterligare villkor är uppfyllda. Läs nedan:

Grundvillkor:
    - kunna och vilja ta ett arbete på minst tre timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan
    - kunna och vilja ta lämpliga arbeten, inget hinder får finnas för att ta dessa arbeten
    - vara anmäld som helt eller delvis arbetslös och arbetssökande hos den offentliga Arbetsförmedlingen
    - tillsammans med Arbetsförmedlingen upprätta en handlingsplan inom tre månader från arbetslöshetens inträde
    - aktivt söka arbete.

Arbetsvillkor:
    För att uppfylla ett arbetsvillkor ska du, under den senaste 12-månadersperioden, ha förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad. Du kan även ha rätt att räkna in tid med föräldrapenning eller totalförsvarsplikt med högst 2 månader i arbetsvillkoret. Omfattningen ska motsvara minst 80 timmars förvärvsarbete per månad.

Det finns en alternativ regel som innebär att du ska ha arbetat minst 480 timmar under en sammanhängande period om 6 kalendermånader och var och en
    av dessa månader ska innehålla minst 50 timmars arbete. Du kan även här räkna in totalförsvarsplikt eller föräldrapenning och då ska du ha arbetat i minst 330 timmar under minst 4 av de 6 kalendermånaderna.

För att få ersättning ska man uppfylla ett arbetsvillkor inom de senaste tolv månaderna före arbetslösheten. Denna period kan i vissa fall förlängas, så kallad överhoppningsbar tid. Detta betyder att arbete som ligger längre tillbaka än tolv månader kan medräknas i arbetsvillkoret. Den överhoppningsbara tiden kan längst vara fem år.

Exempel på när denna period kan förlängas är:
    · I vissa fall när man har varit sjuk eller tagit ut föräldrapenning.
    · Vård av eget barn som inte har fyllt tre år, eller adoptivbarn tre år efter barnets ankomst till familjen
    · Hel närståendepenning
    · Totalförsvarsplikt
    · I vissa fall kan heltidsutbildning förlänga perioden (en heltidsutbildning som avslutats efter fyllda 25 år eller som har föregåtts av sammanhängande heltidsarbete i minst 5 månader).

Din ersättning baseras alltså på vad du gjort under den senaste 12-månadersperioden. Har du bott utomlands under det senaste året påverkar det alltså din ersättning. Har du arbetat inom EU/EES kan arbetet vara tillgodoräkningsbart i ett arbetsvillkor.

• jagvetalltsomvanligt01

jag vet inte hur det är med storbritannien, jag jobbar i norge, skulle jag bli arbetslös, ska jag regga mig som arbetslös i norge med några speciella papper, därefter kan jag föra över akassan till sverige, krävs endel pappersarbete först.. Hur det är i detta fall vet jag inte, det bör ju akassan kunna svara enkelt på.. du får googla och se om du hittar någon som är i samma sits..

Svar på tråden Hjälp med Alfakassans grundersättning!!