• stjärnmamman

hur tackar ni för present?

Jag har upplevt  några i min bekantskapskrets  som inte har tackat när man skickat personerna någon gåva. Både vuxna och barn..

Jag tycker det är så otacksamt att inte låtsas om nånting och tacka för en gåva man fått.. Alltså detta handlar om gåvor jag har skickat på posten..

Så hur gör ni när ni får något på posten av någon  släkting/vän/bekant
    och hur gör ni när barnen får nåt? Är det på deras eget ansvar att tacka och om dom inte gör det så gör ni det inte heller..

Berätta gärna hur ni gör och om  hur gamla barn ni har

• Svar på tråden hur tackar ni för present?
  • Pia och Elna

Jag ringer, skriver eller tackar personligen. Mina barn är ännu för små men de kommer få lov att tacka och det kommer jag se till att de gör genom att de antingen får ringa upp eller skicka en teckning eller liknade. Men man kan inte lägga ansvaret på att de kommer ihåg att genomföra det anser jag.

Får man något är det minsta man kan göra att tacka. Sen kan man givetvis missa men då är det ju en engångsgrej och inget som händer regelbundet.

• stjärnmamman
    Pia och Elna skrev 2011-07-21 22:14:12 följande:
    Jag ringer, skriver eller tackar personligen. Mina barn är ännu för små men de kommer få lov att tacka och det kommer jag se till att de gör genom att de antingen får ringa upp eller skicka en teckning eller liknade. Men man kan inte lägga ansvaret på att de kommer ihåg att genomföra det anser jag.

Får man något är det minsta man kan göra att tacka. Sen kan man givetvis missa men då är det ju en engångsgrej och inget som händer regelbundet.
    du har helt rätt!!
  • MammaNilli

Beror på hur nära vi är. Min närmsta familj, som tex föräldrar eller syskon ringer jag och tackar, kanske även smsar i förväg och säger att jag ska ringa senare.

Typ kusiner/morbror med familjer skriver jag bara på internet och tackar för vi pratar ändå aldrig med varandra annars.

Min sambos familj tackar jag alltid jättemycket när jag får något, vi umgås ofta och har blivit väldigt nära så det faller sig naturligt.

Tycker inte att man ska förvänta sig av andra att tacka på ett visst sätt. Om folk inte tackar så behöver det inte betyda att man är otacksam, bara att det kan vara lite svårt att säga tack, vissa har ju det.

Vår dotter är 1,5 år så hon säger tack tack till farmor och farfar och vi tackar själva också, resten av släkten bor långt bort så jag tackar åt henne.

Min mormor tvingade alltid mig när jag var liten att ringa till diverse avlägsna släktingar att tacka för det ena och det andra. Det har lärt mig. Jag kommer inte att tvinga min dotter, däremot säga vad jag tycker att man ska göra, och skicka kort kan man ju alltid göra, sånt uppskattas ju nu när folk mest använder datorerna.

• Kimona

Jag får bara sådant från mormor iofs, men jag ringer och tackar

• logg81

Jag ringer och tackar... Det gör även min 3,5 åriga dotter på sitt sätt. Hon kanske inte säger tack men tycker det är roligt att ge bort teckningar. Så om det skulle skickas en present på posten till henne kan det hända att hon kluddrar ihop en teckning och skickar tillbaka

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • stjärnmamman
    MammaNilli skrev 2011-07-21 22:18:40 följande:
    Beror på hur nära vi är. Min närmsta familj, som tex föräldrar eller syskon ringer jag och tackar, kanske även smsar i förväg och säger att jag ska ringa senare.

Typ kusiner/morbror med familjer skriver jag bara på internet och tackar för vi pratar ändå aldrig med varandra annars.

Min sambos familj tackar jag alltid jättemycket när jag får något, vi umgås ofta och har blivit väldigt nära så det faller sig naturligt.

Tycker inte att man ska förvänta sig av andra att tacka på ett visst sätt. Om folk inte tackar så behöver det inte betyda att man är otacksam, bara att det kan vara lite svårt att säga tack, vissa har ju det.

Vår dotter är 1,5 år så hon säger tack tack till farmor och farfar och vi tackar själva också, resten av släkten bor långt bort så jag tackar åt henne.

Min mormor tvingade alltid mig när jag var liten att ringa till diverse avlägsna släktingar att tacka för det ena och det andra. Det har lärt mig. Jag kommer inte att tvinga min dotter, däremot säga vad jag tycker att man ska göra, och skicka kort kan man ju alltid göra, sånt uppskattas ju nu när folk mest använder datorerna.
    man behöver självklart inte tacka på ett visst sätt, men att inte tacka alls e för mig otacksamt
  • MammaNilli
    stjärnmamman skrev 2011-07-21 22:24:14 följande:
    man behöver självklart inte tacka på ett visst sätt, men att inte tacka alls e för mig otacksamt
    Ja men jag anser inte att man ska ge presenter för att få ett tack. Det är upp till dom om dom tackar, man ska inte förvänta sig saker tillbaka enligt mig när man ger någon någonting. Jag ger för att jag vill och tycker om det inte för att få någonting tillbaka, inte ens ett tack, det gör mig inget men blir självklart extra glad om någon är nöjd med det dom fått och man får ett tack. Normalt så tackar ju folk men det är som sagt ingenting jag skulle försöka kräva.
  • tahira

Jag brukar skicka ett kort. Är presenten till sonen så får han skriva under med sitt namn, han är 5,5.

Är det från min mamma eller pappa eller svärmor så tackar jag nästa gång jag pratar med dem.

Vi bor utomlands och får paket på posten varje vecka. Det är roligt såklart, men ibland blir det lätt att glömma någon, som tur är skickar inte våra vänner och släktingar paket för att få något tillbaka, så det blir aldrig sura miner  

• RockaBillyBrud

vår son är två så får han på posten vilket han frukar få av sin farfar så ringer vi å tackar å får vi nått så ringer vi den personen å tackar så gör man tycker ju jag. men får våran son nått i hand alltså födelsedag julklapp eller att vi eller nån annan bara köpt till han endå då tackar han själv.. Han Tackar till och med för mat då säger han tack tack mycke mata =)

• stjärnmamman
    MammaNilli skrev 2011-07-21 22:31:06 följande:
    Ja men jag anser inte att man ska ge presenter för att få ett tack. Det är upp till dom om dom tackar, man ska inte förvänta sig saker tillbaka enligt mig när man ger någon någonting. Jag ger för att jag vill och tycker om det inte för att få någonting tillbaka, inte ens ett tack, det gör mig inget men blir självklart extra glad om någon är nöjd med det dom fått och man får ett tack. Normalt så tackar ju folk men det är som sagt ingenting jag skulle försöka kräva.
    jag tycker det är självklart med ett tack...
  • MammaNilli
    stjärnmamman skrev 2011-07-21 22:42:45 följande:
    jag tycker det är självklart med ett tack...
    Ja jag har förstått det. Men tror du att folk gillar och uppskattar att få saker av dig när iaf jag skulle uppfatta dig som en person som enbart ger för att få något tillbaka. Enligt mig, om man ger någonting direkt från hjärtat så ger det mycket mer än ett tack.
  • stjärnmamman
    MammaNilli skrev 2011-07-21 22:49:35 följande:
    Ja jag har förstått det. Men tror du att folk gillar och uppskattar att få saker av dig när iaf jag skulle uppfatta dig som en person som enbart ger för att få något tillbaka. Enligt mig, om man ger någonting direkt från hjärtat så ger det mycket mer än ett tack.
    Ja om många resonerar som dig så förstår jag varför det finns såna som inte tackar!
    som sagt för mig är det en självklarhet om man får en gåva så tackar man...  inget jag kräver utan tycker bara det är en självklarhet  men kanske inte för dig då 
  • MammaNilli
    stjärnmamman skrev 2011-07-22 10:06:22 följande:
    Ja om många resonerar som dig så förstår jag varför det finns såna som inte tackar!
    som sagt för mig är det en självklarhet om man får en gåva så tackar man...  inget jag kräver utan tycker bara det är en självklarhet  men kanske inte för dig då 
    Som jag sa så anser jag det vara en självklarhet att jag själv tackar. Man kan inte ta förgivet att andra människor tackar eller beter sig på ett visst sätt.
  • Miss Cee

Jag ringer upp och tackar alternativt säger tack ordentligt när vi träffas (om det inte dröjer så långt tills dess).

Angående presenter till sonen så tackar jag som om det var en present till mig. Sonen är för liten ännu för att kunna säga tack, men vi tränar och han kommer att drillas i att tacka ordentligt för presenter. Men jag kommer troligen att tacka "Parallellt" med honom ända upp i skolåldern iaf.

Man kan inte tacka för mycket ;)

Svar på tråden hur tackar ni för present?