• oOMayaOo

Vad MÅSTE min 1-åring ha för kläder i höst/vinter?

Jag måste erkänna att jag är en fullständig novis när det kommer till barnkläder för kallare väder. Jag hör om fleecetröjor, overaller, skaljackor osv. Men vad är absolut nödvändigt för ett barn som kommer vara 1½ år i vinter? Barnet kommer inte var på dagis. 

• Svar på tråden Vad MÅSTE min 1-åring ha för kläder i höst/vinter?
  • Faile

En vinteroverall, vinterskor, vantar ( jag tycker långa är bäst som går att dra upp över armen ), varm mössa och en "rånarluva" att ha under mössan.

Är det jättekallt så har barnen haft på sig tre lager kläder, ullunderställ underst, fleece emellan och ytterkläderna över.

Ställde för övrigt precis samma fråga själv här för några år sedan. Alla är vi novisar i början

Sluta jiddra, börja trolla!
  • sarsparis

En vinteroverall, vinterskor, vantar och mössa. inte nödvändigtvis en dyr funktionsoverall för 1000 lappen då barnet inte skall gå på dagis utan en billigare variant duger om ni inte är ute i ur och skur.
    Sen är en skaljacka dunderbra att ha, då kan man ha en tjockare tröja eller fleece under när det är höst/vår och lite kyligare men för varmt för overall. Överdragsbyxor är också bra för lek ute. Jag köper alltid lindex överdragsbyxor för 150:-. eller vad de nu kostar och de har varit kanonbra.
    Ett par bra skor till hösten som står emot lite väta.

• Majan78

Beror ju lite på hur mycket ni kommer att vara ute, och var ni bor (hur kallt det blir) Men annars en vinteroverall, ett fleeceställ att komplettera med, varm mössa, en inte lika varm mössa, varma handskar, fingervantar att ha under, bra vättentäta skor. Jacka som är lite varmare om ni bara ska åka bil.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Fenomen a

underst: underställ antingen ull eller vanligt
    mellan: mjukiskläder eller fleece ställ
    ytterst: overall rymlig och vattentät eller iaf lite extra på knä och rumpa

tunn och tjock mössa
    tunna och tjocka vantar
    ev. fuskolle fuskpolo

• Viktorsmamma

Allt beror ju på hur mycket ni ska va ute.

men skulle satsa på ett ullunderställ (lager1) under vanliga kläder närmast kroppen. märke spelar ingen roll sålänge de är ull..

till Vintern räcker en overall av vilket märke som helst, ny eller beg. sonens första vinter då han va 1½ gick han  inte på dagis, då hade vi en polarn o pyret beg. overall som höll sig jätte bra och han var varm och go.

till hösten skulle ja starkt rekomendera skalbyxa och skaljacka (eller overall) från Polarn O Pyret. finns på rean nu hos dem. du slipper regn(galonkläder) då skalkläderna är lika vattentäta som galon men andas så barnet inte svettas (eller fryser) och då då de är för varmt för vinteroverall men för kallt för skalet, kan man ta ullet under så slipper man massa tjocka kläder.

sen såklart vintervantar ,tjockmössa och fuskpolo på vintern och
    vantar lagom tunn/tjock mössa även skal eller galonvantar till slasket på hösten

• MIC

Fråga 1 - var bor ni? Och kommer barnet att gå på dagis? Lite beroende på var man bor i landet behöver man lite olika saker. I södra Sverige där vi bor har jag haft babyoverall (pop) , fleecetröja och byxor (använde knappt byxorna kommer inte köpa i år), fuskpolo i ull, 3-4 par varma vantar, varma ullstrumpor, ordentliga vinterskor typ Kavat som tål allt. Mössor i olika tjocklek.

Höst - vi har klarat oss med skaljacka och skalbyxor från PoP (inget galon behövdes då), windfleecejacka, två scrafsar, två-tre mössor och "magic"-vantar.   

Jag har även haft FIX-overall till sonen, han är tre nu, och den var minst lika bra som PoP fast inte lika smidig. Vi har även haft en HM modell äldre som fungerade bra första vintern. Köp begagnat - de sliter inte så mycket när de är så små.  

Isak - min solstråle - 080701
  • Dr Mupp

Hösten
    Jacka + överdragsbyxor
    Regnkläder om inte jacka och översragbyxorna är vattentäta.
    Tunna vantar, tunn mössa, galonvantar
    Fleecejacka

vintern
    Vinteroverall
    Fleeceställ
    Tjock mössa
    Tjocka vantar
    galonisar om inte vinteroverallen är vattentät.
    Ullunderställ

Sen ska de ju ha höstskor, gummistövlar och vinterskor. Ullstrumpor och raggsockar.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Vad MÅSTE min 1-åring ha för kläder i höst/vinter?