• Anonym

Kladdar du på folk?

Jag är en kvinna, 28 år, gift, har två barn.

Det jag vill diskutera med er andra på Familjeliv är: Hur mycket icke-sexuell kroppskontakt får man ha med andra?

Jag är en känslomänniska och jag gillar att ta på folk. Jag tar alltså inte folk på rumpan, men jag kan t ex träffa en kollega på jobbet, ta denne på armen och säga "Hej, vad kul att se dig, hur mår du?". Jag tror att de flesta inte har något emot att jag tar på dem (mer än vad andra gör), men jag har börjat att fundera på om det kan misstolkas. Det är aldrig någon som sagt något, men ibland har jag märkt att den andra nästan kan känna ett tvång att göra detsamma?

Det handlar alltså inte om att jag taffsar på karlar, men att jag tar både män och kvinnor på överarmen/axeln/lätt på ryggen, om det är någon som jag tycker om. Om jag märker, eller att personen säger, att denne inte gillar närgånghet, så försöker jag att undvika detta förstås.

Gör du det? Vad tycker du om andra som gör det? Skulle du säga till en person att sluta kladda om du tyckte att det var jobbigt?

• Svar på tråden Kladdar du på folk?
  • Nishti

Jag skulle tolka dig som en omtänksam och varm personlighet! Skulle absolut inte ta illa vid mig. Jag är nog likadan :P

Kladda..låter negativit. Skulle jag uppleva någons beröring som kladd skulle jag absolut sagt ifrån.

• Lena

Jag är oxå fysiskt. En del av mina kollegor kramar jag tom om.

• Anonym

När tycker ni att gräsen ligger då?
    Hur mycket får man ta på någon man inte är ihop med, utan att ses som ett äckligt kladdo?

• Anonym

det är ok om man tycker att man känner personen tillräckligt. Jag har kollegor jag kan krama, andra tvekar jag för att krama.  Om en och samma person rör mig varje dag, eller nästan varje gång man pratar, då skulle jag tycka det var lite för ofta.

Måste i sammanhanget berätta om mitt första chef och min första anställningsintervju. En jättetrevligt kvinna var hon, men jag tyckte det var lite konstigt för hon  tog tag i en tofs av mitt hår (hade väldigt långt hår) och tvinnade mellan sina fingrar under intervjun. Vi satt ganska nära varandra. Jag sa inget men lite konstigt var det ju. Jag tackade ja till jobbet, vi ställer oss upp för att avsluta men blir stående och pratar lite till. Medan hon pratar tar hon tag i snörena i ryggen på min klänning (hade en rosett i ryggen), som hon vred runt, runt så till slut satt klänningen som ett korvskinn om midjan på mig! Hela tiden pratade hon och var så trevlig, jag bara nickade och ville gå därifrån!

Både skrattade åt det hela och undrade vad hon var för en människa egentligen. När jag började jobba så förstod jag att hon gjorde så på ALLA, en del av männen sa ifrån till henne men hon märkte liksom inte att hon gjorde så på folk. Detta var lite sånt vi alla skrattade åt men hade hon varit en man hade hon ju aldrig kommit undan med det, då hade det varit sexuella trakasserier...

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-21 13:21:01 följande:
    det är ok om man tycker att man känner personen tillräckligt. Jag har kollegor jag kan krama, andra tvekar jag för att krama.  Om en och samma person rör mig varje dag, eller nästan varje gång man pratar, då skulle jag tycka det var lite för ofta.

Måste i sammanhanget berätta om mitt första chef och min första anställningsintervju. En jättetrevligt kvinna var hon, men jag tyckte det var lite konstigt för hon  tog tag i en tofs av mitt hår (hade väldigt långt hår) och tvinnade mellan sina fingrar under intervjun. Vi satt ganska nära varandra. Jag sa inget men lite konstigt var det ju. Jag tackade ja till jobbet, vi ställer oss upp för att avsluta men blir stående och pratar lite till. Medan hon pratar tar hon tag i snörena i ryggen på min klänning (hade en rosett i ryggen), som hon vred runt, runt så till slut satt klänningen som ett korvskinn om midjan på mig! Hela tiden pratade hon och var så trevlig, jag bara nickade och ville gå därifrån!

Både skrattade åt det hela och undrade vad hon var för en människa egentligen. När jag började jobba så förstod jag att hon gjorde så på ALLA, en del av männen sa ifrån till henne men hon märkte liksom inte att hon gjorde så på folk. Detta var lite sånt vi alla skrattade åt men hade hon varit en man hade hon ju aldrig kommit undan med det, då hade det varit sexuella trakasserier...
    Den kvinnan låter verkligen konstig, och jag tror inte att jag är så Jag hoppas att ingen upplever mig så heller och jag hoppas att jag aldrig blir så...
  • Anonym

Jag avskyr när folk tar på mig och tar aldrig på dem själv. Möjligtvis om jag vill få kontakt med någon eller få någon att flytta på sig, då kan jag knacka lätt på axeln eller buffa lite lätt på armen. En smekning över ryggen eller kramas anser jag vara handlingar man gör som förspel till sex så är det en man jag är attraherad av så går det bra, men inte annars. Absolut inte när kvinnor eller oattraktiva män gör det på mig, det känns bara obehagligt.

• Lena

Ofta kan man se på folk om man kan vara fysisk med dem.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-21 13:24:55 följande:
    Den kvinnan låter verkligen konstig, och jag tror inte att jag är så Jag hoppas att ingen upplever mig så heller och jag hoppas att jag aldrig blir så...
    haha, nej säkert är de flesta inte som hon :) Det var så svårt också för hon var verkligen jättetrevlig människa men hon märkte liksom inte när hon gjorde "för mycket". " Men vi som jobbade med henne kunde prata med henne om det så det var iaf inget som var tabu, vilket var skönt
  • Anonym

Just arbetskamrater har jag mycket lite fysisk kontakt med och skulle nog bli besvärad om någon började ha det med mig. Har haft kollegor som varit mer fysiska och jag känner mig besvärad. Bland privata vänner är det annorlunda och där behöver man inte heller fundera i samma utsträckning på vad som är okej eller inte, när gränsen är passerad. Det vet man och det varierar från vän till vän tycker jag.

• lille Birger

Min engelsklärarinna var fräck nog att stå och hålla händerna på mina axlar medan hon berättade att jag inte skulle lägga ned mer engergi på min uppsats utan bara spara och skicka in den som det var. Tyst

Svar på tråden Kladdar du på folk?