• Cherry Cupcake

    Spelar föräldrarnas utseende roll i en adoption?

    Jag och min sambo skulle gärna adoptera barn i framtiden och satt nu för att läsa lite fakta.
    Läste att man ska skicka in foto på sig själv någonstans i denna process.
    Detta har skapat ett litet orosmoln då min sambo har mycket tatueringar samt stora töjningar i öronen. Kan detta vara ett problem tro?
    Bryr sig någon om föräldrarnas utseenden i en adoption?

  • Svar på tråden Spelar föräldrarnas utseende roll i en adoption?
  • fabbemam
    Cherry Cupcake skrev 2011-07-21 22:31:07 följande:
    Jag och min sambo skulle gärna adoptera barn i framtiden och satt nu för att läsa lite fakta.
    Läste att man ska skicka in foto på sig själv någonstans i denna process.
    Detta har skapat ett litet orosmoln då min sambo har mycket tatueringar samt stora töjningar i öronen. Kan detta vara ett problem tro?
    Bryr sig någon om föräldrarnas utseenden i en adoption?
    Ja, tyvärr kan detta innebära problem om det inte går att dölja, jag tror att det bästa är att ringa organisationerna och fråga om det finns några länder som accepterar detta... Du hittar deras hemsidor på mia.eu

    Jag tror alla länder vill ha kort men framför allt kommer ni ju att åka till landet och ta emot ert barn och då kommer ju detta att synas!
  • Cherry Cupcake

    tack för svaret.
    ja visst det är ju ingen idé att försöka dölja det på ett kort då det endå syns senare.

    vore ju jättejobbigt om man påbörjat processen och
    sen plötsligt får veta att man inte accepteras.

    ska ringa och höra.

  • Emeli

    Hej!
    Adoptionsorganisationerna vill att man sänder in bilder så att det kan se hur den de  talar med ser ut. Det finns andra faktorer som också kan begränsa vilka länder som kan bli aktuella, t.ex. högt BMI. Det är ju olyckligt

    Det kan vara ett problem med tauteringar i vissa länder. Man brukar få rådet av adoptionsorganisationerna att dölja dem med kläder, både på foton och när man reser för att hämta sitt barn. Det gäller framför allt när man är i kontakt med myndigheter och barnhem. När man befinner sig på hotell osv är det inte lika petigt. Örat kanske han kan dölja under lite längre hår.

    Du skriver sambo. Om ni inte är gifta är det ett gottråd att ni gifter er så snart som möjligt. Det är inte tillåtet att adoptera tillsammans om man inte är gifta, och många ländern kräver dessutom att äktenskapet ska ha varat minst ett par år.

  • Eva 937

    Ja, jag tror tyvärr att det kan bli stora problem för er att få adoptera om han när den dagen kommer inte har lyckats att hyfsa till sitt utseende en del. Stora hål i öroen, jag vet inte kanske går det att kirurgiskt åtgärda det på något sätt och tatueringar om de inte sitter på händer, hals och ansikte går ju att dölja. Många andra länder har en helt annan syn på klädsel och approach än vad vi slappa svenskar har. I vissa länder är det ffa de kriminella som tauerar sig. Så tyvärr!

  • Cherry Cupcake

    vi planerar att snart gifta oss. :)

    tyvär tror jag att det blir svårt med adoption då hans tatueringar sitter på nacke och
    händer.
    hans öron är för stora att ens försöka dölja.

    tycker dock att det är trist att du utrycker det "hyfsa till sitt utseende" eva 937.

    ringde en adoptionsbyrå idag och frågade. de sa att tatueringar/töjningar aldrig har varit ett problem enligt deras erfarenheter.

    den som lever får se!

  • koalabjörn

    Vi har samma erfarenhet att tatueringar inte alls är okej.

    Min gubbe har en ganska stor tatuering på armen, hans stjärntecken, och medgivandeutredarna på soc ställde till ett himla hallå om den och hade 100 frågor om hans tatuering. De frågade oss båda tillsammans, och även oss var och en individuellt. Varför han gjort den? När? Var? Finns det något underliggande syfte till den? Är den symbol för något annat? Kändes nästan som ett polisförhör....men till sist gav de sig när det inte fanns nåt spännande alls att berätta om den.

    Adoptionscentrum meddelade oss att landet vi valt inte accepterar någon tatuering, så min man måste ha långärmad skjorta på alla foton samt under hela vistelsen i barnets ursprungsland. Inga problems Solig

    Men det finns kanske något land som passar er bättre, som har en mer tillåtande syn på tatueringar?

    När det gäller uttöjda örsnibbar så kanske man kan sätta hudfärgat plåster på för att dölja det lite på bilder och även på plats i landet? Eller photoshoppa lite Skrattande

    Kulturen är olika Glad

    lycka till {#emotions_dlg.flower}

  • Selma1966

    Kolla med adoptionsbyrån vilka länder som är kinkiga. Jag såg foton på vänner till en bekant i adoptionssvängen som var väldigt tatuerade (biker-stilen). Tror de adopterade från Filippinerna men jag kan ha fel. Men de hade ju adopterat så på något vis hade det gått bra. Men följ adotionsbyråns råd så  löser det sig säkert, även om en del länder kommer falla bort. Men vi tappade möjligheten i många länder pga min vikt (det har löst sig nu, så det känns idiotiskt att de diskvalificerade oss för det)... så ni är inte de enda som inte kan ställa er i kö för ALLA länder... Vi har alla något som stoppar oss från något land, vare sig det handlar om tidigare skilsmässor, ålder, vikt, utbildning eller tatueringar....

Svar på tråden Spelar föräldrarnas utseende roll i en adoption?