• Alvi

Köpa barnmatsburkar till helggäster som äter barnmat?

En bekant sade till mig att hon tyckte att om man är bortbjuden och har barn som äter barnmat, bör värden även köpa hem barnmatsburkar - för det är ju vad barnet äter.

Jag vet inte om hon pikade mig och min man, som hade haft dem som gäster under en helg men inte köpt hem barnmatsburkar... men dels hade vi bara en nyföding och hade ingen aning om från vilken ålder man äter barnmat, och dels, ens om man vet det - hur ska man kunna veta vad just detta barn tycker om?

Jag vet inte, bör man tänka så? Nu har jag 2 barn och ser alltid till att ha med mig mat till barn som inte kan äta det vuxna äter.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Köpa barnmatsburkar till helggäster som äter barnmat?
  • Ruggugglan

Nej, verkligen inte. När barnen var så pass små tog jag med mig barnmat.

• Thegran

Vi tog med till dottern så länge hon inte åt det vi andra åt.
    skulle ta för givet att gäster som kom hit gjorde likadant.

• Leoella

Nej, det tycker jag inte man kan kräva.
    Det vore väl trevligt förstås, men samtidigt är det ju svårt att veta vilken sorts burkar just det barnet tycker om. Om man vill göra något extra för familjen så kan man ju köpa hem burkar, men då skulle jag i så fall fråga först vilken typ av mat barnet gillar.

• Lindreas

Nej nej. Jag har med mig mat till vår grabb, hur ska andra kunna veta vad han äter och tycker om? När jag bjuder hem folk så frågar jag om någon är allergisk och anpassar maten efter detta. Om det kommer ett litet barn som kanske inte är överförtjust i flamberad lammstek så kan jag absout koka korv eller något som barnet gillar. Men inte så länge barnet mest äter burkmat. Det gör jag inte.

• Kazeer

Jag har alltid haft med mig barnmatsburkar själv, så länge barnen åt sådan mat. Skulle inte förvänta mig att värdfolket skulle köpa sådana.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MammaNilli
    Alvi skrev 2011-07-21 22:48:08 följande:
    En bekant sade till mig att hon tyckte att om man är bortbjuden och har barn som äter barnmat, bör värden även köpa hem barnmatsburkar - för det är ju vad barnet äter.

Jag vet inte om hon pikade mig och min man, som hade haft dem som gäster under en helg men inte köpt hem barnmatsburkar... men dels hade vi bara en nyföding och hade ingen aning om från vilken ålder man äter barnmat, och dels, ens om man vet det - hur ska man kunna veta vad just detta barn tycker om?

Jag vet inte, bör man tänka så? Nu har jag 2 barn och ser alltid till att ha med mig mat till barn som inte kan äta det vuxna äter.
    Nej hur kan man kräva det? Gud förbjude om man skulle råka ge något som ungen visade sig vara allergisk mot eller någonting hände överhuvudtaget. Eller om föräldrarna tycker att man köpt fel mat, icke näringsriktig etc. Finns så mycket som kan "gå fel". Jag tycker att man tar med egen mat om man nu bara ger burkmat. Vi har alltid gett av vår mat till vår dotter, förutom babysemp och burkar när vi själva äter takeaway.
  • Dimitra

Jag tycker inte heller att man bjuder på burkmaten.
    Förväntas ni tillhandahålla välling/gröt också om barnet nattgästar?

The Dimitra universe.
  • PerG

Nej, det tycker jag inte man kan förvänta sig att man ska ha hemma.... 

Hur ska man veta om barnet ens äter barnmatsburk? Våra barn har främst ätit hemlagad barnmat och sedan sådan vuxenmat som passat till barn. Barnmatsburkar ratades helt av storebror och delvis av lillebror.

Om barnet däremot är lite större (kanske över 1½ år) kan man kanske förvänta sig (fast det är väl egentligen en tvåvägskommunikation och även gästens "ansvar" att fråga och kanske inget man kan "förvänta sig") att man har något eventuellt alternativ till ett barn ifall det är något "märkligt" som serveras (eller något som just det barnet verkligen inte gillar).

Svar på tråden Köpa barnmatsburkar till helggäster som äter barnmat?