• Anonym

Aktiv pojke

Hej.

Jag har en pojke på 1,5 år som sedan han föddes är väldigt aktiv av sig. Han är aldrig stilla och har svårt att varva ner och koppla av. Inte ens om han är så trött att han håller på att somna är han stilla utan springer runt. Så fort vi får gäster hem ellerom vi åker bort någonstans spelar han upp sig så mkt att han tar ut sig fulltsändigt. Han blir helt stirrig och stissig och supertrött av allt rännande men kan inte känna när det är nog utan kraschar istället och jag lyckas inte stoppa honom i detta. När han sen somnar för kvällen så däckar han totalt och vaknar ofta då mitt i natten (jag antar att han drömmer eftersom han vevar runt i sängen innan han vaknar) och kan inte somna om. Han blir då ofta jätteledsen och vi får många gånger gå upp en eller ett par timmar tills han kan somna om. Han vill inte gärna sova i vår säng heller även om vi försöker det ibland med varierande resultat.

Jag blir väldigt stressad av att det blir såhär och känner att jag vill undvika långvariga besök hemma och att åka bort länge eftersom jag vet hur det blir. Tror du att han lider av att det blir såhär eller ska man helt enkelt undvika kalas, grillfester odyl eller ska man fortsätta utsätta honom och oss för sånt och hoppas att han vänjer sig? Vi blir alla väldigt trötta och jag är rädd att han mår dåligt av att vara så aktiv, att han är stressad. Jag blir ju stressad av att han är överallt och river, springer, tjoar, gnäller och allt vad det är. Det skulle kännas bättre att veta att han inte mår dåligt av det. Växer han ifrån detta? Jag vet inte hur jag ska hantera att han är så aktiv och behöver verkligen dina kloka råd på mina många frågor.

• Svar på tråden Aktiv pojke
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att man bör vara observant på aktiva barn, så att de inte blir stressade.

Ofta behöver aktiva barn mycket uppmärksamhet och hjälp från sina föräldrar. För att överhuvudtaget kunna varva ned och smälta nya intryck. Det i sin tur innebär att det krävs mycket energi, både från barnet och föräldrarna, för att hantera situationen. Vilket innebär att man helst bör ta det lungt med aktiviteter utanför familjen.

Symtom på stress kan vara svåra att tolka hos små barn, men ofta yttrar sig sömnproblem, avföringsproblem eller tillväxtavvikelser till exempel. Huvudvärk och magont är andra symtom som kommer senare, då barnet språkutvecklig och kroppsuppfattnig är mer utvecklad.

Att du känner dig stressad, vet du säker redan, hjälper varken dig eller din son Flört
    Därför tycker jag att du kontaktar er BVC-sköterska, så att ni gemensamt kan komma fram till om det räcker med att ni "skär ned" på aktiviteter eller om ni behöver mer riktad hjälp i detta (vilket BVC kan hjälpa till med).

Mvh Christine

Svar på tråden Aktiv pojke