Jag har inget proffstips men jag kan berätta hur jag brukar göra...
Jag har ett väldigt stressigt jobb. Jag är sjuksköterska på akuten och vissa dagar (fre, lö, sö kväll oftast) är det ett sjuhelvetes j*la kaos på mitt jobb. Hög ljudnivå, liv och rörelse, telefonerna ringer, folk ropar, skriker, gråter, svär, oordning på expeditionen, mycket att göra mm mm.
Jag brukar kunna koppla bort det, sköta mig själv, tänka klart och logiskt, prioritera mm, men ibland blir det bara för mycket! För att det då inte ska svämma över i mitt huvud och jag ska göra något fel, börja bli otrevlig, glömma något mm har jag en nödrutin. Man har ju självklart inte tid att göra denna nödrutin egentligen, men det blir ändå liksom nödvändigt för att man inte ska bli tokig...
Jag går in på personaltoan, sätter mig med kläderna på på toalocket, släcker lyset, blundar och andas jättelångsamt. Så sitter jag bara i mörkret med hängande armar och huvud och totalfokuserar på min andning i typ en minut. Sedan är jag fit for fight igen.
Detta funkar jättebra för mig mot all typ av stress, även typ innan man ska prestera något som ett föredrag.
När jag håller föredrag eller presentationer mm kör jag rollspel. Från att ha varit fnittriga vardags-jag som känner åhörarna tar jag en mer profesionell roll, är självsäker, lugn och pratar långsamt och tydligt. Tänk dig att man låtsas att man är en riktigt erfaren programledare i tv el något. Man behöver inte fästa blicken på någon, låt den vandra från sida till sida lugnt och fokusera på lugna, vänliga och intresserade åhörare. Håll något (tex en penna) i handen och var inte rädd för att röra dig, men gör det med långsamma rörelser och betona grejer du säger med handrörelser. Se till att vara påläst på ämnet, tillräckligt påläst för att kunna fortsätta prata om du skulle tappa bort dig i flödet.