• PrettyinPink

Hur lång tid tog er potträning?

Vår son är 3 år och vi har pottränat honom i ca 2 veckor nu. Kissa på toaletten går bra, men bajsa fullkomligt vägrar han. Varje dag slänger jag minst ett par kalsonger som han har bajsat ner.

Hur lång tid tar det ungefär?

• Svar på tråden Hur lång tid tog er potträning?
  • Mamma matte hustru

oj vår tjej började bajsa på pottan för 1 månad sen ungefär händer fortfarande olyckor hon kissade på pottan i februari första gången då var hon nästan 3

• anyXX

Vi började potträna försiktigt när vår dotter var knappt 2 men då var det mest på lek. När hon var knappt 2,5 körde vi på allvar för då såg vi att hon var redo. Då kissade hon på sig flera gånger 2-3 dagar men efter det har det kanske varit max 3 olyckor, varav en var när hon slutade med blöja på natten.... tror du att han inte vill gå på pottan eller att han inte känner när det är dags?

flicka 2008 & pojke 2010
  • Patzie

HÄr går det inte alls. Min treåring kissar på sig hela tiden och bajsar ner sig i kalsongerna. Vill inte vill vara bebis. Känns som vi bråkar mycket om det. Storebror gick jättelätt. Sa till honom nu är du tre då har man inte blöja mer. Funkade direkt med någon liten olycka efter en vecka så sa han jag vill inte ha bölja på natten så var det med det:)

Men behöve desperat tipps hur jag ska göra nu.

• singstar76

Är nog väldigt olika det där. Jag jobbar på förskola och en del barn är väldigt snabba på att fixa att gå på toa utan olyckor medans andra tragglar under en längre tid och fixar det bra eller mindre bra till och från.

Själv gick det väldigt smidigt för min son. Ett par veckor utan blöja så slapp vi kisspåsar från dagis och kissolyckor hemma. Vi tog till och med nattblöjan efter bara ett par veckor.

• Luullis

Oj, det verkar vara helt olika för alla. Dottern sa själv till att hon ville kissa i pottan när hon var 2 år och efter det hände det lika många olyckor som man kan räkna på fingrarna(oftast när man var ute eller iväg). Antagligen går det inte lika lätt med sonen sen...

• Cia o krabaten

Dottern tränade knappt alls, hon sa en dag vid drygt 2 att hon inte skulle ha blöja mer.

Sonen slutade nu vid midsommar, fyller 3år 6/8.
    Vi hade småtränat lite några veckor med att kissa på toaletten då och då och då berömma och dansa kissdans osv
    Sen när vi fick semester vid midsommar tog vi av blöjan helt.
    Då var det väl 1v som var lite skakig, men sen gick det toppenbra!
    Första tiden ville han inte bajsa på toa, men då mutade jag honom lite Nu är jag sån där dålig morsa som mutar med godis, men man kan ju köra med ngt annat. 

• PrettyinPink

vet inte varför... kissa på toa är inga problem alls, han gör det 10 ggr per dag, sover utan blöja och är torr på nätterna. Men bajsar gör han i kalsongerna "vill inte bajsa toaletten!" Förstår ej varför... han vill inte ha blöja heller så jag fattar inte vad problemet är... Det kvittar hur mycket vi mutar/berömmer/förklarar etc.

Men jag vet inte om man ska vara stenhård och köra på, eller backa lite och låta honom bajsa i blöja och sen vara blöjfri resten av dagen.

• RockaBillyBrud

här håller vi på för fullt min son är 2år och kom i dag bara jonke= bara kalsonger. å vi började innan så fort ahn sa att han ville kissa har vi gått på toa men han gör inget i dag kissa han på sig en gång å på golvet en gång sen kom han i gen å då hade han bajsat på golvet han va utan kalsonger när vi kom hem så de va bara att ställa han i duchen blir galen av att han inte kissar på potta eller på toan men i dag sa han sj att han bara ville ha kalsonger så vi får väll fortsätta på de spåret..
    Sen har jag hört att det ska vara svårare att pottträna killar än tjejer

• eilien

Dottern på drygt 2,5 år slutade nu vid midsommar, har vart max 10 olyckor sen dess o hon hann även vara utan 1 vecka på¨dagis innan sommarlovet och det gick oxå kanon. Har dock bloja på natten, dricker 2 flaskor välling innan nattning så det känns som det skulle vara svårt att klara sig på natten för henne.

Hon ville först inte heller bajsa på pottan eller toaletten så vi lät henne bajsa i blöja eller trosorna vilket hon själv ville men en dag så sa hon att hon skulle bajsa på toa o så gjorde hon det bara.

Tror på att vänta ut dem och inte tvinga, då kan det låsa sig istället.

• anyXX
    PrettyinPink skrev 2011-07-21 22:38:40 följande:
    vet inte varför... kissa på toa är inga problem alls, han gör det 10 ggr per dag, sover utan blöja och är torr på nätterna. Men bajsar gör han i kalsongerna "vill inte bajsa toaletten!" Förstår ej varför... han vill inte ha blöja heller så jag fattar inte vad problemet är... Det kvittar hur mycket vi mutar/berömmer/förklarar etc.

Men jag vet inte om man ska vara stenhård och köra på, eller backa lite och låta honom bajsa i blöja och sen vara blöjfri resten av dagen.
    Är det att han inte VILL skulle jag varit hård, bajsar gör man ju faktiskt i potta/toa inget konstigt med det. Bajsar han på sig ett tag så kommer han nog på att det inte är så trevligt det heller...
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Cia o krabaten
    PrettyinPink skrev 2011-07-21 22:38:40 följande:

Där känner du nog din son bäst.
    Min grabb kan jag utan vidare "tvinga" att göra det då han protesterar högt mot ingenting liksom så man kan sätta lite hårt mot hårt med honom.
    Hade det varit dottern hade hon kunnat knyta sig helt om jag pressade henne och få långvarig förstoppning som man läst om och även hört bekanta få.
    Låt honom bajsa i blöjan om det behövs, men försök då och då att få bort den kanske?
    Då är han ju i princip torr om han känner att det ska komma bajs och ber om en blöja och klarar resten. 
  • Suri

För oss gjorde Blixten-klistermärkena susen! Efter en korv i pottan fick han välja ett klistermärke att sätta på valfri plats. Oftast på tröjan. Så stolt och glad! När det gäller potträning är det viktigt att bara berömma lyckade träffar och strunta i olyckorna. De gör inget. Inte gnälla, tjata eller skälla. Något gör att det är svårt/jobbigt/känns fel att bajsa i pottan och de behöver stöd och pepp! Inte göras osäkra och skamfulla. Min man har fått många tillsägelser då han haft svårt att dölja sin frustration. Men sedan han slutat säga "men ååååååååhhhh, varför går du inte på pottan???" utan istället "oj, tokigt. Nästa gång så säg till så spriiiiiinger vi till pottan, tjohoooo!!" typ, så har det vänt. Nu går det bara bra. Tog bort blöjan för ca 2v sedan och nu har vi haft 2 helt torra dagar. Har pottränat en del ungar då jag jobbat som fsklärare i massa år. ;) Blir det jobbigt för honom och han blir ledsen låt honom ha blöjan. Det är så lätt att det låser sig helt med förstoppningar och ångest och jobbigheter. Lycka till!

Svar på tråden Hur lång tid tog er potträning?